Gedurende het weekend van 27-28/08 waren we met de Dutch Ducati Dealer Cup aanwezig op het circuit van Assen en dit tijdens de DTS KTM Race Days met oa ONK Supersport / Superbike en Supermono.
Helaas was er op vrijdag geen mogelijkheid om te trainen, er was een auto-event, want na de crash tijdens de Ducati Club Races heb ik niet meer op het TT-circuit gereden. Vrijdagavond alles relaxed uitgeladen en de pitbox ingericht, snel even de motor laten keuren en alles klaar gezet voor zaterdagmorgen. De weersvoorspellingen zagen er helaas niet super uit en met slechts 2 qualificaties was er dus maar 1 boodschap … gas geven en een goede tijd neerzetten want tijdens Q2 zou het wel eens kunnnen regenen.<br /> <br /> Q1 verliep redelijk goed, het asfalt was nog koud waardoor de nieuwe band na 13 rondjes al afgeschreven kon worden maar met een tijd van 1.49.1 leverde me dit wel P3 op !!! Voor mij mocht het dus beginnen regenen voor Q2 maar dit gebeurde helaas niet. Vol goede moed en een nieuwe achterband konden we Q2 aanvangen. Het asfalt was nog steeds droog maar de wind was krachtiger. Ik kwam helaas niet verder dan een besttijd van 1.49.7, goed voor een 7e plek.<br /> <br /> Helaas gebeurde vijf minuten voor het einde van de training iets wat het weekend drastisch zou veranderen. Bij het uitkomen van GT-bocht hoor ik plots een mechanisch geluid en valt de motor stil, Ôk neem er snel de koppeling bij en bolt uit naar de rechterzijde van einde pitlane. Als ik achter me kijk schrik ik, een grote rookpluim komt uit m’n motor, alle olie en radiatorwater stroomt uit mÕn motor. M’n achterband, opvangbak, m’n laarzen en m’n pak, alles hangt vol olie en water, dit ziet er niet goed uit !!!<br /> <br /> Alle trainingen worden een uur verplaatst daar er een enorm oliespoor langs start-finish ligt van mijn motor, sorry jongens !!! Zodra ik met mn motor terug in de box ben zien we bij het demonteren van de oliebak enkele grote stukken alluminium liggen. Dat was waarschijnlijk een zuiger geweest en er zat een groot gat in de ligende cylinder/carter. Plots stort m’n wereld eventjes in, m’n seizoen zit erop flitst door m’n hoofd, weg die mooie 3e plek in het kampioenschap !!!! Wat doe je dan op zo’n moment, eens goed nadenken en proberen de moed niet op te geven, hoe moeilijk dat ook is en bellen naar de beste Ducati Dealer van Nederland en omstreken nl. Biggelaar Special Performance (www.biggelaar-performance.com).<br /> <br /> Ik bel Toine en hij zegt me dat ik nog langs kan komen en we kunnen kijken of er nog een oplossing te vinden is om morgen toch te kunnen starten, dus hopsakee motor inladen voor een ritje van 2 uur naar Oisterwijk. Tijdens de rit flitst er vanalles door m’n hoofd en denk ik plots aan m’n vriend/collega 3D-Cupper Marc Martiny, door omstandigheden is zijn seizoen helaas ten einde maar hij heeft wel een mooie 1198 in zijn garage staan. Ik bel met hem en ‘YES’ ik mag zijn motorblok lenen voor de race van morgen. Ik informeer Toine onmiddelijk en hij is bereidt om zijn vrije zaterdagavond op te offeren om mijn blok uit te bouwen en Marc zn 1198 blok in te bouwen in mijn motor, wat een klasse, super !!!
Ik lever snel m’n motor af bij Biggelaar en Toine en Sveti beginnen mijn motor te demonteren, ik rij nog een uurtje verder en haal in Antwerpen Marc zÕn motor op, je moet wat kilometers over hebben om te racen! Omstreeks 21u arriveer ik bij Biggelaar met de 1198, mijn blok is reeds gedemonteerd en we kunnen beginnen om motor en airbox van Marc zÕn motor om te zetten op mijn motor. Toine en Sveti hebben tegen 23u de 1198 ingebouwd in mijn motor en nu starten maar, de motor start maar loopt niet hoe het moet zijn. De motor wordt op de testbank geplaatst en de mapping wordt aangepast. Omstreeks 01.30u is de motor afgesteld en goed bevonden !!! Snel alles inladen in m’n bus en op weg naar Assen. Omstreeks 04u arriveer ik op de paddock met een big smile, maar dat zal niemand merken want iedereen ligt te slapen. Ik kruip ook voor 4uurtjes onder de deken.<br /> <br /> ‘s Morgens snel nieuwe bandjes monteren, motor laten keuren door Piet en me klaar maken voor de Warm-Up om te testen of de motor goed loopt, na 10min rijden lijkt de motor inorde, het vermogen is iets minder als mijn blok maar de andere snelgas maakt een groot deel goed. Omstreeks 14.30 maken we ons klaar voor de race over 12 ronden welke ik start vanaf P5 . Het is gelukkig droog dus slicks worden gemonteerd, de start verloopt super slecht want ik kom bijna niet van m’n startplek weg daar de koppeling die erin zit zeer moeilijk is , of ik ben het niet gewend, om mee te starten. Vanaf P10 kan ik de volgende rondes beginnen aan een inhaalrace. Ik heb snel een goed ritme te pakken en kan de rijders een voor een voorbij steken, na enkele rondes zit ik op P5 achter Wouter De Wit, het duurt een tijdje maar uiteindelijk kan ik hem passeren en in de verte zie ik Johnny en Chris rijden, tegen ronde 10 zit ik vlak bij hen en kan volgen maar niet passeren. Helaas begint het achteraan op het circuit lichtjes te miezeren en besluit ik het tempo iets te laten zakken want een valpartij zou het weekend helemaal compleet maken. <br /> <br /> Na 12 rondes kom ik op P4 over de finish,tevreden? ja en neen, ik ben blij dat ik de race heb kunnen rijden maar doordat Johnny op P2 is geeindigd sta ik nu op P4 in het kampioenschap! But we dont give up, de laatste wedstrijd ‘The Race Of The Champions’ wordt tijdens het weekend van 24-25/09 gereden op het circuit van Assen en er is nog van alles mogelijk. P2 en P3 staan samen op slechts 5 punten van me dus we hebben maar 1 opdracht en dat is GAS GEVEN !!!!<br /> <br /> Mijn motorblok zal helaas niet hersteld kunnen worden voor deze race dus hopelijk kunnen we nog 1 race met het 1198 blok racen. ‘Hallo Marc, zou ik je motorblok nog 1 race mogen lenen ????<br /> <br /> Graag zou ik iedereen , alle sponsors , vrienden en hulp die me gedurende het weekend geholpen hebben ontzettend bedanken en een zeer grote DANK U WEL gaat naar Toine, Sveti en Marc …thx guys, dankzij jullie kon ik toch nog racen.