De jaarlijkse sponsor- en supportersdag van START Racing was weer een groot succes. Al dacht coureur Rik Lenters daar na het doven van het rode startlicht heel anders over. Veel sponsoren en supporters waren naar Assen gekomen om zijn verrichtingen te aanschouwen en dan wil je natuurlijk optimaal presteren. En als het dan niet zo loopt als je had gehoopt, is dat wel even balen.
Voorbereiding
Op vrijdag was een deel van het team al naar Assen getogen om alles klaar te zetten voor de sponsordag. Na het opbouwen van de tent door de mannen van Reinders Verhuur, werd door de Starters de ‘eigen pitbox’ geïnstalleerd en de hospitality ingericht. Omdat de vooraf gewenste plaats niet beschikbaar was, stonden we dit keer niet op het rennerskwartier. Nu hadden we, links van de benzinepomp, een prominente locatie waardoor het team zich optimaal kon presenteren. Achteraf gezien dus een prima plaats. Na alle bouwactiviteiten kon Rik aan het eind van de middag zelfs nog een paar rondjes draaien. Tijdens de CRT-circuitdag was er een plaatsje vrijgekomen en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt.
Zaterdag
Beide kwalificatietrainingen verliepen naar wens. De Yamaha R6 is door onze tuner Torleif Hartelman inmiddels uitgerust met data en dat wierp direct al z’n vruchten af. Door samen met Rik de data te analyseren kan Torleif als oud-coureur Rik voorzien van duidelijke aanwijzingen. Ook is het voor Rik erg belangrijk dat de dingen die hij onderweg aan de motor ‘voelt’ kan delen met iemand die zelf geraced heeft. Door het gebruik van data als hulpmiddel, kun je jezelf als coureur verbeteren. En of het nu alleen daar aan lag zullen we nooit weten, maar Rik verbeterde wel fors zijn P.R. in de tweede sessie. Die tijd was goed voor de 6e plaats op de grid, maar belangrijker, veel dichter op de mannen voor hem.
Zondag
Vanaf 09.30 uur kwamen de eerste koffieliefhebbers binnen druppelen en zo liep het de hele morgen mooi door met de komst van sponsoren en supporters. De Supersport-race stond gepland om 14.15 uur; ons geduld werd echter danig op de proef gesteld. Door een heel kort regenbuitje en een valpartij in de European Women’s Cup, werd deze race stopgezet en vond er een herstart plaats. En mede doordat de 125cc en 250cc bij nader inzien toch een aparte race kregen, bleek het tijdschema een dermate vertraging te hebben opgelopen, dat de deelnemers aan de Classic GP in de knel kwamen. Dit veld bestaat voornamelijk uit Britse deelnemers en door de uitloop bestond het risico dat zij ’s avonds de boot naar Engeland zouden missen. Daarom werd besloten het programma om te gooien en schoof de Supersport door naar 16.00 uur. Niet fijn voor de voorbereiding van de coureur, maar ook niet voor de planning van je buffet na afloop van de race. Helaas, ‘that’s racing’.
Het rode startlicht werkte misschien door het lange wachten bij Rik als rood voor de bekende stier. Het was in ieder geval nog niet uit toen de Yamaha al over de streep rolde. Een dikke valse start! Niet dat hij hierdoor als een speer weg was, maar als je voorwiel over de streep komt is het wel duidelijk. Rik wist zelf ook al wel dat het foute boel was en dus ook niet verbaasd, dat hem bij de tweede doorkomst een bord werd getoond met ‘ride through penalty’. Verdomd jammer omdat hij op dat moment op een prima 4e plaats lag en graag de strijd aan wilde gaan met Patrick Lakerveld. Het ‘ritje’ door de pitsstraat leek voor Rik natuurlijk een eeuwigheid en dit wierp hem terug naar de 12e positie. Kop d’r bijhouden en beginnen aan de inhaaljacht. De man op plaats 11 had ‘ie al snel te pakken, maar het gat naar Raymond Schouten (Superstock) was behoorlijk groot. Eenmaal bij Schouten aangekomen, was Rik er snel voorbij en ging de opmars verder. Opnieuw een flink gat dicht rijden naar de
Zweed Nikola Milovanovic. Het zou er om spannen of hij de Zweed nog kon achterhalen. Rik zette echter alles op alles in de laatste ronde. Met een mooie actie in de Geert Timmerbocht dook Rik binnendoor bij Milovanovic en wist zo de finish te passeren op de 9e positie.
Rik na afloop: “Voor de mensen was het wel spannend om mijn inhaaljacht te zien, maar ik baal natuurlijk als een stekker. Ik was liever de competitie aangegaan met Lakerveld en Van Steenbergen, want een 4e of 5e plaats had er zeker in gezeten. Nu rijd je gefrusteerd en daardoor geforceerd rond, waardoor mijn rondetijden ook nergens op leken. Maar ik kan alleen mijzelf de schuld geven. Ik had bij de eerdere races de startprocedure bekeken. In me opgenomen en afgeteld hoe lang de starter wacht met het doven van het rode licht. Helaas bleef bij onze race, het licht wat mij betreft langer branden dan ik verwacht had. Met een 9e plaats pak ik dan gelukkig nog wel de nodige punten, maar niet het aantal wat ik vooraf in gedachten had. Op de Rizla Racing Day zin ik op revanche.”
Tijdens het door Café Restaurant “De Viersprong” en Topslager Massier verzorgde buffet, verscheen er al weer een lach op het gezicht en maakte Rik met deze en gene een praatje. Zo hoort het ook. Een sporter moet met teleurstelling om weten te gaan en het positieve er uithalen. En dat heeft ‘ie met z’n inhaaljacht wel laten zien.
Door de uitloop van het schema bleef het merendeel van de gasten jammer genoeg niet zo heel lang, omdat het anders zo’n latertje werd. Toch kunnen we wat ons betreft terugzien op een geslaagde sponsor- en supportersdag en we hopen dat iedereen het naar de zin heeft gehad.