Teams: SallandRacing coureur Roel Botter zorgt voor prachtige afsluiting seizoen

131

In het weekend van 1-3 oktober 2011 werden niet alleen de laatste 2 wedstrijden om de KNMV Supercup 1000 van dit seizoen gereden, maar ook de laatste beide ZAC-races op Assen dit jaar. In beide wedstrijden deed SallandRacing met coureur Roel Botter van zich spreken in positieve zin.

<strong>Supercup 1000</strong><br /> Op 1 oktober, in een deelnemersveld waarin praktisch alle toppers vertegenwoordigd waren, maar monteur Marcel verstek moest laten gaan i.v.m werkzaamheden, wist Roel tijdens de twee CUP races een 17e en een 14e plaats te behalen. Vooral de 14e plaats in de 2e race getuigde van de nog steeds aanwezige progressie in het rijden van de 57 jarige Ommenaar. Daarin was hij ook eindelijk weer eens sneller dan Ducatist Jan de Boer en creëerde Roel weer afstand t.o.v. Marten van Houten ?.<br /> <br /> Tijdens de kwalificatietraining wist Roel zijn PR aan te scherpen met&nbsp; 1,1 seconde tot 1.48.3. Een fantastisch begin natuurlijk van een prachtige zomerse herfstdag in oktober.&nbsp; In beide wedstrijden werden alle ronden onder de 1.50 minuut gereden, met als snelste tijd 1.48.5. De progressie aan het eind van het seizoen is duidelijk, waarmee uiteindelijk ook bijna doelstelling van ons team zijn gerealiseerd. <br /> <strong><br /> 1e race</strong><br /> In tegenstelling tot andere KNMV Cup races, werd dit keer maar 1 training afgewerkt, die meteen bepalend was voor de startopstelling in beide daarna gereden races. Het was erg belangrijk dat Roel direct ging vlammen. Met die instelling ging hij dan ook de baan op en in de 5e ronde kwam het resultaat met 1.48.329. Een absoluut ronderecord op dat moment (oude record was 1.49.4). Om te checken of zijn laptimer in orde was, ging Roel de pitstraat in, waar de tijd bevestigd werd. Op dat moment goed voor een 13e plaats op de startgrid. Roel reed nog 2 uitlooprondjes en kwam toen naar binnen. Helaas waren hem nog 2 racers voorbij gegaan met 1.48.2 en 1.48.0. Maar goed, dik tevreden natuurlijk als team!!<br /> <br /> De race verliep goed, maar niet spectaculair. Jan de Boer kwam in de 2e ronde voorbij en zo bleef het ook de hele race.&nbsp; Uiteindelijk werd de 17e plaats behaald, maar wel met alle ronden beneden de 1.50 minuten, met als snelste tijd 1.49.0; al met al dus best aardig, maar geen punten en dat was toch wel teleurstellend. Want zo werkt het wel, je wilt toch altijd weer meer en bij mooie rondetijden hoort toch eigenlijk ook een punt. Wel, dat moest dan maar in de 2e race gaan gebeuren.<br /> <br /> <strong>2e race</strong><br /> De start moest agressiever, dat blijkt ook wel uit de foto hierboven. De start bepaalt namelijk voor een groot deel waar je de rest van de race blijft rijden. Elke plaats die je daar verliest, is erg lastig in te halen, omdat de rondetijden vaak dicht bij elkaar liggen. Roel wist dat er zware concurrentie achter hem op de grid stond. Freddy van der Hoek #93, Jan de Boer #56, Henri Fobbe #15 en Hennie Boerman #5 stonden allemaal achter hem en zouden hem wellicht in de loop van de race voorbij komen. Hoewel Henri de 1e race ook achter Roel was geëindigd.<br /> <br /> Dat betekende dat Roel, om in de punten te komen, voor een verrassing zou moeten zorgen en een aantal rijders voor hem moest inhalen of niemand voorbij latenÉ.. De start was agressief en Roel bleef inderdaad Jan, Henri en Hennie voor, gedurende de hele race en ging in de 1e ronde aan Remo Woudstra #68 voorbij. De hele wedstrijd bleef dat ook het gevecht. Via een snelste rondetijd van 1.48.5 (record in een race) eindigde de SallandRacing coureur in de 2e race uiteindelijk als 14e, minder dan 0,1 seconde achter Remo, die 13e werd.&nbsp; Dat wij daar als team erg gelukkig mee waren, spreekt voor zich, want 2 punten behalen in een sterk bezet veld, is zeker een goede prestatie.<br /> <br /> In de einduitslag van de KNMV Supercup 1000 A komt Roel uiteindelijk terecht op de 21e plaats, in een veld van ruim 50 racers; beter dan de voorgaande jaren, maar toch iets minder dan waar op gehoopt was. Het missen van de wedstrijden in Oschersleben is daar deels debet aan. Op het TT circuit van Assen scoorde Roel dit jaar in 5 van de 7 races. Plaats 21 in de totaal stand, betekent volgend jaar rijden met nr. 22. En dat gaan we dan ook zeker doen. De uitsmijter van het seizoen kwam echter maandag tijdens de ZAC races.<br />







<strong>ZAC Hyperpro-cup (S3)&nbsp;&nbsp; &nbsp;</strong><br /> Onder zeer plezierige weersomstandigheden namen Roel en Erna op 3 oktober, als uitsmijter van het seizoen, deel aan de ZAC wedstrijden op Assen. Bij de ZAC rijd je eerst een sessie vrij, dan een kwalificatie en vervolgens 2 wedstrijden; een prachtig concept waar je de hele dag lekker druk mee bent. Tijdens de ZAC rijdt Roel met #126 (soms wordt het&nbsp; 1tje even vergeten).<br /> <br /> In de vrije training verraste Roel vriend en vijand met een 2e tijd, 1.49.2. In de officiële kwalificatietraining nog eens gevolgd met een tijd van 1.48.2, wat op dat moment een record was.<br /> <br /> De tijd van 1.48.2 was slechts 0,1 langzamer dan de 2e tijd van Alex Janissen #62 en was goed voor een plek op de 1e startrij (P4). Verrassend was de plek van Marcel van Pijkeren #81, die op zijn Fireblade goed was voor een supertijd van 1.47.6. Het team van SallandRacing was klaar voor de strijd om een podiumplek!! Althans, daar leek het op. Vaak leverde de ZAC races namelijk op een of andere manier toch malaise op voor Roel. <br /> <br /> <strong>Race 1</strong><br /> En dat was ook nu weer het geval&nbsp; toen in de pitstraat, onderweg naar de startgrid, het schakelpedaal van Roel losliet (te ver uitgedraaid). Met hulp van Giacomo van der Vegt, die gelukkig in een pitbox stond te kijken naar de optocht, werd het pedaal klaar gemaakt maar schakelen tot in de 6e was een zwaar karwei en bleek ook eigenlijk onmogelijk tijdens de races. <br /> Te laat op de grid, betekende starten vanuit de pitstraat. Dat is heel vervelend als je coureur bent en als 4e staat getraind. <br /> Vanuit de pitstraat mag je pas vertrekken als alle andere racers voorbij zijn. Voordeel is dat je een leuke inhaalrace kunt rijden, hetgeen Roel dan ook deed. In ronde 1 van 33 naar 27, in ronde 2 naar 22, in 3 naar 18, in 4 naar 15, in 5 naar 13, in 7 naar 12 en in ronde 8 naar positie 9. En als klapstuk op de wedstrijd reed Roel dan uiteindelijk toch nog zijn in dromen gekoesterde 1.47 nl. in de 5e ronde 1.47.9.<br /> <br /> <strong>Race 2</strong><br /> Een geliefde plek, aan de buitenkant van de baan dus in race 2. Dat die plaats beviel bleek wel uit het vervolg. Al in de Strubben glipte Roel langs Marcel en de vallende Camiel Blokhuijsen, en reed als 2e achter Alex. Nog even ingehaald door Jarno Dulos #60, reed Roel vervolgens verscheidene ronden plezierig rond op die 2e plaats. Uiteindelijk beek Paolo Modelfino#3&nbsp; toch nog iets te sterk te rijden en verschalkte Roel buitenom in Mandeveen (foutje van Roel die een te verdedigende lijn reed daar). De film van deze wedstrijd is te zien via de link op http://www.carma-racing.nl/videos/20111003-2.php. Bij 0.47 komt Roel binnendoor bij Marcel.<br /> <br /> De race leverde uiteindelijk een erg mooie 3e plaats op voor Roel. In de totaaluitslag van de dag een 5e plek, hetgeen betekent dat je dan een prijsje pakt..&nbsp; De bokaal schijnt opgestuurd te worden.<br /> <br /> <strong>Conclusie na het 5e raceseizoen van Roel</strong><br /> Het seizoen begon prachtig met een mooie week in Val de Vienne, slechts ontsierd door wat pech met auto, caravan en een valpartij met de motor; een kniesoor die daar op let, want het weer was fantastisch. De races op Assen verliepen best goed, regelmatig werd Teus Oskam #8 verslagen en dat geeft de burger moed (sorry Teus). De sponsordag van GRUNDFOS en Installatietechniek Bouwmeester was onder fantastische weersomstandigheden een perfecte dag met o.a. een 4e plaats voor Bert. &nbsp;<br /> <br /> Motorisch hebben we dit seizoen ongeveer alles meegemaakt, zoals kapotte versnellingsbakken, ontspoorde krukaslagers en krukassen, kapotte accuÕs, doorgesleten kuipdelen en losschietende schakelpedalen. Positief aan al deze pech was dat we daardoor via Gebben Motoren terecht kwamen bij MOBU Tuning in Enkhuizen, bij oud coureur Frank Mos. Uiteindelijk leverde ons dat een betere motor op, met betere tandwielverhoudingen (ook met dank aan tip-per Klaas Jan), een fantastische uitlaatbochtenset (onthouden voor de scrabble liefhebbers) van Maxtreme Performance (dank Jos Polman, voor je snelle acties) en dus ook een beter presterende coureur.<br /> <br /> Daardoor werden uiteindelijk bijna alle doelstellingen zoals gesteld aan het begin van het seizoen behaald. Die waren, regelmatig in de punten rijden, mogelijk een keer een 10e plek, de 1.48 binnen treden en stiekem denken aan een 1.47É&nbsp; Bijna alles werd dus behaald, alleen de 10e plek was in de Supercup 1000 te hoog gegrepen, daar was de hoogste plek een 13e, naast 2 x 14e en 2 x 15e. De 3e plaats in de laatste ZAC race maakte dat echter meer dan goed!! En de 1.47.9 betekende een echte doorbraak voor het team. Alles bij elkaar voldoende reden om er weer een seizoen helemaal voor te gaan, Dus 2012, here we come!!<br /> <br /> Rest ons als team om alle sponsoren te danken voor de ondersteuning dit seizoen. Dank aan: <br /> <br /> GRUNDFOS, Gebben Motoren, Straal- &amp; Coatingsbedrijf Hoogeveen, Installatietechniek Bouwmeester, De Stucadoor Paul Kamp, Bodyfit Wierden, Post Airco, MOBU Tuning, Maxtreme Performance, Eilders reclame, EBS Graphics, SMT Hellendoorn, Dijkstra Techniek, Grand Café Lagoon.<br /> <br /> Zonder jullie was ons racejaar en de succesvolle afsluiting niet mogelijk geweest!! <br /> Ook daarom, tot ziens in 2012!!