Het is komkommertijd in de wegracerij maar zeker niet voor de vele Nederlandse wegracers die in de wintermaanden druk doende zijn met de voorbereidingen voor het ras naderende seizoen 2008.
Het lijkt allemaal nog ver weg maar we zijn toch écht al over de helft van de winterpauze. En een team dat momenteel al druk doende is om de zaken tijdig voor elkaar te hebben is zeker het eLBé Keukens Racing Team van Peter Schalken. Want zeker de recente ontwikkelingen in de plannen voor het seizoen 2008 vereisen een grondige aanpak. Na drie jaren in de Supersport 600 te hebben gereden maakt Peter Schalken namelijk de overstap naar de meest prestigieuze Dutch Superbikes.
"Een geweldige nieuwe uitdaging voor mij en mijn team. Maar wij kijken er erg naar uit en ik kan nauwelijks wachten op de start van het nieuwe seizoen", aldus de op 9 december 24 jaar geworden coureur uit Dussen.
Uitdaging
Peter Schalken legt gaarne uit hoe hij tot deze overstap is gekomen.
"Ik was echt toe aan een nieuwe uitdaging na drie jaren in de Supersport 600 te hebben gereden. In het eerste seizoen begon het goed met een vijftiende plaats in de eindstand en in mijn tweede jaar viel mij een negende plaats in de eindstand ten deel", blikt Schalken terug.
Daarom werd voor 2007 de lat een stuk hoger gelegd en was de doelstelling gericht op een tóp-5 eindnotering. Die plannen konden helaas niet gerealiseerd worden.
"Tot aan de dubbele ONK wedstrijd in Oschersleben ging het allemaal perfect. Ik stond voor die voor mij dramatisch verlopen wedstrijd op een prima vierde plaats in de tussenstand maar eigenlijk door een technisch probleem raakte ik juist in Oschersleben het spoor helemaal bijster. Ik kwam ten val door olielekkage. Via een minuscuul scheurtje in een olieleiding kwam olie op mijn achterband en dit maakte mij kansloos. De crash op zich viel mee maar een gebroken schippersbotje in mijn linkerpols zorgde er voor dat ik uiteindelijk drie races puntloos bleef. Dat ik uiteindelijk toch nog tiende ben geworden in de eindstand is een pleister op de wonde maar de gemiste doelstelling, die er écht had ingezeten, kon helaas niet meer gehaald worden", aldus Peter.
Nieuwe reglementen
Voor 2008 zijn nieuwe reglementen van toepassing voor de Supersport.
"Een prima zaak maar de mogelijkheid om nu weer competitief mee te gaan strijden voor een plaats bij de beste vijf worden direct weer een stuk duurder en vergen weer vele nieuwe investeringen. En mede daardoor hebben wij besloten over te stappen naar de Dutch Superbikes, zonder twijfel op dit moment de meest populaire ONK klasse."
Maar Schalken is heel reëel en beseft dat dit weliswaar een geweldige uitdaging is maar dat hij ook weer helemaal onderaan zal moeten beginnen.
"In deze klasse rijden de sterkste coureurs van Nederland met diverse buitenlandse cracks. Het zal zeker niet eenvoudig zijn en dus wordt seizoen 2008 voor mij een leerjaar. Gelukkig heb ik al meteen de beschikking over het best denkbare materiaal! Vooral dankzij Jup van Stee van Motor Centrum Roosendaal en Yamaha Nederland beschikken wij over een fonkelnieuwe YZ R1 bouwjaar 2008. Wij zijn druk doende de motor gereed te maken voor de Motorbeurs Utrecht waar de racer eind januari op de stand van sponsor Damen Leathers komt staan." Motorisch blijft de R1 voorlopig standaard. "Er zijn zoveel paardenkrachten aan boord dat ik die eerst maar eens moet zien te beteugelen."
Om vertrouwd te raken met het nieuwe materiaal zal het eLBé Keukens / MCR Racingteam van 3 t/m 6 maart gaan trainen in het Spaanse Cartagena. De personele bezetting van het Team blijft ongewijzigd, en ook de herkenbare frisse blauwgele kleurstelling van kleding en materiaal zal in grote lijnen in stand worden gehouden. Maar ongetwijfeld volgt er voor aanvang van het seizoen nog een presentatie.
"Ik wil namens mijn teamleden iedereen een fijn, gezond en geslaagd 2008 wensen! Ik zal er weer alles aan doen goed voor de dag te komen", besluit Peter