Tijdens de laatste wedstrijd voor het Europees Kampioenschap 250cc wist Hans Smees als 3e te finishen achter winnaar Toby Markham en 2e man Joshua Sommer.
Na de stroef verlopen trainingen, waarin Hans door grip problemen een 3e tijd wist te realiseren, kwam Hans in de wedstrijd, doordat de baan door een regenbui nat was en men dus op regenbanden startte, als op eieren door de eerste bocht en wist vanaf plaats 6 zich naar voren te werken. Na een zeer zware wedstrijd waarbij het risico om te vallen erg groot was wist Hans toch een mooie podium plaats te behalen.
"Ik ben blij met deze derde plaats, het was zeer glad en ik heb in de eerste bocht geen enkel risico genomen. De motorfiets voelde goed aan maar ik wist dat het een hele lange race van maarliefst 24 ronden zou worden en moest dus vanaf het begin zowel mijn banden sparen als naar voren rijden want een 6e plaats was niet waar ik voor gekomen was. Molina en Petrini zaten in ieder geval achter mij dus daar hoefde ik me geen zorgen over te maken, mijn opmars ging goed maar meer dan de derde plaats zat er niet in maar deze podiumplaats is voor mij toch een perfecte afsluiting . Ook is het super dat er zoveel vrienden en sponsoren de lange reis naar Spanje hebben gemaakt om dit mee te maken." Aldus een blije Hans Smees.
Aangezien de laatste EK wedstrijd in het zuiden van Spanje werd verreden vertrok het team al op dinsdagmiddag voor de 2300 km lange trip richting het mooie weer. Onze vaste chauffeur en kok Appie Slotboom was dit weekend helaas verhinderd maar een waardige vervanger werd gevonden in de persoon van Dirk Rikkers.
Na een voorspoedige reis arriveerden we al om 11 uur op donderdagochtend op het circuit. Na het opbouwen van de tent begon het te regenen! In Cartagena regent het nooit maar nu dus wel en niet zo’n beetje ook. De vrije training van donderdag ging daarom niet door maar ook vrijdagochtend niet toen het wellis waar weer prachtig weer was maar de baan door de vele regen besmeurd was met modder die men er eerst met een hoge druk spuit moest afspuiten. Om 15 uur mochten wij eindelijk de baan op en al direct was het duidelijk dat er weinig grip was op dit technisch zeer moeilijke circuit, dit was echter voor iedereen hetzelfde en een 2e tijd gaf aan dat we de afstelling goed in orde hadden. Vrijdagavond werden er nog een aantal wijzigen aangebracht omdat we het wel beter wilden hebben. Ondertussen waren ook een aantal trouwe sponsoren van Hans aangekomen op het circuit op de afscheidswedstrijd mee te kunnen maken, de sfeer zat er al gelijk goed in en niemand zou die goeie zin dit weekend nog kapot kunnen krijgen.
Op zaterdag waren tijdtrainingen waarbij de startplaatsen worden bepaald, prachtig weer met temperaturen rond de 30 graden en een aantal aanpassingen aan de vering zorgden ervoor dat Hans in de 1e kwalificatietraining wederom een 2e plaats op ruim 1 seconde van snelste man Molina op de klokken wist te zetten. Tijdens deze 2e tijdtraining wist Hans zijn tijd nog wel te verbeteren maar toch zakte Hans naar een 3e plaats op de startopstelling voor de race van morgen. Terwijl anderen bij het uitkomen van een bocht het gas erop konden zetten moest Hans wachten omdat het achterwiel door gebrek aan grip direct begon te spinnen. Er werden nog wat dingen gewijzigd om in de 24 ronden tellende wedstrijd goed mee te kunnen met de rest.
De zondagochtend is het bewolkt en met 20 graden een stuk frisser dan gisteren. Met een nieuwe band gaat Hans de warm-up in om te kijken of de grip beter of slechter is, hierin bepalen we ook de bandenkeuze voor de wedstrijd.
De wedstrijd komt nu snel naderbij, maar ook de donkere wolken die zich boven het circuit samenpakken. Als het dan ook nog gaat regenen komt er een hele nieuwe strategie op tafel. Regenbanden worden gemonteerd en de hele vering wordt aangepast om de veranderde omstandigheden het hoofd te bieden. Voorafgaand aan de wedstrijd last men een extra vrije training in om te kunnen rijden op een natte baan.
Bij de start is Hans redelijk goed van de plek, volgens eigen zeggen was hij het eerste rondje erg voorzichtig op de spekgladde baan. Pas als 6e gaat Hans dan ook de eerste bocht in en gezien de omstandigheden s dat niet verkeerd. Hans gaat goed en op safe in het rond en komt de 1e ronde als 6e door, weet zich op te werken naar een 4e plaats in de 3 ronden die volgen. Aangekomen op de 4e plaats lijkt het erop dat het inhalen te veel van de banden heeft gevraagd want de eerste 2 rijders hebben ondertussen een behoorlijk gat geslagen. Hans is een aantal ronden in gevecht met de Duitser Thomas Walther om de laatste podiumplaats maar weet halverwege de wedstrijd als de Duitser wat foutjes begint te maken vrij simpel van hem weg te lopen. De afstand naar 2e man Sommer blijkt echter te groot, Hans weet de achterstand wel te verkleinen maar kan geen bedreiging meer vormen voor de sympathieke Duitser die net als Molina a.s. weekend aan de laatste Grand-Prix in Valencia zal deelnemen.
Een derde plaats is gezien de moeilijke omstandigheden echter een fantastische afsluiting van een mooi seizoen. Glunderend staat de afscheid nemende achterhoeker op het podium om in het bijzijn van zijn vrienden en sponsoren de bloemen en de champagne in ontvangst te nemen.
In de eindstand in het Europees kampioenschap is Hans als 3e geklasseerd in de eindstand, met slechts 5 punten achterstand op de Europees Kampioen Molina die in zijn thuiswedstrijd niet verder dan een 9e plaats wist te komen. Een super afsluiting van een mooie periode.