SallandRacing.nl, met name het deel dat bij Roel hoort, kreeg de vraag of ze mee zouden gaan doen aan het ONK……… Tja, alsof we een beetje gek waren. Want wat hebben we daar als toch tamelijk klein en onervaren team nu op te treden. Wel, we hebben het geweten; wat een hectiek, drama, plezier, teleurstelling (later), gedoe, maar ook gemerkt dat je in geval van nood een beroep kunt doen op een ander.
De Beer uit Lemmer had inmiddels ook niet stil gezeten en verbeterde zijn tijd uit de 1e sessie met maar liefst 0,9 seconde tot 1.50.9 (en dat was dus ook Roels record geweest in de laatste CUPrace).
Ook Rob Pothumus had zijn draai gevonden en verbeterde zijn tijd ook, maar hij bleef nog net achter de tijd van Roel (1.51.2 om 1.52.0). Fred Slob had inmiddels zelfs een 1.49.9 gereden, dus die waren we ook kwijt (de verkeerde kant op)…
Al met al leverde de inspanningen van het team (Marcel was inmiddels ook weer van de partij) een 35e plek op op de startgrid. Achter Roel stond Rob Posthumus, voor hem Rintje Ritsma. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de nummer 1 op de grid, Gilbert van Ginhoven 10 seconden sneller rond was gegaan en bijv. Bob Withag 8 seconden sneller. Dat werd dus oppassen voor een dubbeling in de race, die over 14 ronden zou gaan (in de CUP rijden we er mestal maar 9).
De racedag
Eerst werd de warm up nog gereden, voorafgegaan door een heuse pitwalk. Dat hield in dat de toeschouwers die op tijd uit hun bed waren geklommen, een rondje door de pitstraat mochten maken, waar de teams hun motoren keurig netjes hadden opgesteld om ze te laten bewonderen. De lezers zullen begrijpen dat dit best leuk en gezellig was. Vervolgens kwam dan de warm up, 10 minuten waarin de rijders hun machine nog even kunnen testen en waarin ze hun concurenten nog even snel de loef af kunnen steken. Roel reed daarin een rustige 1.53.8, Rob een 1.53.3 en Rintje Ritsma 1.52.3. Raymond Schouten, of maar even een naam te noemen, reed 1.42.6… Niet echt gewelsig dus van Roel..
En dan de race
Een verhaal op zich. De voorbereiding op de race viel op het laatste moment in duigen. Het is van flink belang dat je de banden warm kunt houden voor de race daadwerkelijk begint. Dit gebeurt door de bandenwarmers zolang mogelijk te laten zitten. Dit was door het team geregeld door gebruik te mogen maken van " stroom" van regenerator van een ander team. Op het laatste moment bleek echter dat dat ding geen 4 bandenwarmers aan kon… vet balen dus. Wat nu?
Gelukkig was het team van Tjalling Elzinga (die net een PR had gereden in zijn race in de Dutch Supersport en knap 19e was geworden als CUPper) bereid om hun apparaat uit te lenen en zelfs om ons bij te staan bij het wachten in het parc fermee en bij de start. Nogmaals hartelijk dank aan dit team. En een lesje geleerd…, altijd uitgaan van zekerheidjes en even check, double check.
Kwam vervolgens nog bij dat onze paraplu in alle haast was vergeten (en zonder dame met paraplu kun je toch niet op de startgrid staan). De plu werd gehaald.. Met nog 5 minuten te gaan kwam Roel er achter dat hij zijn ….. was vergeten. Dus moest Erna snel naar de pitbox om die op te halen; net op tijd was ze terug, maar had de fotosessie als parapludame gemist.
De rode lamp
Uiteindelijk was dan toch alles voor elkaar en mocht het rode licht aangaan, en vervolgens weer uit. Dit betekende dat de heren coureurs het gas open konden draaien en de koppeling konden laten schieten. Roel had zoals veel vaker een perfecte eerste twee honderd meter. En daarna helaas, en mijn lezers ik weet dat mijn verhaal eentonig word (waar heb ik dat eerder gelezen?), gevolgd door een tweetal mindere bochten. Toch liep het niet verkeerd want zowel Ritsma als Posthumus werden door Roel achter zich gehouden in de loop van de eerste ronde, totdat de Ommenaar zich verschakelde voor de GT en Posthumus hem voorbij ging; alleen Ritsma nu dus nog achter hem. Die tweestrijd bleef de rest van de race, die in 2 delen werd gereden omdat een valpartij een rode vlagsituatie opleverde (gelukkig zonder gevolgen voor de coureur Peter Schalken).
Rintje of Roel
Rob Posthumus verbaasde toch wel enigszins in de race door een fantastisch eerste deel neer te zetten, incl. een paar ronden in een mooie tijd in de 1.49.. Hij verdween dus ook al snel uit zicht en werd door Roel en Rintje niet meer bedreigd, ook niet in een iets minder 2e deel van de race. Goed gedaan Rob!! Echt vreemd was het niet, want Rob is eigenlijk altijd net wat sneller dan Roel, dus ook nu (mooie uitdaging voor ons team). Alleen was het verschil nu wat groter.
De tweestrijd met de veelvoudig Nederlands, Wereld en Europees kampioen
Met veel respect hebben wij genoten van de wijze waarop Rintje Ritsma op de gladde ijzers uit de voeten kon. Ook Roel heeft ooit wel eens een prijsje gewonnen bij het schaatsen en heeft zelfs een keer de Elfsteden op de schaatsen tot een goed einde gebracht. Motorrijden is echter toch wat anders, vond Roel. Het kon toch niet zo zijn dat hij zou verliezen van iemand die nog maar een paar maanden zijn rijbewijs heeft.., grinnik. Roel heeft immers dat papiertje als zon 36 jaar in zijn bezit en zijn racelicentie nu ook al voor het 3e jaar. Dat de Beer uit Lemmer een betere conditie heeft, OK, maar de wedstrijd van hem verliezen, nee dat zag Roel niet echt zitten.
Toen Rintje hem dan ook in de 4e of 5e ronde voorbij kwam steken in de Strubben, aarzelde onze coureur geen moment en remde de racende schaatser er in de Ruskenhoek alweer uit. Een en ander betekende wel dat Roel vervolgens verdedigende lijnen moest gaan rijden om Ritsma achter zich te houden. Eigenlijk jammer, want een ronderecord zou dan moeilijk zijn, maar liever geen record dan ……
Gedurende het eerste deel van de race, circa 9 ronden, hield Roel dus Ritsma achter zich, hoewel het verschil mede door een paar schakelmomentjes die niet helemaal in orde waren, erg klein was. In dat eerste deel reed Ritsma een snelste ronde van 1.52.0 en Roel een ronde van 1.51.9; ook dat zegt genoeg over het geringe krachtsverschil.
De tweede start was eigenlijk een copie van de eerste. Weer was Roel goed weg, maar weer bleven hij en Ritsma met elkaar strijden. In ieder geval wilden we als team niet verliezen en deed Roel zijn best om Ritsma voor te blijven. Toen die dan ook onverhoopt in de tweede ronde Roel binnendoor passeerde in de Stekkenwal, restte onze coureur weinig anders dan direct terug te slaan. Met een ultieme (bijna te..) uitremactie in de bocht erna, de Bult geheten, ging Roel voorbij aan de Beer uit Lemmer.
Die was daar niet zo heel blij mee, zo zei hij later en zag af van verdere pogingen om het Roel nog heel lastig te maken. Met twee snelle ronden van 1.51.8 en 1.51.5 eindigde Roels race uiteindelijk op de 30e plek, achter Rob Pothumus, maar voor Rintje Ritsma, Harry van Beek, Albert van der Velde, Martin Hoogenraad en de gevallen Peter Schalken.
Conclusie
De conclusie is dat het een heel leuk weekend is geweest. Eigenlijk hebben we op een ONK niet zoveel te zoeken. Als coureur moet je eigenlijk relatief gemakkelijk een 1.48 rijden om enige rol van betekenis te kunnen spelen. Ter vergelijking, de 15e plaats scorende deelnemer reed een snelste ronde van circa 1.45. Desondanks hebben we verdiend de 30e plek gehaald in een veld van 37 deelnemers. Waar we normaal als bezoekers aanwezig zijn bij een ONK, waren we nu deelnemer. We zijn ruim binnen de marge van 115% gebeleven, die benodigd is om je te kwalificeren voor de wedstrijd.
Leereffecten zijn er ook geweest, zowel positieve als negatieve. We hadden gewoon op de KNMV Cup Pirellis moeten gaan rijden en de slicks links moeten laten liggen. Of de nieuwe veerafstelling goed is, zullen we moeten afwachten. Roel is daar wel hoopgevend over, maar dat er nog iets aan veranderd moet worden, is ook wel zeker.
En bij een volgende keer (pas als Roel in de 1.48 gaat rijden) zullen we het met wat minder stress moeten en gaan doen.
Zijn burn-outje na de wedstrijd lek er alvast op, zo zeiden zijn zoons Henk en Mark..
Komende weken
A.s. zaterdag rijden zowel Roel als Erna op Assen, Erna op de 2002 Yamaha R6. We zijn benieuwd wat dat brengt, willen alles heel houden en hopen op mooi, vooral droog weer.
Het weekend na de TT zijn er twee races op het circuit van Oschersleben in Duitsland, waar het team van de partij zal zijn, als onderdeel van Sallandracing.nl. De andere coureur van het team, Bert van Munster, is dan waarschijnlijk nog geblesseerd, waardoor Roel de eer moet hoog houden. We zullen zien waar dat schip strand. In ieder geval is Bert er als toeschouwer en motivator wel bij.
Tot slot een noot uit de MotorGazet:
" In de achterhoede een leuk gevecht tussen drie Noorderlingen. Rob Pothumus en Roel Botter waren erop uit Rintje Ritsma achter zich te houden en dat lukte nipt…"