Donderdag, einde van de middag, kwamen we (Manfred en ik) bij het circuit aan en om een uur of 7 kregen we toegang tot het paddock en konden we de motor en racetoebehoren opstellen in de pitbox. We stonden samen met Iris ten Katen van het Duntep racing team in de box.
Vrijdag 11 april, vrije training: voor een eerste training ok gereden. 20 minuten hebben we gejaagd op een droge baan. Het waaide wel hard. Achterop het circuit, de snelle triple rechts, was best scary, omdat ik het gevoel had dat ik weinig grip had aan de voorkant. Over een eerste training ben ik meestal niet zo te spreken, maar al met al ging het goed en was ik best tevreden _
‘s Middags stonden nog 20 minuten gepland. De wind was inmiddels iets gaan liggen. Ook al hing er al de hele dag een dreigende lucht, het was nog steeds droog. Met een matige 2:02 min. hebben we deze dag afgesloten. Na de trainingen hebben we banden gewisseld: zowel droogweer- als regenbanden stonden in de aanslag voor de kwalificatie van zaterdag. De voorspellingen waren slecht, de hoop op droog weer des te groter.
‘s Avonds meldden 2 zeer trouwe fans zich bij de paddockpoort. Medecoureur en collega Bert Oosterling en Peter Jan Weijters van hoofdsponsor STAR ENGINEERING waren gearriveerd om ons het weekend mentaal maar ook fysiek te ondersteunen. Na een biertje voor de jongens en een sapje voor mij, moest Zantje natuurlijk vroeg naar bed, want er stond een heftig weekend voor de boeg!!!
Zaterdag 12 april, kwalificatietrainingen: lichtelijk stress voor de 120% regeling, maar geweldig goed gereden!
De eerste kwalificatie ging goed! In ronde 5 had ik al een 1:58 te pakken, waarmee ik echt blij was. Deze tijd zou makkelijk binnen de tijd van Iris (=snelste van de 600cc)+120% vallen. In 3 rondes erop volgend heb ik wel wat foutjes gemaakt en heb ik een paar keer buiten de baan gestaan. Echter in 1 van de laatste minuten zag ik weer een 1:58 op het rondebord. Nog mooier was dat toen de rondetijden binnen waren, 1 van de laatste rondes zelfs een 1:57.249 min. bleek!! Super. Een dikke PR.
De tweede kwalificatie ging, om maar eerlijk te zeggen, flut en waardeloos. Ik had telkens binnen no time m’n vizier beslagen en zag op sommige momenten geen hand voor ogen. Ik ben tussendoor nog naar binnen geweest, maar nee…..dit leek niks meer te worden…..het was maar goed dat ik de eerste kwalificatie zo goed had gereden…. Snelste tijd was 2:00.431 min. Achteraf bleek dat mijn ‘binnenmasker’ was verschoven en dat de luchtgaten geblokkeerd waren. Dit heeft Manfred snel verholpen.
Zondag 13 april, warm up en race: gezonde spanning, goede start, zeer goede tijd!
35 dames hadden zaterdag deelgenomen aan de kwalificatietraining: 13 EK deelneemsters en 22 deelneemsters aan een Italiaanse cup. 600cc en 1000cc rijden gezamenlijk. Het was een sterk veld, met tijden variërend van 1:45 (1000cc) tot 2:10 min. Helaas voor 3 dames was de 120% regeling genadeloos….2 Russische en 1 Italiaanse konden na hun kwalificatie naar huis, ze waren te langzaam. Gelukkig had ik een -voor mijn doen- zeer goede tijd neergezet. Ik stond op startplek 25 (7e startrij, buitenkant).
De start ging goed! Alhoewel ook een aantal dames me inhaalde, ging ik ook een aantal voorbij: 1e bocht buitenom, 2e bocht binnendoor en 3e bocht weer buitenom. De voorste rijdsters maakten direct een gat met de rest. De rest van het veld werd vervolgens opgesplitst in een aantal groepjes. Ik heb een aantal rijders ingehaald, maar ben zelf ook ingehaald. De tijden waren ongelofelijk goed. Ik heb telkens vlakke 57-ers en 58-ers gereden. En ondanks dat de vermoeidheid toesloeg, heb ik de laatste ronde een PR gereden van 1:56.737 min!!
Ik ben gefinisht als 27e van de 32 rijdsters en ben tenslotte 10e geworden van de 11 EK deelneemsters. Natuurlijk had ik gehoopt beter te eindigen in het klassement, maar ondanks dat ik super heb gereden en een heel vette PR heb behaald, is er naast mij helaas nog een aantal dames dat nóg beter rijdt. Wel ben ik van een PR in maart van 2:01.719 min. naar een onwaarschijnlijke PR gegaan van 1:56.737 min. Dus wat dat betreft helemaal niets te klagen!
Ik was tevreden, Manfred was tevreden en mijn fans/sponsoren waren tevreden, kortom een topweekend!!
Manfred bedankt voor alle hulp, zowel fysiek/technisch als mentaal. Bert en Peter Jan, dank voor jullie komst en hulp op en naast de baan. En tot slot ook het Duntep racing team bedankt voor de hulp, ondersteuning en tips.