In de Dutch Superbikes reed Marco van Grootheest naar een keurige 11e plaats vanaf een 17e startplek. Dit betekend weer 5 kostbare punten en Marco is in het algemeen klassement terug te vinden op een uitstekende 7e plaats. Henri van Geresteyn reed met zijn goed lopende standaard Honda mee in de Supersport. Na al indruk gemaakt te hebben in de training (15e plaats), deed hij dit nog meer in de wedstrijd door naar een prachtige 16e plaats te rijden.

Op vrijdagavond vertrokken we naar het Gelderse Hengelo voor wedstrijden in de Dutch Superbikes en in de Supersport 600. Gelukkig onder droge omstandigheden konden we de tent opzetten om ons op te maken voor de trainingsdag van zaterdag. Deze zaterdag werd er één van heel veel regen en wind.


Vrije trainingen
Marco mocht als eerste gaan trainen en gewapend met regenbanden en regenpak kon hij deze vrije training beginnen. Even weer de baan verkennen en voelen hoe de grip was op de baan. Een half uur later was het de beurt aan Henri die de natte baan van Hengelo ging proberen. Beide rijders waren ondanks de regen zeer tevreden over de grip op de natte Varsselring.

Kwalificatie trainingen

Ook de 1e kwalifiactietraining van zowel Marco als Henri waren onder regenachtige omstandigheden. Marco reed in de Dutch Superbikes naar plaats 16 met een tijd van 2:05,9. Henri moest een uur later training en het was inmiddels gestopt met regenen. Henri ging op deze licht opdrogende baan als een kogel en dit resulteerde in een meer dan uitstekende 15e plaats met een tijd van 2:05,9.

In de middag waren de 2e kwalificatietrainingen en Marco mocht weer als eerste op een ook licht opdrogende baan. Marco reed naar een tijd van 2:04,0 en dit was in goed voor de 17e startplaats op de grid. Door het kiezen van een te zachte regenband werd Marco gestagneerd een snellere ronde te rijden, wat anders zeker was gebeurd. Henri mocht gaan rijden in de Supersport en het was weer gaan regenen waardoor het onmogelijk was geworden de tijden uit de ochtendtraining te verbeteren. Tijdens de training begon het pas echt hard te regenen, maar Henri heeft keurig zijn training vol gereden om zo van iedere meter te leren. Henri mocht dus starten van die perfecte 15e plaats op de grid.

Wedstrijden

De zondag begon met wat lichte regen en daarom reden zowel Marco als Henri de warm-up volledig op regenbanden. Nog even een paar rondjes rijden onder natte omstandigheden omdat de wedstrijd misschien ook wel nat zou kunnen zijn.

Na de lichte regen in de ochtend heeft het de rest van de dag niet meer geregend en werden alle races droog verreden. Het moeilijke daarvan was wel dat we geen enkele afstelling hadden voor een droge baan.
Henri mocht als eerste aantreden voor zijn race in de supersport 600. Na de verkenningsronde en de warm-up lap ging het licht op rood  en uit en kon Henri zijn wedstrijd beginnen. Redelijk voorzichtig ging Henri van start om de eerste "moeilijke"bocht heelhuids door te komen. Dat lukte en de eerste ronde kwam Henri door op plaats 21 kort achter een grote groep. Helaas werd na 2 ronde de code rood gegeven omdat er meerdere valpartijen waren geweest en er spullen op de baan lagen. De race werd opnieuw gereden en nu niet over 16 maar over 10 ronden. Het rode licht ging weer uit en ditmaal had Henri een prachtige start. De 1e ronde kwam Henri als 19e door en daarna reed hij uitstekende rondetijden. Hij klom naar plaats 18 en werd drie ronden voor het einde ingehaald door Bert Vos op de veel snellere supersport machine. Door het uitvallen van 3 rijders kwam Henri door op plaats 16, maar met nog 1 ronde te gaan werd hij ingehaald door Christ van den Bosch. Met de finish in zicht zette Henri nog 1 keer aan en in de molenbocht remde hij op een perfecte manier zijn collega coureur eruit om zo als 16e over de streep te komen. Een meer dan goede uitslag welke zeker een vervolg gaat krijgen in deze klasse later dit seizoen.

Na de pauze was het Marco die mocht aantreden in de Dutch Superbikes. Na de warm-up lap nam Marco plaats op de 17e plek om te proberen na voren te komen. Na het uitgaan van het startlicht was Marco uitstekend weg en kwam de eerste bocht goed door, wat helaas niet iedere rijder kon zeggen. Als 15e kwam Marco de 1e ronde door, maar werd duidelijk opgehouden door een rijder voor hem die moeilijk te passeren was door zijn vreemde manier van rijden. Deze ronden reed Marco ook niet harder dan 1:55. Eenmaal voorbij lag Marco op plaats 11 in de wedstrijd en reed ronden van 1:52. Helaas was voorganger Rene Winkel veel te ver weg om nog bij te halen en ook achter Marco ontstond een enorm gat met de achtervolgers. Zo reed Marco in een eenzame race naar plaats 11, welke goed was voor 5 punten die weer geld waard zijn voor KWF Kankerbestrijding.

Een mooi weekend ondanks het weer voor Stichting Racen tegen Kanker. Mede door het harde werken van de organisatie (Hamove) was het weekend zeer geslaagd. Als een organisatie "die ondanks het noodweer" het toch voor elkaar krijgt om zo de races te laten verlopen, dan nemen wij daar onze petjes voor af. Super gedaan Hamove en alle vrijwilligers die urenlang op de trekker hebben gezeten om alles uit de modder te slepen.

Wij gaan ons opmaken om te gaan racen komend weekend in het noordelijkste puntje van Nederland "Eemshaven".