Tijdens het drukke en tevens super gezellige Belgische motorweekend van Bikersdays.com heeft Stuart in totaal zes punten meegenomen van Spa-Franchorchamps naar Naaldwijk. In de eerste supersport 600 race haalde hij een 14e plaats, die uitslag werd later veranderd in een 15e plaats. De tweede race werd verreden op een natte baan, en Stuart reed ijzersterk naar een verdiende 11e stek!
De training
De eerste training was in de regen, en Stuart moest duidelijk wennen aan de (natte) baan. Met een rondetijd van meer dan 3 minuten stonden we er niet echt bij, alhoewel de setup van de motor prima was en de grip van onze Dunlop regenbanden was ook prima te noemen. Stuart wilde na de crash van vorige week dan ook niets forceren en na 25 minuten trainen was het ook snel weer voorbij. Stuart kwam nog wel binnen omdat de 749R niet op temperatuur kwam, omdanks de extra stukken Duc-tape op de radiator.
Bij de tweede training was het gelukkig droog en Stuart kwam goed door, maar had wel last van een te lange eindoverbrenging, waardoor we behoorlijk aan topsnelheid moesten inleveren. Op een hoge-snelheidsbaan als Spa-Franchorchamps merk je dat erg in je rondetijden. Met een snelste ronde van 2:48,00 kwamen we op de grid te staan op de 6e rij, plek 19. Stuart kwam wel goed in zijn ritme en met de juiste vertanding zou hij een stuk sneller rondgaan in de komende wedstrijden, richting de kampioenschaps punten. De GPS-sensor van de datalogger had wat problemen door de talloze bomen die het circuit omzoomen om de satellieten daarboven te ontvangen. Hierdoor zagen we op de datalogger wel veel grappige uitstapjes van Stuart naast de baan en in de bossen, maar echt makkelijk de gegevens analyseren was er dit weekend niet bij.
Verder wist Stuart de Ducati 749R heel goed door de beroemde Eau-Rouge te persen, een bocht waar je met ca. 220 km/u naar beneden aankomt en dan links/rechts tegen de heuvel steil omhoog. In 2002 wist Stuart deze bocht ook heel goed te ronden, destijds op de 250cc Honda van het DeeCee jeugdteam.
Wedstrijd 1 zaterdag
Rond het middaguur werd de eerste supersport 600 wedstrijd verreden. Op de droge baan kwam Stuart goed van start, en de aanpassingen aan de eindeoverbrenging hadden zeker geholpen!
Door die goede start kwam Stuart al in de eerste ronde als 16e door, draaide steevast zijn rondjes ruim 4 seconden sneller dan in de training, met een snelste ronde van 2:44,3. De wedstrijd van 10 ronden was best lang en we hoopten dan ook dat het motorblok al dat (volgas) geweld aankon. Gelukkig hadden we het hele weekend geen technische mankementen, op de versnellingsbak na dan.
Gaandeweg de race vorderde liep Stuart, inmiddels op de 15e plek gelegen, met grote stappen in op Honda coureur Peter Schalken, met wie we begin dit jaar een pitbox deelden op Assen. Met nog twee ronden te gaan was het gat ongeveer 1 sec. en Stuart rook aan de 14e plaats!
Na de Busstop chicane stak Stuart in de laatste ronde voorbij aan Peter, en zij-aan-zij reden ze verder richting La Source hairpin, waar Peter nog probeerde een uitremaktie te doen. Dit lukte hem niet en Stuart ging als eerste naar beneden om het zwart-wit geblokt op te halen….. Helaas liet de versnellingsbak ons op dit cruciale moment in de steek, Stuart kreeg de 2e versnelling niet te pakken.
Na drie keer proberen lukte het dan, maar toen was Peter Schalken alweer langszij. Samen gingen ze over de finish, Peter's Honda had een halve motorlengte voorsprong.
Maaaaarrrr….. Toch niet!
In de uitslag was Stuart als 14e afgevlagd, 1/1000 seconde voorsprong op Peter?! Dit kwam doordat onze transponder in de stuurkuip zit en die van Peter halfverwege zijn Honda.
Stuart's transponder kwam eerder over de lijn en volgens de computer 14e in de uitslag, twee punten dus. Peter baalde best wel hiervan en na de wedstrijd zocht hij Stuart op om zijn verhaal te doen. Stuart had zeker begrip voor de situatie, maar heeft ook hard moeten vechten voor de punten.
Na veel overleg was het uiteindelijk toch Stuart zelf die naar de wedstrijdleiding stapte en een punt teruggaf aan Peter, zodat wij 15e waren en Peter Schalken 14e. Dit zorgde voor veel gemengde gevoelens binnen ons team, want alleen sinterklaas geeft kadootjes weg!
Stuart heeft uiteindelijk niets foutgedaan maar bekende toch schuld, omdat hij houdt van eerlijk racen.
Wedstrijd 2 zondag
Zondagochtend was de tweede supersport 600 race, en dit werd een wet-race. Het regende gelukkig niet meer, maar de baan zou die dag niet meer opdrogen. Op full-wets vertrok het hele veld, Stuart vertrok vanaf plek 19, had een superstart en kwam na 1 ronde al op de 12e plaats door!
Rik Lenters kwam slecht weg maar passeerde Stuart in de derde ronde. Stuart wilde aanklampen, maar miste het vermogen hiervoor. De grip echter was fenominaal en Stuart kreeg een grote kick door knee-down in de regen te rijden. Door uitvallers steeg hij naar de 11e plaats en liep in op Albert van Winkoop, met de superstock Honda. Helaas was het gat naar plaats 10 te groot om te dichten in de resterende rondes, zodat Stuart iedereen verbaasde met een nette 11e plaats in deze wet-race. De rondetijden waren met 2:53 erg goed, de Duc bleek een hele fijne regenmachine en Stuart finishte dit keer wel voor Peter Schalken, maar niet met 1/1000 seconde verschil…..
Viel er nog wat te lachen?
Een mooie actie van Stuart zelf….
die bij de grid-opstelling vlak voor de race van zondag aangeeft 'ben ff pisse' en vervolgens verdwijnt achter de pitboxen. Op dat moment komt de speaker langs lopen en bij het roepen van "numbre soixante-neuf, Stuarde Voskambe….?" toch verbaast onze kant op keek waar de piloot dan wel was…. Daar sta je dan, twee monteurs, een paraplu dame en een motor in de bandenwarmers, wachtend tot Stuart het weer behaagt om terug te komen…. en het bordje '30 sec' gaat al omhoog!
Lees meer over Ducati Racing Team Gostuart op www.gostuart.nl