Eemshaven is het enige straten circuit dat door de SuperCup bezocht wordt. De meeste rijders in de cup hebben het niet zo op stratencircuits, ik (Gert-Jan) rijd er altijd redelijk goed, dus op eoa manier ligt mij dat baantje wel.

Om 10:40 mogen we de baan op, en wonder boven wonder is het nog droog ook. Iwan is helaas niet van de partij, dus ben ik de enige powerbikes coureur (maar volgende week op Assen is Iwan zeker weer van de partij). Het kost me toch weer wat rondjes om te wennen aan de baan, en net als het lekker gaat, schiet in de 6de ronde mijn versnellingspookje los. Rustig rij ik terug naar het parc ferme en vandaar uit naar de plaats in de paddock. Ik zet de motor op de bok, handschoenen uit, en frummel het pookje weer vast.
Een beetje gestressed rij ik terug naar het parc ferme, en denk dat ik nog wel een rondje kan rijden. Dit blijken er nog 3 te zijn, en in de laatste 2 ronden rij ik 1:40.232 en 1:40.006, deze laatste tijd ligt maar 3/10 van mijn snelste tijd, en ik weet zeker dat er nog wel een seconde of meer af kan. Dit levert toch al een 9de plek op in een (voor Eemshaven) goed gevuld veld van 32 rijders. Hopende dat het droog blijft, wachten ik en Dave (DMP Racing) op de 2de trainings sessie.

Net voor de trainings sessie begint het te druppen, maar nog niet hard genoeg voor regenbanden. Echter de omroeper zegt ons dat er in de SuperCup 600/1000 B groep een rode vlag situatie is ontstaan, en dat er een pauze is van 15 minuten. Dus, toch maar de regenbanden erop, om ff te wennen. Een snellere tijd in de regen zit er toch niet in, maar de race zal ook wel nat zijn, dus wat gewenning is niet verkeerd.
Aangekomen in parc ferme, horen we dat de pauze naar een half uur is gezet, en rijden we maar weer terug de paddock in. Wachtende onder het zeil van de "partytent", hebben we het vermoeden dat de baan nog schoon gemaakt moet worden. Helaas is de werkelijkheid vele malen harder. Na een uurtje of zo worden alle cuppers verzocht samen te komen, en wordt ons door een KNMV official de zeer droevige mededeling gedaan dat collega coureur Hans Fijnheer (#105) dodelijk is verongelukt in de laatste training. Het is stil.

Aangezien het ongeluk niet aan het circuit te wijten is, mag er van de autoriteiten verder gereden worden. Er wordt gestemd, en het merendeel van de coureurs vindt dat er niet meer gereden moet worden. Persoonlijk had ik een dubbel gevoel. Ik had wel zin, maar vond ook dat het niet kon uit respect. Ik denk dat er de juiste beslissing is genomen door voor deze vrijdag alles te stoppen.

Woorden schieten te kort voor deze tragische gebeurtenis. Powerbikes Racing Team wenst de nabestaanden en vrienden van Hans Fijnheer sterkte in deze donkere dagen.