Bij de evaluatie van het seizoen 2008 hebben de leden van Ducracing.nl uiteraard al gekeken naar een optimale voorbereiding voor het seizoen 2009. Immers, naast de 3D-cup zal er worden gestart in de ZAC en Supercup 1000. Hoe bereid je dit voor onder goede weersomstandigheden? Een voorjaarstraining van 3 dagen met Moto-up van Guus ten Tije op het fantastische nieuwe circuit van Portimão klinkt dan wel heel aantrekkelijk! Na de gewenste aanpassingen van de 848 en1098, vering en anti-hop koppeling, is de boeking vervolgens vlot gemaakt bij Moto-up.
De kennismaking met deze baan valt niet mee. De hoogteverschillen en met name de blinde bochten zijn hier debet aan. Het aanremmen heuvel af is een aparte ervaring en vereist de nodige gewenning. De piste is technisch zeer uitdagend en zodoende zijn snelle rondetijden slechts weggelegd voor rijders met een zeer groot hart. Erg wennen dus op de eerste dag. Op de tweede dag staat er een stevige wind die het rijden nog lastiger maakt. De groepen daarentegen zijn erg klein, 15 tot 20 rijders per sessie. Voldoende ruimte op de baan om te leren en niet onbelangrijk: Gelegenheid om foutjes te maken zonder een ander te hinderen. Langzamerhand komen we in het geheel eigen ritme van dit circuit. De accentuering van de baan is uniek. Echter, diverse bochten en -combinaties zijn zeer herkenbaar van o.a. onze eigen Drentse heide. Het lijkt alsof de ontwerpers eerst een rondje langs de bestaande circuits hebben gemaakt. Vervolgens zijn de mooiste stukken hier in de heuvels aan elkaar geregen.
De derde dag is het zo mogelijk nog stiller op de baan. Veel rijders trekken al huiswaarts. Bij de middagsessies zijn er slechts een handvol rijders actief. Wat een weelde! Bovendien is de wind gaan liggen en schijnt een lekker zonnetje. De sms’jes over regen in Holland worden natuurlijk passend (lees: met enig leedvermaak) beantwoord.
Samenvattend: De trek naar Portimão komt nu pas echt op gang. Ongetwijfeld is het de volgende keer stukken drukker. De gunstige weersomstandigheden en alle faciliteiten van het circuit staan garant voor veel rijplezier. Een ding is zeker na 3 dagen: Als je hier snel bent, dan kan je op elk circuit uit de voeten!!!!
Opmerkelijk feit: Tijdens deze 3 dagen hebben we evenzoveel achterbanden verstookt. De voorbanden zien er dan nog prima uit. Volgens ingewijden is dit te wijten aan de nu nog lage asfalttemperatuur. Wellicht is dit ook gedeeltelijk toe te schrijven aan de nieuwe vering. Alle meegebrachte voorbanden kunnen dan ook zo weer de krat in. Dat scheelt weer in de knip straks op Assen.
Na de ZAC op 15 april en de Supercup 1000 op vrijdag 17 april weten we of de trip naar Portugal de moeite waard was. U hoort van ons!
Team Ducracing.nl