Op het Oostenrijkse circuit van Salzburg vond de vijfde IDM race van het seizoen plaats. Met een gemiddelde snelheid van over de 180km/h en een top van zelfs over de 300km/h mag het zeker een snel circuit genoemd worden.
Het is een erg spectaculair circuit, maar zeker niet de veiligste uit de kalender. Daarom konden beide Oliveira rijders de vier vrije trainingen van vrijdag goed gebruiken. Jammer genoeg gooide regen roet in het eten en kon er maar één keer op een volledig droge baan gereden worden. Gelukkig was het weer zaterdag een stuk beter en gingen de rondetijden snel omlaag. Hierbij pakte Leon Bovee de 20e startplaats en mocht Allard er net achter staan op een 21e plaats.
Zondag tijdens de eerste race startten ze beide goed. Terwijl Allard niet snel in zijn ritme kwam, ging Leon direct al snel. Maar door een remfoutje in de derde ronde verloor hij een hoop tijd en kwam als een van de laatste terug. Allard was ondertussen het gevecht om de 16e plaats met twee anderen begonnen. Maar net voor het einde werd de race stilgelegd na een crash. Allard lag op dat moment 17e en Leon op een 19e positie.
De tweede race waren ook de starts weer goed, terwijl Leon gemakkelijk door de eerste bocht kwam, verloor Allard hier wat terrein. In de race ging Allard een stuk beter dan in de eerste race en passeerde zelfs Leon, waarna hij iets wegreed. Door een gastrijder die technische problemen kreeg, werd Allard hierna flink opgehouden. Hierdoor vonden Leon en Paul Leuthard de aansluiting. Leon remde Allard eruit en een paar ronden later kwamen ze op deze volgorde strak achter elkaar over de finish. Leon 16e en Allard voor de tweede keer 17e.
Allard Kerkhoven:“Mijn start in de eerste race was gelukkig weer erg goed. Maar de eerste chicane is erg krap en kan er niet veel van plaats gewisseld worden. Ik kwam dan ook op ongeveer dezelfde positie de eerste bocht uit als dat ik gestart was. Om onbekende reden duurde het te lang voordat ik in mijn ritme kwam en de rest wachtte uiteraard niet op mij. Ik raakte na een aantal rondes in gevecht met Paul Leuthard en Peter Preussler. Een paar ronden voor het einde werd de race stilgelegd, net nadat ik weer in mijn ritme kwam en eindigde als 17e. Normaal niet zo slecht, maar nu was ik er zeker niet tevreden mee.
Ook in race twee kwam ik weer erg goed weg, maar zat ik bij de eerste bocht, een chicane, echt op een verkeerde plaats. Ik kon nog net uit de grindbak blijven zonder iemand te raken. Wel ging het vanaf het begin wel een stuk lekkerder. Daarbij haalde ik ook Leon in. Ik had zelfs even een gaatje, totdat ik door een snel opkomende gastrijder werd ingehaald. Ik kon hem aardig volgen, totdat hij in eens aan het einde van het snelle stuk in de remmen ging. Daarbij stak hij zijn hand op en bleef nog erg lastig op de juiste lijn zitten. Ik raakte even mijn concentratie kwijt en verloor hiermee veel tijd. Hierdoor zag Leon weer kans om bij me te komen en remde mij eruit. Mijn concentratie was weer terug! Maar mede doordat het geen gevecht was om punten, wilde ik niet riskeren dat er twee Oliveira Yamaha’s in de grindbak eindigden. Met een verschil van 0,109 seconde kwam ik achter hem over de finish op weer een 17e plaats.
Ik was redelijk tevreden met het resultaat in race twee. Ik ging nu in de race nog maar 2,6 seconde langzamer dan de snelste race ronde gezet door WK Superbike toptien rijder Max Neukirchner.”
Leon Bovee:“Mijn start was met de eerste race redelijk. Het was dringen in de eerste bocht, toch kwam ik de eerste ronde door op een 18e plaats door. Ik maakte een paar kleine foutjes, waardoor ik te gehaast de aansluiting bij de rijders voor mij wilde terug winnen. Bij het aanremmen van de chicane maakte ik teveel goed en kon de bocht niet meer halen en moest het grind in. De rondetijden waren erg goed en zo wist ik op een snel tempo door het veld naar voren te komen. Helaas werd de race stil gelegd door een crash in de 13e ronde en werd mijn opmars verbroken. Het laatste puntje zat nog maar 3,6 seconden van mij vandaan!
Met de start van race 2 wist ik laat remmend voor de eerste chicane veel plaatsen goed te maken. De eerste doorkomst lag ik 14e en reed ik al meteen een tijd die maar 2,2 seconden langzamer was dan de snelste tijd van winnaar Max Neukirchner. In ronde vier opnieuw het snelle stuk van het circuit op met 300+, van links naar rechts, twee keer terug, even de rem aantikken en hup rechts de bocht in. Bij het aanpakken stond de remhendel ineens verder weg, waardoor ik te hard in de rem kneep. Ik raakte totaal mijn ritme kwijt waardoor ik terugzakte naar de 19e plaats. Het was lastig rijden met een remhendel die zichzelf verstelde. Ik wist mijn concentratie te hervinden en ging wat sneller rond. Ik wist tot het achterwiel van Allard te komen. Ik wist dat ik sterker was in de chicane en daar zette ik dan ook mijn inhaalactie in en remde Allard eruit. Ik wist Allard achter mij te houden en finishte zo, jammer genoeg net buiten de punten, op een 16e plek. Een leerzaam weekend waarin ik met de afstelling van de motor een grote stap voorwaarts heb kunnen maken en heb laten zien dat ik er weer bij kan zitten.”
Aankomend weekend alweer de volgende race op het circuit van Assen voor de Nederlandse punten in de Dutch SBK. Nu hopen dat de in het buitenland opgedane ervaring ook voor snellere tijden op Assen gaan zorgen.