Teams: Teammaat voor Allard tijdens race op Brands Hatch

96

Net voordat het weekeinde begon kreeg het team een telefoontje uit Engeland. De Australische Nick Henderson (22 jaar) was uit zijn team gezet en wilde graag deze race voor ons team rijden om zich toch te bewijzen. Hij kwalificeerde zich als 18e terwijl Allard vanaf een 27e mocht vertrekken. Nick Henderson behaalde een keurige 15e plaats terwijl Allard op een 22e positie over de finish kwam.

 

Dinsdagmiddag kregen we een telefoontje van Nick Henderson, of het mogelijk was dat hij bij ons aan de race van Brands Hatch kon deelnemen. Na een overleg met de rest van het team werd besloten deze uitdaging aan te gaan.

Ook deze keer was het circuit nieuw voor Allard, maar Nick had hier eerder dit seizoen al getest. Na de eerste verkenning melde Allard dat het circuit nog veel spectaculairder is dan de videobeelden en computerspelletjes deden vermoeden.

Het lijkt op een echte achtbaan, met bijna alleen maar blinde bochten.

De eerste vrije training op het circuit was voor beide rijders erg wennen. Hoewel Allard het snel naar zijn zin had, kwam hij door een schakelfout ten val. Ondanks deze valpartij wist hij zich toch de 27e positie vast te houden. Nick behaalde de 21e tijd. Het team zorgde ervoor dat Allard's motor weer helemaal klaar stond voor de eerste kwalificatie later op de middag. Tijdens deze kwalificatie verbeterde beide rijders hun tijd.

Maar Allard moest toch nog enigszins wennen aan de motor. Nick was gebrand op een top 15 positie en was daarom nog niet helemaal tevreden met een 16e tijd. Terwijl Allard blij was met de gemaakte progressie maar nog niet met zijn 30e positie. Op gebruikte banden wisten beide rijders hun tijd zaterdagochtend te verbeteren. Omdat het slechts een vrije training is, werd er zoveel mogelijk informatie verzameld voor de laatste kwalificatie.

Allard verbeterde hierin zijn tijd met zes tiende van een seconde, wat minder was als dat hij eigenlijk gehoopt had. Het bracht een 27e startplek van de totaal 35 starters. Nick stond meer in het midden van het veld op een 18e plaats. Zondagochtend om zeven uur toen de wekker ging, zaten er al een paar duizend bezoekers rondom het circuit. Over het weekeinde waren zelfs 125.000 bezoekers langs de kassa gekomen!

Om negen uur was het aan de FIM Cup Superstock 1000 om als eerste hun warm-up te rijden. In deze tien minuten verbeterde Allard zelfs zijn tijd van de kwalificaties en reed hierin een 23e tijd. Goed voor zijn zelfvertrouwen een goed uur voor de start van de race. Allard maakte jammer genoeg geen erg goede start. Bij een crash in de eerste bocht kon hij toch een aantal posities pakken. Wat bochten verder kwam hij in het gedrang en verloor een aantal posities. Toch kwam hij de eerste ronde al als 25e door, terwijl Nick al 16e lag. Allard hield deze plaats even vast, maar kwam erg moeilijk een langzamere rijder voorbij. De snellere rijders voor hem wachten helaas niet.

Toen hij er met vier ronden voorbij was, stak er ineens een andere rijder binnendoor. Samen met deze Italiaanse Ciavattini, reed Allard ronden lang samen. Allard kwam in een lekker ritme en de rijder voor hem begon Allard op te houden. Met een erg nette uitremactie ging Allard hem, drie ronden voor het einde, voorbij. In deze ronde zette hij direct een persoonlijk beste tijd neer. Hiermee sloeg hij meteen een klein gaatje. Allard probeerde nog het gat met de rijder voor hem te dichten, maar daarvoor bleek de race te kort. Uiteindelijk kwam hij met een 22e plaats over de finish. Nick was halverwege de race op een 15e positie beland en hield deze tot de finish vast.

Hiermee behaalde hij zijn eerste punt en was daar meer dan tevreden mee. De volgende race voor Allard is al aankomend weekend tijdens de Rizla Racing Day op het circuit van Assen. Een goede repetitie voor de race tijdens het WK Superbike drie weken later op het circuit van Assen.