Teams: Top 10 voor Richard White tijdens de Dutch TT

87

Het voorbije weekend waren we te gast op het circuit van Assen waar de Dutch Superpsport in het programma van de Dutch TT reden. Na 2 opeenvolgende straatraces Hengelo en Oss die onze piloot toch wel liggen, keek Richard er naar uit om terug op Assen te rijden, een circuit waar hij zijn draai begint te vinden.

Door het overvolle programma werd er slechts op donderdag en vrijdag een qualificatie voorzien en op zaterdag de race zonder voorafgaande warm-up. Niet veel track-time dus maar veel wachten geblazen voor onze piloot en mechaniekers. Helaas werd op donderdag het gehele middagprogramma volledig afgeblazen door een olielek van één van de moto2 rijders kort voor de middag. Dit in combinatie met een natte baan zorgde ervoor dat rijden onmogelijk werd en het gehele programma werd opgeschoven naar vrijdag. De beide qualificaties voor de Dutch Supersports zou nu om 16u55 en 18u15 verreden worden.<br /> <br /> De weersverwachtingen voor donderdag, vrijdag en zaterdag beloofden niet veels goeds. Voor Richard zijn eerste qualificatie, begon het dan ook te regenen wat het team deed besluiten om op regenbanden te vertrekken. Een verkeerde keuze bleek later daar de baan al snel begon op te drogen tussen de regenbuien in. Hierdoor moest onze rijder binnnenkomen voor een bandenwissel en kon zich niet beter dan een 32ste plaats qualificeren. De tweede qualify werd al in minder dan een uur verreden, er moest dus snel gehandeld worden. De North Sea Challenge Yamaha werd voorzien van een andere afstelling en een nieuw setje pirelli rubber. De tweede qualify kon op een kurkdroge baan verreden worden. Maar helaas door een bandendruk probleem kon Richard zich pas op een teleurstellende 20ste plaats qualificeren. Veel meer dan wachten op de race en de motor klaarzetten kon Richard nu niet meer doen.<br /> <br />

Zaterdag raceday stond onze race pas om 16u30 geprogrammeerd dus had onze crew even tijd om van het Moto-GP spektakel te genieten. Al de GP klassen werden op een droge baan verreden dus het zag er goed uit voor Richard, tot iedereen zich opstelde in parc-fermé en het heel lichtjes begon te regenen. Het zou dus gokken worden ……zou de baan voldoende droog blijven voor droogweerbanden of moesten we opteren voor regenbanden…? Richard ging voor de regenbanden een keuze die later de goeie bleek te zijn.<br /> <br /> Omdat Richard zich pas als 20ste kon qualificeren zou zijn start perfekt moeten verlopen wilde hij enige kans maken om terug punten te pakken. Na de gebruikelijke warm-up lap stelde het 40 koppige startveld zich op en werd vervolgens de start gegeven voor een ondertussen wet race over 14 ronden. Bij de start deed Richard wat van hem verwacht werd en kon hij al 10 plaatsen goed maken. Tegen dat hij de eerste maal doorkwam lag Richard al op P5 en wist deze plaats tot lap 10 met 5 seconden voorsprong op zijn achtervolger vast te houden tot Richard werd gehinderd door een gedubbelde rijder en zijn achtervolger het gat kon terugbrengen tot 1&nbsp; seconde. Door de ondertussen zware regenval kreeg Richard nog af te rekenen met een aandampend vizier en moest hij het tempo laten zaken waardoor hij zijn achtervolger moest laten gaan en de race kon uitrijden op P6. Toch uiterst tevreden met zijn eerste Top 10 finish in ONK keren Richard en team terug huiswaarst.