HANNspree Ten Kate Honda's James Toseland wist zijn leiding in het kampioenschap vandaag op Donington Park nog maar net te behouden. De man uit Yorkshire kende gemengde gevoelens in de twee 23 ronden tellende races op het 4,02 km lange circuit aanschouwd door 51.000 toeschouwers.
Toseland wist zijn voorsprong tot 25 punten te vergroten door in de eerste race de overwinning te pakken. Hij lag al snel op de tweede positie en begon aan zijn jacht op rivaal Troy Bayliss. De HANNspree Ten Kate Honda rijder nam de leiding over nadat de Australiër in Coppice onderuit ging en bleef in de ronden daarna op zijn plaats zitten en kwam als eerste langs de geblokte vlag.
Een sterk optreden van teamgenoot Roberto Rolfo zag de Italiaan van een zestiende plaats op de startopstelling naar een negende positie rijden waarmee hij weer waardevolle punten wist te behalen en zijn potentieel in het ultra competitieve kampioenschap eens te meer toonde.
De tweede race was een heel andere voorstelling want Bayliss reed niet mee als gevolg van zijn eerder opgelopen blessure. De Australiër was naar de Derby Royal Infirmary vervoerd voor plastische chirurgie aan zijn rechterhand nadat hij een vinger was verloren toen deze onder de motor vast kwam te zitten. HANNspree Ten Kate Honda’s Toseland begon dus als absolute favoriet aan de tweede race.
De 26 jarige nam in de eerste ronde de leiding en begon aan het bouwen van een gaatje naar Noriyuki Haga en Troy Corser. In de derde ronde sloeg echter de pechduivel toe toen een mechanisch probleem er voor zorgde dat de CBR1000RR bij Redgate tot stilstand kwam waardoor Toseland’s race voortijdig beëindigd werd.
Haga, Corser en Max Biaggi bleven daarna vechten om de leiding. Het was Haga die uiteindelijk triomfeerde na een spannende manoeuvre in de laatste bocht van de laatste ronde. De manoeuvre van de Japanner op Biaggi zorgde ervoor dat HANNspree Ten Kate Honda’s Toseland vijf punten voorspong op zijn Italiaanse rivaal wist te behouden. Teamgenoot Rolfo deed het een beetje beter en evenaarde zijn beste resultaat nadat hij van de vijftiende startplaats naar een zevende plaats reed en nu een negende plaats in het kampioenschap heeft.
Ronald ten Kate, Team Manager:
"Alles ging zo goed dat we er eigenlijk op konden wachten tot er iets fout zou gaan en dat is wat er gebeurde. We hadden een perfecte overwinning in de eerste race voor James en een perfecte Supersport zege voor Kenan. We hoopten op een andere overwinning voor James en hij was echt goed in vorm. Echter, bij het opkomen van het rechte stuk begon het snelschakelsysteem de ontsteking te onderbreken waardoor de motor ermee ophield zodra het gas voor de eerste bocht werd dichtgedraaid. We zijn de data aan het bestuderen van alles sensoren in enbuiten het blok om de oorzaak van het probleem te vinden. Een positief punt is dat James in goede vorm verkeerd en dat de motor races kan winnen dus we zullen de volgende race weer terug vechten. Roby had twee goede races.”
James Toseland:
"Zeggen dat ik teleurgesteld ben is een understatement. De dubbel is me weer ontschoten. Ik had echt vertrouwen in het winnen van de tweede race maar toen ik opschakelde op het rechte stuk voelde ik helaas een probleem met het motorblok dat er voor zorgde dat de motor stopte toen ik gas terug nam voor de eerste bocht. Ik weet niet wat het probleem was maar ik kon helaas niet doorgaan. Dit is net zo teleurstellende voor de fans als voor mij en ik vind het heel spijtig dat ik ze geen beter resultaat kon geven.”
Roberto Rolfo:
"Race twee was goed – ik heb daar echt van genoten. De eerste race was wat moeilijker want ik kon in het begin moeilijk in mijn ritme komen omdat er wat rijders in de weg reden. Ik kon me niet goed concentreren. In de tweede race had ik een hele goede start en heb ik van de eerste tot de laatste ronde flink gas gegeven. Ik moet zeggen dat ik heel blij ben want ik heb mijn gevoel op de motor kunnen verbeteren. Het was niet makkelijk om vanaf achteraan te beginnen maar ik denk dat ik de volgende keer verder naar voren zal staan en dat ik dan een top vijf positie kan halen.”