De 3DCup deed dit jaar weer het circuit in Nrburg aan tijdens de IDM races op 16 en 17 juni. Op Nrburg was het aantal startplaatsen beperkt, dus zouden de rijders uit de groepen A en B gezamenlijk starten. Gezien het snelheidsverschil tussen de rijders in de beide groepen altijd extra spannend. Het volgende weekeinde stond het Festival dÕItalia op het favoriete Oschersleben op het programma. Twee intensieve race weekeinden die het # 66 Erik Brouwer BBClub Racing Team een Down maar vooral veel Ups zouden opleveren.
<strong>Nürburg, zaterdag 16 juni: de kwalificaties</strong><br /> Wisselvallig weer blijft Europa teisteren en ook de raceweekeinden van de 3DCup zijn tot nu toe niet stabiel droog verlopen. Nürburg staat extra bekend om het wisselvallige en vooral natte weer. Op de zaterdag was het daarvan een uitgesproken voorbeeld. Aan het rijden in de regen heeft Erik altijd een hekel gehad. Het hoort er nu eenmaal bij dus werden de regenbanden gestoken en het Gimoto regenhesje voor het eerst uitgeprobeerd. <br /> <br /> Gelukkig viel het water niet met bakken uit de hemel, dat was eerder op de dag al gebeurd, dus was het zicht nog redelijk. Toch bleek de nog altijd heel hoge luchtvochtigheid het vizier te laten beslaan en dat ondanks een pinlock systeem … Te vroeg van de baan dus, zonder een redelijke tijd te hebben gezet. Dan maar hopen op verbetering voor de tweede kwalificatie. Op Nürburg is dat ijdele hoop: het weer was slechts marginaal beter. Erik zijn ritme tijdens deze kwalificatie was wel meteen prima zoals ook het zicht. Links en rechts werd door Erik ingehaald en dat deed het vertrouwen toenemen. Zelfs een Panigale werd vlot ingehaald vlak voor de laatste chicane voor het rechte stuk naar start en finish. Het resultaat bleek boven ieders verwachting: 1:55:1 m. Daar hoorde een 10e startplek bij tussen en voor snelle A groep rijders en met afstand de snelste B groep rijder!<br /> <strong><br /> Zondag 17 juni: race day!</strong><br /> Zondag bleken de weersomstandigheden te zijn verbeterd. Sterker: het zonnetje was uit en lekker warm. Prima race weer met waarschijnlijk wel een wat bescheidener resultaat. Vandaag geen warming up en maar een race helemaal aan het einde van de dag. Gelukkig was het weer nu wel stabiel en konden we met A en B groep rijders gemengd om kwart over vijf aan de start. Na (wat lang maar goed …) te hebben genoten van prachtig uitzicht op dito grid girls konden we de opwarm ronde beginnen tot aan de start. So far so good … tot dat vlak voor het doven van het rode licht Erik zijn motor stopte met draaien! <br /> <br /> Normaal gesproken zou de startprocedure moeten worden gestopt. Race control van het hoog geachte Duitse IDM zal nog beneveld zijn geweest van het vele bier na van het succes van die Mannschaft want mijn heftige gezwaai werd zowat door iedereen gezien behalve race control. De lichten doofden dus en 35 motoren vlogen aan Erik voorbij …. Gelukkig wist iedereen Erik te ontwijken en bleef hij ongedeerd achter op de grid. Dat kan echt heel anders aflopen, vraag het maar aan Tristan Lentink. <br /> <br /> Na van de stress drie de foute volgorde van de startknopjes te hebben geprobeerd sloeg het motorblok weer aan en kon Erik er als een dolle vandoor. Tot zijn niet geringe verbazing had hij al snel de eerste coureurs aan de staart van het veld in zicht en had er halverwege de eerste ronde zo’n 5 a 6 ingehaald. Daar leek nog een leuke race in te zitten! Hoogmoed komt echter voor de val en in dit geval letterlijk. Wat te heet stuurde Erik de eerste bocht na start – finish in. Dan waaier je automatisch uit, waardoor Erik werd geraakt door een zojuist ingehaalde coureur. En daar lig je dan gestrekt op het Duitse asfalt. Op de paddock teruggekomen bleken zowel Erik als de motor opvallend weinig schade te hebben. Toch is zo’n val altijd duur en was het race budget al meer dan op … Eenmaal (laat) thuis en op verhaal gekomen vond het thuisfront thuisblijven vanwege het al in de ronde op Oschersleben geïnvesteerde bedrag geen optie. Ook de vele ‘harten onder de riem’ van mede Cuppers in de dagen na de race heeft heel erg geholpen. Ontzettend mooi en fijn om dat mee te maken!
<strong>Oschersleben, vrijdag 22 juni</strong><br /> Art Motors (racing with friends) organiseert al jaren het Festival d’Italia op Oschersleben en het # 66 Erik Brouwer BBClub Racing Team is er al jaren van de partij. De motor was (uiteraard net) op tijd klaar en dit weekeinde zag er wat weer betreft eindelijk eens wat positiever uit. Tijdens het Festival d’Italia is de 3DCup toch wel het Main Event en dat vertaald zich in een hele hoop rijtijd. Er stonden in totaal 13 stints op het programma. Op vrijdag al 6 om er lekker in te komen. Dat lukte prima en de nare ervaring op Nürburg was direct vergeten.<br /> <strong><br /> Zaterdag 23 juni, kwalificaties en eerste race</strong><br /> Er stonden maar liefst drie kwalificaties op het programma met weer aan het einde van de dag de eerste race voor de B groep. Na de vrijdag sloeg de vermoeidheid toe en verliepen de eerste kwalificaties stroef. De laatste kwalificaties was gelukkig een stuk beter: met een 10e plek op de grid en een tijd van 1:45:7 was Erik prima tevreden.<br /> <br /> ’s-Avonds was het weer als vanouds gezellig met het hele RAC Racing Team, inmiddels voorzien van de laatste mode uit Bologna: heuse Ducati Service outfits direct uit de fabriek! Prachtig.<br /> <br /> <strong>Zondag, warm-ups en tweede race</strong><br /> De lucht zag er zondag ochtend vriendelijk uit, toch dreigde er wat donkerder wolken met veel regen volgens de weer berichten. Ervaring leert dat het ook op Oschersleben kan spoken… <br /> <br /> Ondanks wat spatjes bleef het tijdens de warm-ups droog. Die verreed Erik wat stroef, maar warm-ups zijn er voor om los te komen voor de race. <br /> <br /> De eerste race was die van de B groep en gelukkig een keer aan het begin van de middag. Bij de start van de warm-up probeerde Erik goed weg te komen om ook het slechte gevoel van de start op Nürburg kwijt te raken. Die proef verliep prima, dus waren de zenuwen tijdens het eggie ietsje minder. Helaas nog wel voldoende om de start te verprutsen. Geslepen coureurs zoals Dick Oorschot zag Erik links en rechts voorbij schieten. De stemming zat er dus meteen goed in! Erik haakte na de tweede bocht aan bij een groepje op ongeveer positie 15 en kon wat verder opklimmen. Tijdens de laatste twee ronden sloeg de vermoeidheid hard toe en dito het verval van de ronde tijden. Met hangen en wurgen reed Erik een 12 positie in de wacht.<br /> <br /> De tweede race werd gereden onder een veel meer dreigend pak wolken. Erik zijn start was dit keer veel beter en na de tweede bocht lag hij op de vijfde positie. Het tempo was prima en het gevoel uitstekend. In ronde zeven werd code rood afgegeven. Er bleek olie te zijn gelekt op het rechte eind en daarover was een coureur gevallen. Gelukkig niets echt ernstigs. Later bleek Dick Oorschot van zijn motor te hebben moeten stappen om race control te overtuigen dat dit toch echt een situatie voor code rood was … tja… Na de opruim werkzaamheden die we vanuit de pitstraat konden bewonderen mochten we een sprint race over 4 ronden uitrijden. Weer was Erik zijn start prima en reed hij al snel weer op positie vier rond. In de een na laatste ronde begon het wat te sputteren en werd er hier en daar behoorlijk geglibberd door coureurs met slicks. Erik hield het hoofdkoel en kwam na een of twee kleine uitstapjes van het achterwiel als derde over de meet! Onder groot gejuich van het team parkeerde Erik zijn fiets in de team tent. Na een paar spannende minuten bleek Erik ook overall derde te zijn geworden. Dat werd zoeken naar de ingang van het ereschavot!<br /> <br /> Na zes jaar racen is het dan onverwacht toch weer gelukt om een beker te bemachtigen. Een geweldig gevoel dat smaakt naar meer. Helaas duurt de kans daarop nog lang: de eerste volgende 3DCup ronde voor het team is tijdens de Race of the Champions in oktober. Dat is meteen de seizoensafsluiter.