Op het GP circuit "de Sachsenring" vond afgelopen weekend de vierde wedstrijd plaats voor het IDM.
Bij vertrek hadden we nog wel snel even weersberichten bekeken en die voorspelden niet veel goeds, "regenbanden ingepakt?" check, yep! Wat Thomas doet tijdens zo’n lange reis? Nou slapen, in de koelkast kijken en vervolgens maar weer slapen bij gebrek aan "lekkere"snaaierij.
Vrijdagmorgen worden rond 9.15 uur voor de eerste keer van vier vrije trainingen die dag, de motoren aangeslingerd. In de derde vrije training zoekt Thomas de bocht na start finish met een onschuldig schuivertje onvrijwillig het asfalt op. De GPS sensor laat het afweten zodat we alleen handgeklokte tijden hebben.
Bij aanvang van de 1e kwalificatie krijgt Thomas de boodschap mee gelijk een strakke tijd proberen neer te zetten want als het de tweede training regent zit je mis. In de eerste kwalificatie rijdt Thomas een 1.33.0, echter over zijn tijd is hij niet heel erg tevreden, hij geeft aan dat hij de lange doordraaiende bochten niet kan houden en naar buiten dweilt.
Voor de tweede kwalificatie worden wat aanpassingen gedaan en wil Thomas een er schepje bovenop doen. Hij stapt aldus vol goede moed weer op de "brommer". Helaas wordt hem deze kans niet geboden want na enkele rondes te hebben gereden en nog even de pits in te zijn geweest voor wat kleine aanpassingen rijdt Thomas de baan weer in en volgt een rode vlag situatie. Op het moment dat het licht op groen springt en de training kan worden voortgezet begint het licht te regenen en worden de rondetijden niet meer verbeterd. Vanaf de 34e plek kan Thomas vertrekken niet de plek die hij vooraf voor ogen had. Desalniettemin weet hij wat hem te doen staat een start maken zoals we van hem gewend zijn.
Tegen de avond komt Udo met GP coureur Randy Krummenacher aanwandelen, Udo heeft vroeger met Randy in zijn team gewerkt. Met Randy nemen Thomas, Ernst en Frank de baan door. Waar liggen de rempunten en hij adviseert de jongens welke lijnen ze moeten rijden.
Zondag morgen is de warming-up om 8.20uur en ronduit fris, grijs en grauw en begint het na afloop van de warming-up te regenen. De regenbanden worden tevoorschijn gehaald, het ziet er niet naar uit dat het nog voor de race droog gaat worden.
Tegen elven trekt de lucht echter open, de zon begint zowaar te schijnen en de jongen van de superbike doen de rest, zij rijden de baan droog. Om 12.00 uur gaat onder het toeziend oog van 30.000! toeschouwers de wedstrijd van start. Op de voorste startrij staan o.a. Gp-coureurs Folger en Bradl die er als raketten vandoor gaan. De start van Thomas is slecht hij maakt bijna een valse start en trekt net op het moment dat het veld vertrekt de koppeling weer in waardoor hij een fractie te laat is. Ipv van een paar plekken te winnen verliest hij behoorlijk. Veel valpartijen vinden er in de eerste ronde plaats, waaronder Bradl die in een van de eerste bochten al naast de fiets ligt. Thomas werkt zich op naar een 26e plek als in de 6e ronde Australiër Blake Leigh-Smith valt waardoor de rode vlag wordt gezwaaid. Een herstart over 9 ronden volgt en weer heeft Thomas een slechte start, de motor schiet uit de versnelling en weer kan hij vanaf achteren beginnen, gestaag rukt hij op naar de 26e plek. In de laatste ronde verschalkt hij Wadsworth echter op de finishlijn weet de Engelsman nog net de voorband voorbij Thomas te zetten.
Vanaf woensdag zitten we in Assen, Thomas gaat realistisch maar vol goede moed aan het Red Bull Rookie MotoGP avontuur beginnen. Bé "sleutel" Blom zal hierbij zijn monteur zijn! en Jurgen neemt de honeurs langs de baan waar. Pap & Mams werden door Thomas vriendelijk doch dringend verzocht om als toeschouwers op de tribune plaats te nemen.