Afgelopen weekend hebben we weer een race voor het ONK 250 gehad op Assen. Omdat mijn ouders naar Portugal waren moest er een andere chauffeur voor de vrachtwagen geregeld worden. Stefan van Maanen, een kameraad van Tom Blanken wilde de vrachtwagen wel naar Assen rijden.
Vrijdagmiddag hebben we alles opgebouwd, inclusief de pitbox die we dit weekend ter beschikking hadden. Toen alles stond zag het er weer tiptop uit.
Zaterdagochtend was de 1e training. De motor moest daarvoor nog voorzien worden van een nieuwe achterband + velg, omdat de band met de velg die erop zat leeg liep. Dat moeten we natuurlijk niet hebben als ik met 250 over het circuit rij. Het was eerst weer een beetje wennen aan het circuit. Ik ben een aantal keer binnen gekomen om wat te veranderen aan de afstelling. Aan het einde van de training was de vering al beter naar wens en probeerde ik een snel rondje neer te zetten. Het was geen spectaculaire tijd, maar was goed voor een 7e startplek van de 17 deelnemers
Zaterdagmiddag werd de 2e en beslissende training verreden. Door de afstelling van de vering in de 1e training kon ik me nu beter concentreren op een snellere tijd. In de 2e training kon ik een paar ronden met Ferry Stoffer rijden. Ik had nu erg veel last van het wegglijden van de achterband op het nog niet goed opgewarmde circuit. Ik ben daar voor binnen gekomen en Frits heeft nog een aantal aanpassingen gedaan. Dit gaf al een duidelijke verbetering, maar ik was nog niet helemaal tevreden. Na de training is daarom ook Andre Stamsnijder nog langs geweest omdat nog een aantal aanpassingen te doen. Ik mocht de race als 6e starten met een tijd van 1.50.0, tevens mijn snelste tijd tot dan toe die ik op Assen gereden heb.
Zondagochtend was het tijd voor de warm-up, hierin raakte ik weer een beetje gewend aan de motor en circuit voor de race op zondagmiddag. In de warm-up voelde de motor super aan en ik ging vol vertrouwen naar de startgrid van de wedstrijd. Ik had dan ook een derde tijd op de klokken gezet.
Om 14:10 mochten we ons opstellen om aan de race te beginnen. Ik had een redelijke start en verloor toch 1 plek. Ik ging als ongeveer 7e de eerste bocht in. In de eerste ronde kon ik meteen al een paar concurrenten inhalen wat mij bracht naar de 4e plek net achter Frank Bakker. Ik kon Frank na een aantal rondjes ook inhalen en wilde achter Ronald Beitler en Mike Velthuizen aan. Er ontstond er een gevecht om de 3e plek tussen 4 rijders, waaronder mijzelf.
Toen ik op een gegeven moment Ronald, en tevens leider in het klassement, aan de zijkant van de baan zag liggen wist ik dat het nu zaak was om voor Frank Bakker te eindigen. Een ronde later zag ik dat ook Mike velthuizen langs de baan kwam te staan, dit door een vastloper. Nu zat ik dus in het groepje dat streed om de winst in de race en dat doet de druk toch wel wat toemenen. Ik heb de rest van de wedstrijd grotendeels aan leiding van het groepje gelegen, met af en toe Frank Bakker of Erwin Postmus die mij voorbij kwam. In de laatste ronde had ik me voorgenomen om verdedigend te rijden zodat het lastiger werd voor de andere om mij in te halen. In de laatste bocht voor start/finish, de befaamde Geert Timmer bocht, ging ik helemaal aan de binnenkant rijden, zodat ze mij daar niet in konden halen. Toch zag ik dat iemand toch buitenom kwam. Ik zag dat het de Deen Kristiansen was en wilde geen risico nemen, omdat hij toch niet meedoet voor de punten. Ik zette dus niet alles op alles om de 1e plek te behouden en zo kwam ik kwam als 2e onder het zwart/wit geblokte door. Dat het lekker dicht op elkaar zat bewijst het feit dat tussen de winnaar en de 4e man slechts 0,6 seconden zat.
Ik mocht weer het podium op, toch een lekker gevoel is dat! Na de wedstrijd moest ik nog wel een dopingcontrole ondergaan maar daar ben ik niet bang voor. Door deze uitslag sta ik nu weer aan de leiding van het kampioenschap. Door wat onduidelijkheid in de verdeling van de punten wist ik niet of ik al kampioen was of niet. Om deze reden hebben we gisteren contact gehad met met Tessa Nieuwpoort van de KNMV en van haar kreeg Frits te horen dat Frank Bakker alle punten krijgt waar hij recht op heeft (en zo hoort het ook) en dat het kampioenschap dus nog niet beslist is.
De officiele puntentelling tot nu toe is:
Mark Bezemer 111
Frank Bakker 101
Ronald Beitler 90
Het wordt dus nog een spannende laatste race van het seizoen op 13 en 14 september op Assen.