De eerste ONK race van het seizoen werd gereden op het TT circuit van Assen. Met maar liefst 33 deelnemers en een hele sterke concurrentie vanuit het buitenland aan de start.
Na een lange winterstop met veel voorbereidingen was het dan eindelijk zover dat het SRTV er weer op uit trok om de eerste Superstock race van het seizoen 2007 te rijden.
Kwalificaties:
Alles was wennen, vooral gezien het feit dat er met totaal andere banden gereden moet worden ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar is er een wijziging in het reglement en is het verplicht om met de Pirelli Diablo Corsa 3 te rijden. Het verschil met de nieuwe banden en de banden van afgelopen jaren, is dat deze minder grip hebben. Ook was het erg wennen natuurlijk met de nieuwe Kawasaki ZX-6R. Aangezien er nog weinig race kilometers met deze Kawasaki zijn gemaakt, verliepen de trainingen voorspoedig.
De Kawasaki blijkt veel sneller te zijn dan de Honda van vorig jaar, niet alleen de snelheid is wennen, maar ook de wendbaarheid van deze "brute" machine. De eerste paar ronden was het dan ook aftasten wat deze motor deed en kon, en natuurlijk wat Marco er mee kon… Maar na een aantal ronden te hebben gereden kreeg hij toch steeds meer vertrouwen in de Kawasaki. De rondetijden gingen dan ook aanzienlijk naar beneden en in de 2e kwalificatie zette hij
een tijd neer wat goed was voor een 20e startplek.
Race: Op paasmaandag werd er eerst een warm-up van 10 minuten gereden. Om half 3 was het dan eindelijk zover na de verkenningsronde ging de Superstock van start. Marco vertrok vanaf een 20e startpositie. Het starten is Marco niet verleerd tijdens zijn winterstop, want weer had Marco een goede start en kwam in de eerste ronde als 18e langs start/finish. Strijdend met de vele concurrentie wist Marco uiteindelijk een 15e plaats te bemachtigen en ook wist hij nog eens 2 volle seconden van zijn kwalificatietijd af te rijden. Het niveau ligt erg hoog en het gaat verschrikkelijk hard, maar desondanks levert het wel 1 puntje op in de ONK stand.
"In het geheel niet slecht, gezien het feit dat er zoveel buitenlandse rijders vanuit het EK meereden en natuurlijk niet te vergeten het wennen aan de nieuwe machine en de banden. Vanaf de eerste ronde van de kwalificatie tot en met de laatste ronde van de race heb ik 7 volle seconden verbetering gehad en kwam ik uit op 1.53.7 Dus we zijn op de goede weg. Gelukkig is het gevoel er weer en al met al kijk ik terug op een zeer geslaagd weekend"
aldus Marco Smoes
De eerst volgende race wordt verreden op het straten circuit van Hengelo (gld) 5 en 6 mei aanstaande.