Het RES Software Hoegee Suzuki team is voor de negende ronde van het World Supersport Championship afgereisd naar het altijd druk bezochte Brands Hatch. Tijdens de eerste dag van het raceweekend in Engeland heeft Barry Veneman met een zesde positie een voorlopige plek op de tweede startrij weten te bemachtigen. Didier Van Keymeulen sloot de dag af op een voorlopige tweeëntwintigste positie.
Met name tijdens de vrije training in de ochtend, hadden vrijwel alle rijders te kampen met de gladde baan. Ook RES Software Hoegee Suzuki coureur Barry Veneman had moeite om de grip te vinden met zijn Supersport machine, maar sloot ondanks dat de vrije training af op een vijfde plek. Tijdens de kwalificatietraining in de middag wist Veneman met een verschil van zeven tienden op de snelste ronde tijd van de dag, naar een zesde plek te rijden. Dit is een goede uitgangspositie voor de race van zondag.
Voor teamgenoot Didier Van Keymeulen is de eerste dag op het uitdagende Engelse circuit ietwat moeizamer verlopen. De Belgische rijder boekte echter wel progressie door zijn snelste tijd van de ochtend met een seconde te verbeteren tijdens de kwalificatie training. Na een aantal aanpassingen aan de set-up van de Suzuki GSXR-600 K8 zal Van Keymeulen er hard aan werken om morgen de nodige plaatsen te winnen.
Marc Hoegee, Team eigenaar RES Software Hoegee Suzuki:
"Over het algemeen gezien hebben we een goede eerste dag gehad. Het grip probleem lag niet zozeer aan onze machine, maar aan de baan hier op Brands Hatch. Omdat dit ‘s middags beter was, hebben we ten opzichte van de ochtend geen grote veranderingen aan de Suzuki toegepast voor de kwalificatietraining. We zijn vandaag met name bezig geweest met duurzaamheid en de ronde tijden. Barry heeft een keurige tijd gereden en de tweede startrij is goed. Didier had vandaag wat minder geluk, maar de basis is goed en ik verwacht morgen weer een stap voorwaarts te kunnen maken."
Barry Veneman, #77 RES Software Hoegee Suzuki rijder:
"Ik ben wel tevreden over vandaag. Tijdens de training hebben we een aantal kleine dingen geprobeerd, maar we hebben ons met name gefocust op de kwalificatie. Ik wilde eigenlijk een snellere rondetijd neerzetten dan dat ik uiteindelijk gereden heb. Om dit te kunnen realiseren moet ik de bochten met nog meer durf nemen. Op dit circuit kan je niet heel uitgemeten rijden, maar moet je gewoon veel lef tonen en daarmee die bochten ingaan. Voor morgen moeten nog wel het één en ander aan de machine aanpassen om zo nog meer winst te kunnen behalen."
Didier Van Keymeulen, #83 RES Software Hoegee Suzuki rijder:
"Er zijn een aantal punten waarmee ik vandaag problemen ondervonden heb en die nog verbeterd moeten worden. Sommige punten komen overeen met de dingen waar Barry tegenaan liep, maar er zijn ook punten waar ik zelf nog het nodige uit kan halen. We weten waar we naar toe moeten, dus die verbetering moet te doen zijn voor morgen. De weersvoorspellingen zijn alleen niet heel gunstig, dus het is te hopen dat het morgen droog is tijdens de tweede kwalificatie training. Ik vind Brands Hatch een lastig circuit, maar uiteraard zal ik er hier alles aan doen om richting de punten te rijden."