Teams: Wederom top tien klassering voor Stuart Voskamp

55

Stuart voskamp heeft de opgaande lijn weten voort te zetten. De Ducati 1098S rijder behaalde een knappe zesde plaats tijdens de zevende ONK Dutch superbikes race die afgelopen zaterdag op Nurburgring werd verreden.

Voskamp was op het Duitse circuit wederom sterk op dreef en reed met zijn tweecilinder Ducati motorfiets naar een sterke eindklassering.







"Het gaat steeds beter en ik ben blij dat ik Vandaag weer heb laten zien dat de uitslag enkele weken geleden op het circuit van Oschersleben geen eendagsvlieg was. Het ging hier weer super. Echt een circuit waar het op sturen aankomt en dan kan ik laten zien waartoe ik in staat ben’’ aldus de 24-jarige Voskamp.

De wedstrijden voor het Open Nederlands Kampioenschap in de Dutch superbikes klasse werden gecombineerd met races voor het IDM (Internationaal Duits Motorsportkampioenschap). Nadeel voor de Nederlanders was dat de ONK trainingen en de races voor onze Oosterburen bijzaak was. Daarom werd er op vrijdag en zaterdag een training afgewerkt waarna de Dutch SBK wedstrijd al op zaterdag om 17:30 uur werd verreden.

De trainingen werden geteisterd door het zeer wisselvallige weer dat over het schitterende Eifel circuit overtrok. Regen en zon wisselden elkaar in snel tempo af.

‘‘Daarom moest je metten profiteren als de zon doorbrak. Een voordeel van dit circuit is dat het zeer snel opdroogt. Maar doordat er enkele weken nog een 24-uurs auto race was verreden was het op sommige plaatsen behoorlijk glad. Dus was het echt wel oppassen. Je moest goed bij de les blijven want je lag zo naast je motorfiets’’ opent Stuart Voskamp na afloop van de eerste training.

Daarin liet de Ducati 1098S coureur zien dat hij zijn koppie erbij kon houden gezien zijn vijfde trainingstijd. Een prima prestatie gezien het verschil in vermogen tov de zwaardere 1000cc viertakt motoren

‘’Het was even droog en ik ben direct de baan opgegaan. De tijd is behoorlijk kort en ik ben er eens goed voor gaan zitten. Dat pakte goed uit en ik ben dan ook meer dan dik tevreden met deze vijfde plaats. Het is een schitterend circuit met heel veel mooie glooiende bochten. Het komt hier echt op stuurmans kunst aan en niet op pure snelheid. Echt zo’n baantje waar ik met mijn Duc van moet hebben. Ik ben blij dat we überhaupt hier kunnen rijden’’.

Tijdens de tweede en beslissende kwalificatie training op zaterdag morgen werden alle hemelsluizen open gezet en kwam de regen met bakken naar beneden.

‘’Dat was voor mij echt even wennen, want ik had nog niet eerder met de Ducati in de regen gereden. We hadden de afstelling van de motorfiets aangepast en voor mij was het gewoon rondjes rijden en ervaring opdoen in deze weersomstandigheden. Er was verder geen eer te behalen. De tijden stonden er en konden toch niet meer worden verbeterd’’.

Hectisch
Het verloop van de start van de Dutch superbikes race verliep zaterdag bijzonder hectisch. Net voor aanvang van de wedstrijd begon het hard te regen. Maar ook zo snel droogde het daarna weer op. Tijd om van banden te wisselen kreeg men van de wedstrijd leiding niet. Wie dat wel wilde doen was genoodzaakt om de pits in te rijden. Gevolg was dan wel dat men daarna van achteren het deelnemersveld aan de race moest beginnen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat er even hectisch aan toe ging op de startgrid. Rijders keken verdwaasd naar boven toe wat het zou gaan doen. Regen of zou het droog blijven. De keuze van de banden was dan ook van cruciaal belang en het was dan ook even heel spannend. Stuart Voskamp koos voor regenbanden. In goed overleg met zijn monteurs besloot de Ducati coureur dan ook van start te gaan en geen banden meer te gaan wisselen.

‘’Je weet dat je dan nooit meer in de punten kunt rijden. Het was een grote gok, de baan was nat en je wist als het droog bleef dat je dan eventueel een probleem kon hebben. Maar als de regen doorzette had je goed gegokt. Ik besloot daarom voor regenbanden met alle risico’s van dien’’.

De eerste paar ronden werden op een natte baan gereden maar langzaam maar zeker kwamen er steeds meer droge plekken. Gevolg was dat de banden enorm snel versleten en men goed op hun hoede moest zijn om op de motorfiets te blijven zitten.

‘’Mijn achterband begon al na enkele ronden van alle kanten weg te glijden en het was echt uitkijken. Maar ik heb zeer behouden gereden en geen gekke dingen gedaan. Uitrijden en punten scoren, dat was het enige wat voor mij telde. Ik streed gedurende de race met David Johnson die ik goed kon volgen. Daar had ik enkele weken alleen maar durven te dromen. Ik had zeker dit resultaat niet verwacht maar bijna iedereen reed op regenbanden dus hadden we allemaal hetzelfde probleem. We hebben nu drie weken rust voordat we weer naar het TT circuit Assen gaan voor de volgende wedstrijd’.