Teams: Wedstrijdverslag Bertus Folkertsma 18 juni Oschersleben

65

Afgelopen donderdag vertrok ik met het team naar Oschersleben, net over de voormalige grens tussen West- en Oost-Duitsland. Vol goede moed. Vorig jaar had ik op dit circuit immers de beste resultaten behaald: twee keer een negende plaats.

Op vrijdag had ik me ingeschreven voor een aantal vrije trainingen. Ik kon zo weer een beetje wennen aan een echt circuit. Dat is geen overbodige luxe na de stratenraces in Hengelo, Eemshaven en Oss, welke circuits een heel andere manier van rijden vergen.

De vrijdagtrainingen verliepen niet echt bevredigend. Ik kwam, vooral door de regen, bij lange na niet in de buurt van de tijden van vorig jaar. Ik had deze extra dag graag gebruikt om verschillende afstellingen van de motor uit te testen, maar door de regen viel dat letterlijk en figuurlijk in het water.
Maar zaterdag zou het er echt om gaan en gelukkig ging het die dag een stuk beter, met het weer, met de motor en dus ook met de tijden. Het was wel koud en er stond een stevige wind maar de paar spatjes die naar beneden kwamen hadden geen invloed.
Tijdens de eerste training haalde ik meteen al 0.9 seconde van mijn persoonlijk record af. Dit gaf me zelfvertrouwen. Omdat de motor niet helemaal optimaal was afgesteld hebben we de gok genomen om voor de tweede kwalificatietraining de afstelling flink aan te passen. Het bleek een goede keuze te zijn geweest want het lukte me om opnieuw 0.5 seconde sneller rond te gaan. Ik kwam uiteindelijk uit op ruim 1 minuut en 35 seconden. Ik stond hiermee op de vijftiende startplaats.

Met die vijftiende tijd mocht ik zondagochtend op een zonovergoten circuit vanaf de vierde rij vertrekken.
In de eerste twee ronden van de eerste race was ik nog niet helemaal scherp. Ik verloor een plaats, heroverde die en ging vervolgens het gevecht aan met Rafael Sinke, Marco van Grootheest en Matthijs van de Wall. Het werd een mooie race, waarin Rafael in de zesde ronde uitviel en ik Marco wist te passeren. De laatste ronden waren zwaar en het lukte me dan ook niet om Matthijs te passeren. Ik moest zelfs oppassen dat Marco me niet zou inhalen. Op het pitbord zag ik bij één van de passages +0. Toen ik even later omkeek zag ik zijn voorwiel naast mij verschijnen en dacht ‘shi.’ Dat was extra reden om nog één keer alles op alles te zetten. En dat lukte, waarmee ik mijn abonnement op dertiende plaatsen weer heb verlengd.

De tweede race ging zowaar nog beter. Ik verloor bij de start wel één of twee plaatsen, maar die had ik al snel weer terug gepakt. En in de tweede ronde lag ik al op de dertiende plek, achter …….. Matthijs van de Wall. Er gaapte nog een gat van zo’n vijftig meter tussen hem en mij. Het rijden ging echter zo goed dat ik in de volgende ronde al aan zijn achterwiel zat en hem in de eerste bocht na start en finish wist te passeren. Matthijs vertelde me later dat hij niet had verwacht dat ik de motor nog goed in zou kunnen sturen. Maar mooi wel dus. Ik lag hiermee op de twaalfde plaats. Dat die plek allerminst veilig was bleek al snel toen Matthijs en een collega-rijder me weer voorbij kwamen. Een ronde later was het weer mijn beurt om orde op zaken te stellen en nu liet ik Matthijs definitief achter me. Ik kon m’n aandacht gaan richten op John Bakker op z’n donkerblauwe MV Agusta. Ik kwam ook iets dichter bij, maar toen ik merkte dat de motorfiets zowel voor als achter begon te glijden, was de afstand helaas te groot om hem echt te kunnen bedreigen. Door het (uit)vallen van enkele rijders, waaronder Robert de Vries in de laatste ronde, eindigde ik als negende.

De eerste race was redelijk geweest en de tweede goed. Het is hierbij overigens opvallend dat ik de redelijke race twee seconden sneller heb gereden dan de goede. Dat is overigens wel weer verklaarbaar doordat ik in de tweede race achterin de groep moest beginnen en daarmee toch tienden van seconden heb (moeten) laten liggen. Wat me verder verheugde was dat mijn snelste rondetijd (1.34.208) ruim een seconde sneller was dan de kwalificatietijd.
Al met al kijk ik terug op een goed weekend en zie al weer uit naar de volgende race in Assen op 9 juli a.s., opnieuw op een echt circuit!

Bertus Folkertsma