Teams: Weekend vol ups en downs voor Team VD Sleen VD Heyden

117

Hengelo- Gemengde gevoelens overheersten na de race in de Dutch Supersport bij  Van der Sleen – Van der Heyden Motors Racing.  Kervin Bos had tijdens de trainingen op het stratencircuit van het Gelderse Hengelo aangetoond dat zijn hoge klasseringen bij de twee vorige wedstrijden geen uitschieters waren door steeds toptijden neer te zetten. Ook tijdens de wedstrijd leek Bos weer voor een topklassering te gaan maar een val betekende een voortijdig einde van de race.

Na twee weken daarvoor op het Belgische circuit van Zolder met overmacht een gecombineerde superbike/supersport race in het open Belgisch kampioenschap gewonnen te hebben ging Bos vol zelfvertrouwen naar Hengelo. Het beroemde stratencircuit De Varsselring is niet bepaald het favoriete circuit van hem, maar hij liet het afgelopen weekend zien ook daarop goed te kunnen rijden. Hemelvaartdag liet Bos tijdens de vrije training al de snelste tijd noteren. Joey Litjens kwam daarin hard ten val en is met een gebroken schouder voorlopig uitgeschakeld. Ook superbike coureur Rob Hakvoort crashte hard en staat de komende tijd buitenspel. Helaas bleef Bos ook niet gevrijwaard van een valpartij door tijdens de vrije training van de zaterdagmorgen onderuit te gaan. Zelf bleef de inwoner van Wilnis ongedeerd maar de motor was flink beschadigd waardoor er noodgedwongen een nieuw motorblok gemonteerd moest worden. Bos wist tijdens de tweede kwalificatie zich uiteindelijk als vijfde te kwalificeren, een prestatie op zich omdat hij de eerste kwalificatie aan zich voorbij moest laten gaan omdat het monteren van het nog niet ingereden motorblok te veel tijd vergde. Bos was echter zeer tevreden met zijn startplaats. "Een compliment richting de monteurs. Ze hebben een huzarenstukje verricht door zo snel het nieuwe blok te monteren. Daarna kon ik slechts vijf ronden voluit gaan omdat steeds het nieuwe blok werd bekeken op eventuele gebreken. Dat er dan toch nog een vijfde tijd uitrolde stemde mij tot tevredenheid," aldus Bos. Poleposition was er voor Ahnendorp voor Walraven, Van Nieuwenhuizen en Van Leuven. Walraven kon echter niet van start gaan doordat hij tijdens de warm-up onderuitschoof en zich aan beide handen blesseerde.







Pal na de start van de Dutch Supersport schoof Bos in de eerste ronde al door naar de derde plaats en liep duidelijk in op de top twee, bestaande uit Ahnendorp en Van Nieuwenhuizen. Een valpartij van Roy van Gullik voorkwam vooreerst snodere plannen van Bos, die bij de herstart voor een sprintrace over zes ronden als derde van start ging. In een duel met Kevin van Leuven ging de VdS-VdH coureur hard onderuit en belandde naast de baan. "Van Leuven remde iets eerder dan ik had gedacht en bij een dergelijke snelheid kan dat fataal zijn. Ik hield de motor niet meer en dat betekende einde race voor mij," was de verklaring van Bos na afloop. Bos had voor consolidering van zijn plaats (een haast zekere derde) kunnen gaan maar ging voor meer. "Ik ben een sportman en als ik de kans krijg dan probeer ik er het uiterste uit te halen. Helaas ging het nu mis waardoor we ook in de stand om het kampioenschap geen goede zaken hebben gedaan." Gevreesd werd voor een gebroken enkel maar in het ziekenhuis werd een zwaar gekneusde enkel geconstateerd. Bos zag door de val een plaats bij de top drie in het tussenklassement aan zijn neus voorbijgaan en is teruggezakt naar de zevende plaats. Winnaar op de Varsselring werd Marcel van Nieuwenhuizen voor Swen Ahnendorp en Kevin van Leuven. Als pleister op de wond reed Bos nog wel een nieuw baanrecord op de Varsselring met een tijd van 1.50.26. Tweede Pinksterdag is de volgende race in de Dutch Supersport op het stratencircuit van Oss.  "Ik ga voor een plaats binnen de top vijf," aldus Bos. Indien hij voldoende hersteld is van zijn val en de monteurs de Yamaha weer in topconditie krijgen, zou Bos in Oss wel eens tot een grote verrassing in staat kunnen zijn.

Foto’s staan inmiddels on-line op onze website: www.vds-vdhmotorsracing.nl