Net terugkerend van de succesvolle voorjaarstraining in Valencia, had team Art of Racing 1 dag de tijd om opnieuw de koffers te pakken. De eerste wedstrijd van het Belgisch Kampioenschap stond op het programma en bracht het team naar het kleine circuit van Croix En Ternois met een lengte van maar 1900 meter.
Vrije training:
Op vrijdag kon coureur Bas Winkel en het team zich door middel van een vrije trainingsdag goed voorbereiden op het 1e raceweekend van het seizoen. In totaal werden er vier sessies verreden. Elke sessie werden de rondetijden beter en wist Bas samen met de monteurs een goede basisafstelling van de motor te vinden. Met veel vertrouwen op naar de kwalificaties.
Kwalificaties:
De eerste kwalificatie stond ‘s morgens al heel vroeg op het programma. ‘s Nachts had het redelijk gevroren, dus dat betekende een erg koude baan. Er werd besloten om niet te gaan pushen voor een goede tijd, maar om lekker rondjes te gaan maken, het was nog veel te koud! Toch hield Bas het wel even vol en wist met hier en daar een wijziging voor de afstelling weer binnen te komen.
Tijdens de tweede kwalificatie was het weer een heel stuk beter. Gemiddeld 20 graden C., dus ook de asfalttemperatuur van het circuit lag veel hoger. Dit betekende dat Bas er nu echt voor kon gaan zitten en dat hij in deze kwalificatie zijn beste tijd neer moest zetten. Dit resulteerde uiteindelijk in een 5e startplek, met een snelste tijd van 0,54,0.
Race 1:
Nadat de kwalificaties achter de rug waren, kon Bas zich opmaken voor de 1e race, die aan het eind van de zaterdagmiddag verreden werd. Een spannend moment, aangezien dit de eerste keer werd om met de Honda CBR 1000 RR van start te gaan. Bas kende een redelijke start, maar was in de eerste bocht misschien iets te netjes. Hij werd hierbij naar buiten gedrukt en viel daarmee naar een 9e plek terug. Bas was natuurlijk niet blij en wist zichzelf dermate te motiveren, dat hij zichzelf uiteindelijk naar een 7e plek wist terug te vechten, ondanks een gripproblemen aan het achterwiel.
Race 2:
Zondagmorgen moest de tweede race verreden worden. Het kwik was beduidend gezakt, dus opnieuw was het asfalt erg koud. De 2e race kende twee starts. Na start 1 reed het Superbike-veld slechts 3 ronden, toen er een serieuze crash was, waardoor code rood werd gegeven door de wedstrijdleiding. Bas lag toen wederom op een 7e plek.
De tweede start kwam Bas goed weg en kwam als 4e de eerste ronde door. Dit begon er op te lijken, echter in een gevecht was Bas wederom te netjes en verloor een aantal plaatsen. Toen was het afgelopen en knalde Bas er ronde na ronde steeds betere rondetijden uit en vocht zich terug naar een 4e plek en bereikte de eindstreep als 4e.
"Ik kijk terug op een geslaagd raceweekend. Vrijdag heb ik lekker het baantje kunnen verkennen en hebben we het mooi op kunnen bouwen. Op wat kleine probleempjes na qua afstelling, was ik erg tevreden over de kwalificaties en met de behaalde 5e startplek. Tja, tijdens de races ben ik een aantal keren iets te netjes of voorzichtig geweest, maar dat is niet heel erg vreemd als je op vreemd terrein bent. Verder kunnen we gewoon zien dat we met de Honda een heel eind op weg zijn. We zijn er nog niet helemaal, maar het vertrouwen hebben we zeker in de Honda", aldus Bas.