Teams: Winst en verlies voor Hans Smees in Eemshaven

104

Op het stratencircuit van Eemshaven werden afgelopen weekend maar liefst 2 wedstrijden voor het Open Nederlands Kampioenschap 250cc verreden. Hans Smees pakte in de eerste wedstrijd de volle buit door als winnaar over de finish te komen en kan daardoor 25 punten aan zijn totaal toevoegen. De tweede wedstrijd liep minder voorspoedig, Hans had de koppositie stevig in handen maar door de harde windstoten verremde Hans zich achterop het circuit waardoor hij vanaf plaats 6 aan een inhaalrace moest beginnen. Aangekomen  op de vierde plaats gaat het in de laatste bocht voor start-finish wederom mis en nu definitief, Hans word verrast door een windvlaag en komt naast de weg in het gras terecht. Vanaf dat moment is de motorfiets stuurloos en komt via een sloot in het hek terecht. Einde wedstrijd en nul punten.

Foto: Hans Smees

Race 1 Hemelvaartsdag:

Na het feest in Hengelo gingen we afgelopen woensdagavond alweer richting het circuit in het noorden van Nederland: Eemshaven. Na een rit van zo'n 3 uur kwamen we s'avonds aan en konden we onze plek innemen op het rennerskwartier. Op donderdag worden er 2 trainingen verreden en een wedstrijd. Tijdens de eerste training is het droog maar het circuit nog nat, aangezien het snel op lijkt te drogen besluit ik op ‘harde regenbanden' aan de training te beginnen. Al snel ben ik erachter dat dit geen goede keuze is geweest, ik heb totaal geen grip en ga zelfs even onschuldig onderuit in de hairpin. Ik sluit de training dan ook af op een magere vijfde plek. Gelukkig is tijdens de vijfde training de baan droog en op slicks kunnen we nu een tijd zetten. In het vijfde rondje kan ik ineens niet meer schakelen en moet ik de Aprillia langs de kant zetten. Een gebroken tandwiel in de versnellingsbak zorgt ervoor de boel is vast geslagen en heeft de versnellingsbak verwoest. Aangezien de wedstrijd 2 uur later op het programma staat is het zaak de versnellingsbak zo snel mogelijk te repareren. De juiste versnellingsbakverhoudingen hebben we niet meer en na lang zoeken weten we een andere versnellingsbak bij elkaar te krijgen, met dank aan Randy Gevers die ons ook een tandwiel beschikbar stelt. Terwijl de 250cc zich moet opstellen voor de wedstrijd rolt de motorfiets uit de tent, net op tijd dus.

De start van de wedstrijd is goed en al in de eerste ronde weet ik de eerste plaats te pakken, langzaam weet ik mijn voorsprong uit te bouwen, heel voorzichtig over de spoorwegovergangen rijdend om mijn versnellingsbak te sparen. Gelukkig blijft nu alles heel en win ik de eerste wedstrijd in het winderige Eemshaven.

Race 2, 28 Mei

De tweede wedstrijd stond voor de zondag gepland, met op zaterdag de kwalificatietrainingen. Aangezien we allemaal niet te ruim in onze vrije dagen zitten word er vrijdag eerst nog gewerkt waarna we zaterdag weer aan de bak kunnen. De versnellingsbak blijft ons zorgen baren, in dit circuit zijn 2 spoorwegovergangen opgenomen waarop de versnellingsbak zoveel klappen te voorduren krijgt dat het fijne Italiaanse racemateriaal er niet tegen kan, een pure racer zoals deze 2 takten zijn ook niet gemaakt voor een stratencircuit. Eigenlijk zou je hier alleen met de supersport 600 en de Superbikes moeten rijden, dat zijn echte straatmotoren.

Om het mechaniek zoveel mogelijk te sparen besluiten we in de training niet meer te rijden dan nodig is. Na 3 rondjes zet ik een tijd neer die op dat moment 2 seconden sneller is als de rest van het veld, we zetten de motor op de bandenwarmers in de pitstraat en wachten af wat de concurrentie doet. Na zo'n 20 minuten training beginnen de anderen op stoom te komen. Als 4 rijders mijn snelste tijd tot op een tiende van een seconde genaderd zijn is het toch tijd om weer even gas te geven. De laatste 5 minuten stuur ik de baan weer op en in het laatste rondje haal ik nog even bijna een seconde van mijn snelste tijd af, achteraf was mijn eerste tijd ook snel genoeg geweest maar men kwam wel erg dichtbij.

Zondagmiddag om 15 uur was het de beurt aan de 250cc klasse, vanaf de eerste plek ben ik redelijk weg. Voor mij zitten Bram Appelo en Raymond Schouten die beiden een superstart hebben gekend. Voor de chicane verremt Bram zich volledig en neemt bijna Raymond ook mee in zijn val, Ik kan nu achter Jan Roelofs op jacht naar de eerste positie. In de tweede ronde neem ik de eerste plaats over en ik kan redelijk gemakkelijk wegrijden van mijn achtervolgers totdat ook ik mij achterop het circuit verrem. Het waait namelijk ontzettend hard daar in Eemshaven, en door een windvlaag die onder de kuip slaat word ik verrast en mis ik mijn rempunt volkomen.

Als zesde kan ik mijn race hervatten, ik weet dat ik terug kan komen dus neem geen onnodige risico's. Na 4 rondjes zit ik alweer aan de staart van de 3 koplopers, Roelofs, Gevers en Milovanovic. Door Jan Roelofs wordt het tempo aangegeven en die ligt echt hoog, ik weet echter dichterbij te komen en maak mij dan ook geen zorgen totdat het in de laatste bocht voor start finish definitief misgaat. Ik neem de bocht zoals elke andere ronde maar op het moment dat ik de motor rechtop zet krijg ik een windvlaag vol onder de kuip waardoor de motor als het ware gelicht wordt. Ik wordt naar buiten gedwongen maar raak daardoor naast de baan in het gras terecht, daarna gaat alles erg snel, er is geen houden meer aan, het gras is spiegelglad. Samen met de motor schiet ik de sloot in en aan de andere kant er weer uit. De Motor is zwaar gehavend en zelf doet mij ook alles behoorlijk veel pijn, ik kan gelukkig alles nog bewegen maar het is duidelijk dat mijn eerst nul score hier wel een feit is. Flink balen en veel schade, zowel donderdag een defecte versnellingsbak en nu weer valschade.

We hebben echter alle narigheid nog niet achter de rug want 2 ronden later wordt de rode vlag gezwaaid vanwege een zwaar ongeval van Gert Pieper. Gert's versnellingsbak slaat bij een snelheid van 200 km uur vast waardoor Gert van zijn snelle Honda wordt afgeworpen en zwaar ten val komt. Gelukkig is Gert redelijk ongedeerd maar zal nog wel een paar dagen last hebben van spierpijn en zijn Honda is helemaal afgeschreven. Eemshaven heeft ons dit jaar veel schade gebracht, geen goed weekend voor ons dus.

De uitslag

Race 1    1. Hans Smees, 2. Randy Gevers, 3 Jan Roelofs.

Race 2    1. Jan Roelofs,  2. Randy Gevers, 3. Nikola Milovanovic

Stand ONK na 5 wedstrijden 

1. Hans Smees 100 punten, 2 Jan Roelofs 79 punten, 3. Randy Gevers 76 punten.

Met racegroet, Hans Smees #1