Op uitnodiging reed Peter op een Supermono bij de Vintage Motorcycle Days in Mid-Ohio en pakte op de tweede dag zelfs de overwinning. Bij de IDM Superbikes op het (straten)circuit van Schleiz werd Peter in de eerste race van de motor geramd, maar kwam in de tweede race netjes als 16e over de finish.
Net als vorig jaar reed Peter, bij de drukbezochte Vintage Motorcycle Days in Mid-Ohio, op de experimentele Ducati-Rotax supermono van Team Incomplete uit New York City. Het project leek een vroegtijdig einde te gaan krijgen toen het blok het in de eerste Supermono race begaf. Maar door inventief reparatiewerk door het team en met name Politiek sr, kreeg Peter op de tweede dag toch nog een kans zich te bewijzen.
In de Supermono race stootte hij, vanaf de tweede startrij, halverwege de eerste ronde al door naar de kop en liet het veld in de volgende ronden ver achter zich. De allereerste overwinning voor de ‘Dutax’ en het team was daar uitermate blij mee.
In de Sound of Thunder race moest Peter van de 9e startrij aan de wedstrijd beginnen, maar wist bij de start tussen de dikke 2-cilinders al veel tijd goed te maken. Uiteindelijk wist hij met enig duw en trek werk de motor als 10e aan de eindstreep te brengen. Tevredenheid alom.
Peter: "We kregen de uitnodiging en besloten het gewoon te doen. Eerst nog een paar dagen m’n vader op sleeptouw door NYC genomen, even laten zien wat ik vorig jaar allemaal uitgespookt heb, erg leuk. Vorig jaar pakte ik hier een 2e plek in de Supermono race, nu een overwinning. De motor heeft in de tussentijd veel verbeteringen ondergaan. ’t Was mooi!"
Na aankomst uit de VS was het alweer inpakken geblazen voor de IDM Superbikes in Schleiz. Zoals gewoonlijk was de sfeer op het vernieuwde circuit weer opperbest en kwamen de toeschouwers in grote getale naar het circuit.
De vrije trainingen verliepen soepel en er werd hard gewerkt om een setup te vinden die werkte. In de eerste kwalificatie training dook Peter meteen onder zijn tijd in de vrije trainingen en reed naar een nette 19e plek. In de tweede kwalificatie wist hij z’n tijd met acht tienden te verbeteren, maar zakte wel een plekje op de lijst. Met een 20e startplek kon het team terugkijken op een goede kwalificatiedag.
In de eerste race was het duwen en trekken bij de start en kwam Peter in de eerste ronde als 17e door. In de tweede ronde werd Peter, bij het insturen van een bocht, vol in de zijkant gereden en kon de controle over de motorfiets niet houden, dit terwijl er net een rode-vlag situatie was onstaan door een crash in de eerste ronde. Met een gebroken clip-on kon hij zijn weg niet vervolgen. DNF in race 1.
Bij de start van race 2 kwam Peter goed weg, maar verloor in het gedrang van de eerste bocht een aantal plaatsen. Door enige onzekerheid veroorzaakt door de crash in race 1, duurde het even voordat Peter zijn voorgangers voorbij ging en was daardoor de aansluiting met de snelle groep verloren. In een eenzame race reed hij het buiten de punten en kon een 16e plek noteren.
Peter na de races: "De aanrijding van de eerste manche kwam echt uit het niets en ik was er erg kwaad over. In de tweede race zat ik een tijd achter een paar rijders waar ik eigenlijk makkelijk langs had gekund, maar door de crash in race 1 besloot ik safe te rijden en een makkelijke situatie uit te zoeken om te passeren. Met een 16e plek ben ik best tevreden, we hebben dit weekend nl erg veel over de afstelling geleerd en daar hebben we uiteindelijk veel meer aan."
Volgend weekend staat het MRTT-Hugen team alweer aan de start van de Dutch Superbikes race bij de Rizla Racing Days in Assen.
Tot Assen!