6H Spa-Francorchamps: Persbericht MototechEWC

243
mototech-ewc
MotoTech EWC- Nigel Walraven | foto© actiefoto.eu

Voorafgaand aan de race. Het reguliere race-seizoen van MototechEWC is ten einde en het nieuwe seizoen van het Wereldkampioenschap Endurance gaat pas van start in september. Het team nam tijdens de seizoenswissel afscheid van 2 van de 3 vaste piloten; enkel Bram Lambrechts (B) blijft aan boord tijdens het seizoen 2018-2019.

De twee nieuwe vaste piloten zijn oude bekenden bij enkele van de teamleden. Snelle mannen waarop je kan bouwen: Nigel Walraven (NL) en Marc Buchner (D). Piloten die hun strepen al meer dan verdiend hebben, wat het team naar komend seizoen toe naar een nog hoger niveau moet tillen. De race in Francorchamps geniet een hoog aanzien in België, maar dient vooral als graadmeter en om de nieuwe piloten te laten kennis maken met de Yamaha R1.

Voor deze race rijdt vaste piloot Bram Lambrechts bij zijn racestal uit het Duitse IDM kampioenschap en hoewel het doenbaar is om de race met 2 piloten te rijden, koos MototechEWC ervoor om ook een Belgische gelegenheidsrijder aan de start te brengen. Grégory Fastré behoort tot de absolute top in België, dus zijn feedback is erg waardevol om de Yamaha R1 verder op punt te brengen.

Kwalificaties. Het hele programma wordt op 1 dag afgehaspeld, maar net als vele andere teams, is MototechEWC al 2 dagen op voorhand aanwezig om te testrijden. Dat maakt dat ze op zondag -racedag- al een mooie afstelling gevonden hebben en dat de piloten al met de motorfiets hebben kunnen kennismaken. De 2 uur durende kwalificatie lag voor de topteams al snel in zijn plooi. Yamaha Viltaïs (wereldkampioen Endurance 2016-2017 in de Stock klasse) zette al vroeg de snelste tijden neer, met MototechEWC op de hielen. Op het mythische, maar nog koude circuit van Francorchamps zette Nigel Walraven voor MototechEWC de snelste ronde neer met 2.26.5, wat slechts 3 tienden langzamer is dan de toppers van Viltaïs. Een meer dan behoorlijke tweede plaats op de startgrid met in totaal 46 teams.

De race. Fastré nam een topstart, maar zag zijn effort al in die eerste ronde teloorgaan. Drie motoren waren in elkaar gehaakt en daarbij kwamen de safety cars tevoorschijn om de veiligheid te garanderen. Wanneer die na een half uur terug de baan af konden, hield Fastré de kop enkele ronden vast tot de druk van Yamaha Viltaïs groter werd dan hem lief was. Met nog meer dan 5 uur te rijden is het verstandig niet te bezwijken onder de druk van het moment, maar om eieren voor je geld te kiezen.

Bij de eerste pitstop nam Nigel Walraven het over en lag MototechEWC net achter Yamaha Viltaïs op de tweede plaats. Bij hen sloeg het onheil echter toe en een valpartij zorgde ervoor dat ze tot tweemaal toe moesten pitten. Mototech nam dus heel snel de eerste plaats over, met een kleine minuut voorsprong op de nieuwe nummer 2, Vigenon (waar MototechEWC’s Bram Lambrechts aan het stuur zit). Mooie stint van Walraven, die binnenkomt om Marc Buchner op de R1 te laten plaatsnemen. Oud-MototechEWC piloten Marty Debruyne en Arnaud De Kimpe liggen op dat moment op een knappe 4e plaats. Daartussen zit nog het Britse Seton op plaats 3.

Vooraleer Fastré het echter opnieuw kan overnemen, krijgen we alweer een safety car procedure te verduren. Als je dan tijdens een rijderswissel iets te veel tijd in de pits doorbrengt, moet je wachten op de doortocht van de 2e pace car en dat kost makkelijk een halve ronde, wat aan pace car tempo al gauw 2 minuten inhoudt. Snelheid was dus geboden. En zo geschiedde. Een vliegensvlugge stop en Fastré was terug buiten achter dezelfde safety car waarachter hij ook zat toen hij binnen kwam. Perfect. Tot de officials met de speedgun kwamen tonen dat Fastré bij het uitrijden sneller dan de toegestane 60km/h zou gereden hebben. Dat zou het team een stop & go penalty van 30 seconden

gaan kosten. Het team koos ervoor om die straf zo snel mogelijk achter de rug te hebben, eerder dan die nog de hele race als een donkere wolk boven het hoofd te zien hangen. Toen Walraven het van Fastré overnam, reed die uit om de volgende ronde meteen de stop & go voor zijn rekening te nemen. Het gat richting 2e plaats was echter comfortabel genoeg en werd ook de volgende stint van Buchner enkel groter. Bij de wissel van Buchner naar Fastré bleek er echter een bout van de kettingspanner losgekomen te zijn, iets wat de mechaniekers snel en professioneel wisten te fiksen. Het is precies in gevallen als deze dat een georganiseerd team zich van andere kan onderscheiden. Met een minuutje vertraging kon Fast Greg dus terug de baan op. Tijdens Greg’s stint had Yamaha Viltaïs zich teruggeknokt naar een knappe derde plek en daarmee lag de top 3 vast toen Nigel het een laatste keer over nam met nog 18 minuten te gaan. Die reed snel, maar behoedzaam de race uit om omstreeks 18u euforisch in het parc fermé een uitzinnige MototechEWC crew over zich te krijgen.

MototechEWC wist zo niet enkel de eerste plaats in de Trophy klasse op te eisen, maar ook de eerste plaats in het algemeen klassement.

Fotoverslag
Klik op de volgende link voor een uitgebreid fotoverslag van het evenement: fotoverslag 6 Heures Moto 

Volledige uitslagen:

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl