Afgelopen zaterdag 13 oktober was het TT circuit Assen het toneel voor de laatste racedag van het Open Nederlands Kampioenschap. Tijdens de 2 races in diverse klassen die op deze deze dag plaatsvonden moest in veel klassen het kampioenschap nog beslist worden. Met zijn eenmalige optreden van dit seizoen bewees Norg het racen nog niet verleerd te zijn door in beide races van de SportCup 600 klasse te eindigen op de hoogste trede van het ereschavot.

 Nadat de Assenaar aan het eind van seizoen 2013 zijn racehelm aan de wilgen had gehangen bleek al snel dat hij nog geen afscheid had genomen van het hele race gebeuren. Na 2 seizoenen als data-engineer, crew chief en persoonlijk begeleider van diverse coureurs op NK en WK niveau kwam in 2017 de vraag van Hennie Lentink van CRT Holland (tevens de organiserende kracht achter het Open Nederlands Kampioenschap wegrace) om in te vallen als instructeur bij rijvaardigheid trainingen op het TT Circuit Assen. Dit kreeg een vervolg en in 2018 was Bouke inmiddels een vaste waarde in het team van instructeurs.

Het bloed kroop natuurlijk waar het niet gaan kon, want al snel vroeg de ex-coureur zich af of hij ook in een wedstrijd nog competitief zou zijn op dit circuit. Ongeveer tegelijkertijd diende de mogelijkheid zich aan om een Honda racer aan te schaffen welke wel enkele jaren werkloos in een loods had gestaan.

De oude groep monteurs die Norg ook al hadden vergezeld tijdens zijn periode na het racen werden opgetrommeld, en na kort beraad werd de fiets aangeschaft.

De motor werd uit elkaar gehaald, van top tot teen nagekeken, waar nodig werd revisie uitgevoerd, en de Honda werd klaargemaakt volgens het technisch reglement. Hele avonden was men ineens weer bezig met sleutelen, schoonmaken, uitdenken van mogelijkheden, tandwiel verhoudingen etc.

Uiteindelijk werd er een plan gesmeed. De Endurance race “de 501 van Assen” van afgelopen juli zou fungeren als test voor mens en machine. Het resultaat was redelijk positief, maar het bleek ook dat enkele aanpassingen noodzakelijk waren. Er werd ingeschreven voor de race van 13 oktober. Dit leek met de zomervakantie ertussen nog een eind weg, maar voor de mannen kwam het toch al snel dichtbij.

Begin oktober was de fiets klaar en kon er vrijdags voorafgaand aan de racedag getest worden op Assen. De aanpassingen bleken hun vruchten te hebben afgeworpen dus vol vertrouwen begon men aan de zaterdag.

Kwalificatie
De kwalificatie zou bestaan uit een enkele sessie van slechts 15 minuten. Zaak om dus geen tijd te verspillen en direct vol aan te zetten. Tot hun verbazing zagen de monteurs de naam van Norg telkens bovenin het tijdscherm staan en Bouke werd dan ook via de pitmuur aangemoedigd om vooral zo door te gaan. Met een 1:53.5 was de eerste slag geslagen; Pole! Norg zou dus beide races vanaf de eerste plek mogen starten.

Race 1
Om 14:20 uur stond de eerste race gepland. Norg schoot als een raket weg toen het rode licht uitging, maar kon toch niet voorkomen dat een rijder op een snelle R6 hem voorbijschoot bij de Haarbocht. Hier kwam de ervaring van de Asser coureur om de hoek kijken, door rustig te blijven en dicht achter de koploper te rijden wist Bouke hem tot een foutje te verleiden om hem vervolgens binnendoor te steken bij het insturen van Mandeveen. Vriend en vijand stonden vervolgens verbaast om de 13 jaar oude Honda met nummer 44 als eerste de GT-bocht uit te zien komen! Ronde na ronde bouwde Bouke zijn voorsprong uit om vervolgens met 7 seconden voorsprong de race winnend af te sluiten!

Race 2
De start van de tweede race was bijna een kopie van de eerste, ware het niet dat de concurrentie wat scherper was om Norg voor te blijven. 1 concurrent kreeg hierbij een tijdstraf wegens een “jump start”, hij was dus te vroeg vertrokken bij de start. Norg vocht ronden lang mooie een harde strijd uit met een rijder op een nieuwe Honda, welke in het voordeel van de Assenaar werd beslist. Ook nu werkte Bouke rustig aan zijn voorsprong en met enkele seconden voorsprong bracht hij de blauw / witte Honda als eerste over de streep!

Het was feest in het NorgRacing kamp, en de Asser coureur kon de conclusie trekken dat hij het racen nog niet is verleerd. Deze winter zal het team zich gaan beraden of dit succesvolle optreden een verder vervolg zal krijgen in 2019!

 

Handige links OW Cup finale TT Circuit Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag