Mike Velthuijzen maakte vorig jaar zijn herintrede in het EK supermono nadat hij in 2015 het budget niet rond kreeg voor het moto 2 plan.

Echter was de herintrede van de 3 opeenvolgende Europees kampioen supermono vorig jaar een grote teleurstelling want de tweede compleet zelfde ontwikkelde nieuwe supermono (op basis van zijn oude kampioens chassis) gaf niet het resultaat zoals gewenst. Slechts enkele podiumplaatsen waren weggelegd voor de nu al 34 jarige coureur, maar het betreden van de hoogste trede bleef uit.

Redenen genoeg om voor de fanatieke techneut samen met zijn technische staf achter de oren te krabben en het besluit te nemen om met het gehele TZM 250 mono project na 6 jaar te stoppen. Na 3 EK titels  was het mooi geweest………Tijd voor iets anders.

Nou tijd, tijd……….???? In 3 maanden tijd is er een geheel ander project op tafel gekomen, de welbekende OV 20 supermono uit Japan met natuurlijk de eigen motoren van MVS.

Midden vorig jaar is de grote man Van OVER RACING Sato Kensai al op bezoek geweest in het pittoreske Nederhorst den berg. Over Racing is bekend om vele WK teams en fabrieksteams te ondersteunen in de wegrace met name  het bouwen van chassis.

Zo werd er 2 weken na het laatste EK in Duitsland afgelopen jaar een prachtig Over Racing frame geleverd door de welbekende gul glimlachende Amsterdammer Lex van Dijk van de Firma Gilex classics motoren in Zaandam…………inderdaad `classic` want het oorspronkelijke project van de OV-20 mono is zo’n ruim 20 jaar geleden begonnen.

In 3 maanden tijd werd er door het MVS Race engineering team een compleet nieuw prototype supermono neergezet op basis van de OV 20 met de nieuwste updates om vervolgens naar de eerste test in Cartagena te gaan.

Omdat het budget nog niet geheel rond was reisde Velthuijzen alleen af zonder team naar de test in Spanje met zijn nieuwe prototype. Eenmaal daar was het voor Velthuijzen een ware Dakar race aan uren; rijden, sleutelen, data en nog eens de lasservice voor Trackdays 4-all verzorgen waar Velthuijzen nog met race pak aan stond te lassen voor collega rijders van onder andere afgebroken onderdelen t/m compleet doormidden gescheurde motorblokken vanwege de vrieskou die nacht.

Gelukkig werd hij zo nu en dan bijgestaan door een van de monteurs van Gilex classics racing. Eigenlijk niet te doen voor een coureur alleen en ook niet meer van deze tijd. Maar er was weinig keuze maar voldoende wilskracht.

Eenmaal terug op het thuisfront had Velthuijzen een eerste indruk van de nieuwe OV 20 en het echte werk kon nu  beginnen aan de mono……….de oren werden ontdaan van enig jeuk en wie voorzien was van een baard in het MVS team had daar geringe tijd voor om er aan te krabben want 10 weken later stond de 2e test al weer voor de deur die verreden zou worden in Frankrijk.

In 10 weken tijd werd de gehele machine opnieuw opgebouwd en voorzien van de nieuwste techniche updates.

Zowel het chassis werd aangepast maar ook de snelle xtz yamaha blokken die door MVS race Engineering / crossblokrevisie zijn ontwikkeld, werden voorzien van nieuwe ontworpen versnellingsbakken om zo een ander ketting effect te creëren.

Daarbij verzorgde Peter Bom van de firma Bomba  een perfect werkend 2d data systeem. Maakte Intrax suspension een verse schokbreker. JE Piston racing een paar verse proppen en Ome Edgar Hendrix van HK suspension maakte een gewenste setting in de nieuwe ohlins vork.

In Frankrijk had het team 4 volle testdagen die ze goed konden benutten voor de afstelling van het frame. Het team was nu wel geheel compleet met de welbekende formule 1 technicus J. Barnar en de oud WK endurance monteur P. Hakbijl. Daarbij had het team de beschikking over verings specialist Edgar Hendrix van HK in Thiel die mee hielp om een goede basis setting te vinden voor de OV 20.

Na 4 dagen testen was er heel wat op data schermen getuurd en waren de ronde pupillen van Hendrix en Velthuijzen veranderd in vierkante dobbelstenen en waren data grafieken getransformeerd van gekliederde Herman Broods naar een sierlijke en vlijtige Rembrandt.

Daarbij hadden de monteurs ook perfect werk geleverd om keer op keer de veranderingen door te voeren om de test compleet te maken en waren hun handen voorzien van enig vers schoeisel wat we in de volks mond ook wel eelt noemen.

De motoren bleven zoals gewoonlijk probleemloos draaien met de nieuw ontwikkelde olie van Eurol Lubricants die het team in Frankrijk voor het eerst kon testen.

De test werd in Frankrijk verreden in de Sponsor kleuren van Dubro citroen vaatwasmiddel. Met welke hoofdsponsor het team van Velthuijzen dit jaar aan de start zal verschijnen is nog niet bekend.

De test in Frankrijk was een zeer geslaagde test en ik was weer aan het racen in plaats van hard rijden. Het goede gevoel was weer terug als van ouds en kon me heel goed concentreren onder het rijden met de test. Vele rondes waren goed qua rondetijden en vooral zeer constant. We hebben grote stappen gemaakt en zitten met deze nieuwe fiets al op het oude niveau van de glorie jaren. De TZM was een geweldige fiets maar er zat ruim 5 jaar ontwikkeling in. De OV 20 zit nu al op dit niveau terwijl dit de 2e keer is dat ik er op rijd. Diep respect voor de heren in Japan om zo’n goed chassis neer te zetten. Daarbij moet ik niet vergeten dat de technische hulp en kennis van de verings specialisten en data mensen me ook absoluut stappen vooruit hebben gebracht. Mijn grootste zorg was eigenlijk de bandenkeuze in combinatie met het nieuwe chassis. We hebben niet de beschikking over traction controle maar hebben ruimschoots meer koppel als een SS 600 machine en dat met een veel smallere achterband. Maar ook hier leek de OV 20 goed op te reageren. Kortom……….ik kijk uit naar de eerste EK race, die dit jaar verreden zal worden op het TT circuit van assen met het DCR evenement 26 t/m 28 mei.Gas er op, podium of jodium en rubber moet roken wanneer het gashendel tegen de stuit staat!”, aldus een enthousiaste Velthuijzen die er samen met zijn team duidelijk veel zin in hebben.