Tijdens de laatste race van de FIM Europe Supersport Cup heeft Rob Hartog klasse getoond, door de EK race te winnen en het beste seizoensresultaat te scoren van de Europese rijders met een 8e plaats in de WK Supersport race.

De Europese reeks van de races van het World Superbike kampioenschap, werd afgesloten in Zuid-Spanje op het Circuito de Jerez. Voor Team Hartog – Jenik – Against Cancer betekende dit de seizoensafsluiter op de Kawasaki Ninja ZX-6R.

“Voorafgaand aan het weekend wisten we dat het lastig zou worden om de Europese titel binnen te halen. Op een tweede plaats, met acht punten achterstand op de koploper, hadden we een zeer goed weekend nodig.” Het weekend begon redelijk met een 18e plaats op de samengestelde lijst van de vrije trainingen op vrijdag, echter was er vertrouwen voor de rest van het weekend; “We staan niet ver van de kop af. Daarbij hebben we een aantal punten gevonden op de baan waar verbetering mogelijk is. Dus we gaan met vertrouwen de rest van het weekend in,” aldus Hartog.

Dat verbetering mogelijk was, bleek zaterdag in de kwalificatie. Er werd een verbetering van de snelste rondetijd gerealiseerd van 0.5 seconde, wat goed was voor een 15e plaats op de startgrid na de Superpole kwalificaties. Het gat naar de kop was echter nooit eerder zo klein geweest met 1.0 seconde. Dat gaf vertrouwen voor de wedstrijd. Hartog licht toe:

“De motor voelt super aan. Ondanks dat de omstandigheden op de baan voor niemand perfect zijn door het lage gripniveau, hebben wij het goed voor elkaar. Ik ben er daarom van overtuigd dat we sterk kunnen zijn morgen in de race!”

De World Supersport race was de eerste wedstrijd op zondag. Om 11:30 gingen 32 coureurs van start in de race over 19 rondes, welke live te volgen was op Eurosport. Hartog pakte op zijn Jenik Performance – Front Row Components machine een goede start en kwam na een ronde als 13e door. Direct wist de Abbekerker een hoog tempo in te zetten waardoor hij met een groep in gevecht, strijdend om P6. Na 5 rondes had Rob zich omhoog weten te werken naar een 7e plaats, maar moest door een foutje weer een aantal posities prijsgeven.

“Het lukte om de aansluiting te vinden bij de kopgroep, wat natuurlijk fantastisch was. Helaas kon ik de 7e plaats niet behouden, door wat problemen met terugschakelen voor de laatste bocht. Dit kostte 2 plaatsen,” aldus Rob.

Toch wist hij zich weer te herpakken en de aansluiting te vinden. Ondertussen was voornaamste concurrent Hannes Soomer teruggevallen naar een plek buiten de punten. Tegen het einde van de race wist Rob nog een plaats op te schuiven wat een 8e plaats betekende toen het zwart-wit geblokt gezwaaid werd. Dit betekende precies 8 punten, waarmee hij op gelijke stand zou komen met Soomer. Echter doordat de 8e plaats het beste seizoensresultaat zou zijn geweest, had dit de doorslaggevende factor geweest. Ware het niet dat Lorenzo Zanetti, rijdend vlak voor Soomer, een stuurfoutje maakte waardoor Soomer opschoof naar plaats 15. Hiermee 1 punt scorende wist de coureur uit Estland met minimaal verschil de Europese titel voor zich op te eisen. Hartog werd vice-kampioen op 1 punt.

Commentaar Rob, een dag na het weekend:

“The day after.. Raceseizoen 2017 zit er op. Vorige winter had ik getekend voor de resultaten van dit seizoen. Na twee races stonden we op een gedeelde eerste plaats in het Europese kampioenschap. We hebben de rest van het seizoen gevochten, met name in de race van gister. Winnen of verliezen ligt soms dicht bij elkaar, dat is wederom gebleken. Met 8 punten achterstand gingen we afgelopen weekend in. Het lukte om 8 punten te scoren en het beste seizoensresultaat te scoren van de Europese rijders, een 8e plaats in het WK Supersport! Twee ronden voor het eind van de race waren we op titelkoers. Door een stuurfout van een coureur kreeg onze concurrent een punt in zn schoot geworpen en hiermee lopen wij op 1 punt het Europese kampioenschap mis. Ik finish op 0.7 seconde van de nummer 7, de rijder voor mij. Over 9 races dit seizoen, van ieder een half uur, ‘rijdt’ het kampioenschap letterlijk en figuurlijk 0.7 sec voor mij. Onwijs zuur natuurlijk, helemaal als je terug kijkt naar de kansen waar we wel een puntje (extra) hadden kunnen scoren. Maar daar hebben we niets aan, it is what it is. That’s racing and the best may win. Wij hebben gedaan wat we konden en het seizoen in ieder geval met een knaller afgesloten! Ik ben de mensen dankbaar, onder andere mijn crew- sponsoren- fans en andere belangstellenden, die in mij (blijven) geloven, ook na een moeilijker seizoen vorig jaar. De mensen welke achter mij staan en me deze kans opnieuw hebben gegund! Feel blessed to do what I do. Thank you all, roll on World Supersport in 2018!!”

Handige links Pirelli Spanish Round Jerez:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV