In het weekend van 28 t/m 30 september werden de laatste twee Yamaha R3 Cup races verreden op het Duitse Hockenheimring circuit. Het werd in alle opzichten een bewogen weekend voor de beide broers en de rest van het team.

Donderdag rond de middag werd er vol goede moed vertrokken richting het midden van Duitsland. Die goede moed duurde circa twee uur tot aan het moment dat de motor van de bus van de familie Sup kuren begon te vertonen. Er restte niets anders dan stoppen langs de autobahn en wachten op de ADAC om de bus en de daarachter hangende caravan te laten afslepen. Uiteraard werd geprobeerd om via de verzekering ander vervoer te krijgen maar een grote bus met dubbele cabine is niet het meest gangbare voertuig dus liep die poging op niets uit. Met pijn in het hart werd besloten de nacht door te brengen bij het garagebedrijf om dan op vrijdag de terugreis richting Nederland te gaan maken. Dit betekende eigenlijk einde weekend nog voordat het begonnen was.

Rond half zeven in de avond stonden de meeste Yamaha R3 Cup teams op de paddock in Hockenheim en werd de pech van “de Supkes” wat breder bekend. Onder het motto “zonder Sup geen Cup” vertrok er amper drie kwartier later een bus en een auto richting Reichbach om de hele bende op te halen. Twee en een half uur later begon de familie alsnog aan de resterende 225 km richting Hockenheim.

“We hadden ons er al bij neer gelegd dat we dit laatste weekend van het seizoen aan ons voorbij moesten laten gaan. Dan komt er rond 19.15 uur een berichtje met ‘we zijn onderweg’ en een uurtje of vijf later arriveren we alsnog op de paddock,” aldus de broers. “Namens ons hele team een dikke, dikke dank je wel aan Arie Molenaar voor het beschikbaar stellen van de bus, Gert Bakkers voor het chauffeuren van de bus en Racesport.nl fotograaf Tiny Kolsters voor het heen en weer rijden met de auto om ons op te komen halen. Fijn dat dit nog steeds mogelijk is en het onderschrijft het wij gevoel dat we als deelnemers aan de Yamaha R3 Cup hebben.”

Op vrijdag werden er twee vrije trainingen afgewerkt en vooral Luuk kon zijn ritme duidelijk niet vinden. Thijs kon aanknopen bij de tijden die hij hier een jaar geleden reed maar Luuk bleef daar dik 2 seconden vanaf. Datzelfde beeld zagen we in de beide kwalificatietrainingen op zaterdag. Thijs wist met een 1’44.0 zichzelf wel te verbeteren ten opzichte van een jaar geleden maar Luuk kon wederom totaal geen ritme vinden en reed tijden die zeker niet bij hem horen. Een en ander resulteerde in een 15e startpositie overall voor Thijs en een 21e startpositie overall voor Luuk. Helaas was Thijs in de eerste kwalificatietraining de verplichte bandensticker vergeten waardoor hij ook nog eens een gridstraf kreeg van vier plaatsen. Beide broers moesten daardoor vanaf de laatste startrij aan de races beginnen.

“ Het ging voor geen meter. Ik kwam totaal niet in mijn ritme en reed als een beginneling in de rondte. Ik hoor niet laatste te staan en dat wil ik in elk geval in de races laten zien,” aldus de fanatieke Luuk met een gezicht op onweer.

Thijs: “Het ging niet slecht. Klote van die vergeten bandensticker maar ik ben er zeker van dat ik in de race nog wel naar voren kan komen.”

Op zaterdagmiddag rond drie uur ging het licht op groen en amper vijf minuten later was Luuk per ambulance onderweg naar het Medical Center. Bij het insturen van de Mercedes Arena bocht verloor Luuk de motor en schoof uit de wedstrijd. Bij de val liep Luuk een gebroken sleutelbeen op waardoor hij per ambulance overgebracht werd naar het Medical Center. Thijs kreeg van dit alles niets mee, scherpte zijn pr aan tot 1’43.3, en kwam als twaalfde overall over de meet wat een zesde plaats in de Yamaha R3 Cup betekende.

Luuk werd op dat moment met de ambulance naar het ziekenhuis in Ludwigshafen gebracht voor de nodige foto’s en behandeling. Gelukkig bleek er behoudens het gebroken sleutelbeen geen verdere schade te zijn zodat de oudste van de broers in de avond terug kon naar de paddock.

“Voor ik het wist lag ik op mijn gezicht en ik wist ook direct dat het mis was met mijn sleutelbeen. Voor mij stond het hele weekend jammer genoeg in het teken van de pech. Zuur, maar dat hoort erbij. Ik heb nog veel pijn maar ben blij dat het bij een gebroken sleutelbeen is gebleven. Dat geneest wel weer en dan maar weer op naar volgend seizoen. Hopelijk krijgen we dat financieel weer rond want ik wil eigenlijk zo niet afsluiten,” vertelde Luuk na terugkeer op de paddock.

Uiteraard stond er zondag bij de start van de tweede race maar één Supke op de startgrid maar dat Supke reed gelukkig wel zijn beste race van het seizoen. Thijs startte goed vanaf de 19e startplaats en kwam in een groep terecht van vijf rijders die vochten om de plaatsen 12 t/m 16 overall. Het werd gedurende de hele race een bijzonder pittig gevecht maar Thijs bleek uiteindelijk de snelste cq slimste van de groep en kwam op het moment dat het er als meeste toe deed als eerste van die groep over de finish. Thijs finishte daarmee direct achter Tom Molenaar en dat was met oog op eindstand in de Cup ook nodig.

“Ik heb lekker gereden en kon het duel met de groep winnend afsluiten. Dat was een lekker gevoel want ik heb daar hard voor moeten knokken. Ik wist dat ik voorafgaand aan deze laatste race in de tussenstand nog maar 2 punten voorsprong had op Tom. Ik zag Tom voor onze groep uitrijden en moest dus direct achter hem finishen om Tom voor te blijven in de eindstand. Verder heb ik mijn snelste rondetijd ten opzichte van vorig jaar met ruim 1,2 seconden weten te verbeteren. Ik kijk tevreden terug op dit weekend dat rampzalig begon en dat voor Luuk helaas ook zo gebleven is,” aldus Thijs na afloop van de tweede race.

In de eindstand om het Yamaha R3 Cup kampioenschap vond Thijs zichzelf met 142 punten terug op de zesde plaats waarbij hij inderdaad 1 puntje voorsprong behield op Tom Molenaar. De twee nulscores van Luuk hadden gelukkig geen gevolgen voor de stand in het kampioenschap. Luuk bleef daarin op de tiende plaats met 71 punten. Uiteraard willen we als team onze sponsors en iedereen die ons verder dit seizoen gesteund heeft van harte bedanken. We hopen ook volgend seizoen weer op jullie steun te mogen rekenen.

 

Handige links IDM finale Hockenheim:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag