Het laatste juli weekend stond voor Bobby Bos in het teken van de vierde ronde van het Internationale Deutsche Meistershaft (IDM). Plaats van handeling was ditmaal het stratencircuit nabij het Duitse stadje Schleiz. Het werd een bewogen weekend dat uiteindelijk zeer succesvol werd afgesloten met twee keurige top tien resultaten.

In de aanloop naar de race op zondag zag het er allemaal niet heel rooskleurig uit. Tijdens de vrije trainingen op de vrijdag ondervond Bobby heel veel problemen met de remmen en de vering. De aandacht lag daardoor bij het oplossen van die problemen aan de MGM Yamaha R1 waardoor er weinig tijd overbleef voor het focussen op goede lijnen en de finetuning van de motor op dit technisch moeilijke en fysiek veeleisende circuit. Na de vrijdagtrainingen stond Bobby dan ook wat verder naar achteren in het veld dan we tot op heden dit seizoen gewend waren. In elk geval waren door het goede werk van het team de veringproblemen wel opgelost.

Het onvoldoende kunnen focussen op de juiste lijnen en de finetuning werkte door in de zaterdagse kwalificatietrainingen. Ook hierin ging het moeizaam en dat zorgde voor een ondermaatse 13e plaats op de startgrid. Wel wist Bobby als één van de weinige rijders in het veld zijn tijd in de tweede kwalificatietraining te verbeteren. Dat gaf in elk geval nog wat moed voor de racedag.

Bobby vertelde na de trainingen:

“Het is wat het is. Vrijdag hadden we veel problemen met vooral de vering waardoor er veel tijd verloren ging. Dat werkt dan door naar de kwalificatietrainingen omdat je met de nodige achterstand op de rest van het veld aan die trainingen begint. Zeker het middenveld zit qua tijden dicht op elkaar en een wat mindere trainingsdag zorgt er dan voor dat je zomaar vier tot vijf plaatsen verder naar achteren staat. De punten worden echter pas op zondag verdeelt.”

Dat laatste bleek weer eens een waarheid als een koe. Tijdens de eerste race kende Bobby een normale start waarna hij na de eerste paar ronden als elfde doorkwam. Bobby wist vervolgens afstand te nemen van de rijders achter hem maar had halverwege de race ook enkele seconden achterstand op een groep van vier rijders voor hem. In een sterk tweede deel werd langzaam maar zeker die achterstand dicht gereden waarna in de voorlaatste ronde een geslaagde aanval op de tiende plaats volgde. In de laatste ronde lukte het zelfs even om naar de achtste plaats te komen maar een schakelfoutje wierp Bobby toch weer terug naar plaats tien. Een prima resultaat na de moeizaam verlopen trainingen.

De tweede race verliep eigenlijk als een kopie van de eerste race. Na een aantal ronden reed Bobby op de tiende plaats met wederom enkele seconden afstand naar een tweetal rijders voor hem. Ook nu zorgde een ijzersterk tweede deel van de race voor het vinden van de aansluiting waarna in de slotfase beide rijders gepasseerd werden. Bobby wist vervolgens de prachtige achtste plaats naar huis te rijden.

“Wat was het zwaar,” verzuchtte Bobby na afloop van de tweede race. “Ik heb echter laten zien dat ik fysiek in een heel goede conditie ben. Daar waar de rondetijden van de rijders voor mij opliepen kon ik ze constant houden waardoor ik ze in beide races terug kon pakken. Jammer van het schakelfoutje in de eerste race maar verder kan ik alleen maar heel tevreden terugkijken op de beide races. Na de trainingen was het een beetje flop maar de races waren gelukkig top. Dank aan mijn team dat gedurende het weekend heel goed werk heeft weten te leveren.”

Met deze tiende en achtste plaats in de beide races wist Bobby 14 waardevolle punten toe te voegen aan zijn totaal. In de tussenstand staat hij na 8 gereden wedstrijden op de negende plaats met in totaal 52 punten. De volgende IDM race wordt verreden in het weekend van 24 t/m 26 augustus op de Lausitzring. Dit circuit is gelegen tussen Berlijn en Dresden.

 

Handige links IDM Schleiz:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl