Manuël 2x vierde tijdens finale races, Joël stopt na 9 jaar als coureur!

101
wienen
Joel Wienen | foto© Henk Mannes

Zaterdag 14 oktober stonden de finale races in het NK Supercup 600 kampioenschap op het programma. Voor Manuël betekende dit dat hij nog de mogelijkheid had om vijfde in de eindstand van het kampioenschap te worden. Joël wilde vooral gaan genieten omdat dit zijn laatste twee wedstrijden als actief coureur zouden zijn. Halverwege dit seizoen heeft hij besloten om te stoppen met racen en zich volledig te richten op zijn maatschappelijke carrière als eigenaar van Rockwell Fitness in Dalfsen.

Voor de laatste twee wedstrijden van dit seizoen kreeg Manuël van Ten Kate Racing Products uit Nieuwleusen de beschikking over een verbeterde krachtbron. De vrijdag daaraan voorafgaand werd door hem met dit blok een testprogramma afgewerkt in voorbereiding op de wedstrijddag. Helaas kon vanwege  overschrijding van de geluidslimiet op het TT circuit van Assen niet het hele programma worden afgewerkt en koos Manuël ervoor om weer terug te gaan naar de basis afstelling. Het gevolg hiervan was wel dat hij het potentieel van dit nieuwe blok waarschijnlijk niet volledig kon benutten. Joël probeerde vooral ritme op te doen na zijn lichamelijke klachten van de afgelopen periode en had aan het eind van de dag een goed gevoel met de motor.







Deze keer stond er op de wedstrijddag maar één kwalificatie op het programma en moesten beide coureurs direct vol aan de bak. Manuël liet zien wat hij van plan was en stond lange tijd op P1. Tijdens de tweede helft van de kwalificatie zakte hij twee plaatsen, maar stond daarmee nog steeds op de voorste startrij. In de laatste ronde was er helaas toch nog een rijder die net iets sneller ging en met een verschil van twee tiende Manuël terug verwees naar de vierde startplek. Joël bouwde zijn kwalificatie rustig op en reed lange tijd rond de zestiende plek, maar wist uiteindelijk toch nog twee plaatsen te stijgen en mocht daarmee starten vanaf de veertiende plek op de grid. Wel gaf hij aan wat problemen te hebben met het schakelen, maar dat dit wel goed zou komen.

Manuël: “Ik zit er op zich wel goed bij, maar zal in de wedstrijd toch nog wel een tandje bij moeten zetten om de jongens voorin te volgen. Het gevoel is goed dus wie weet wat er mogelijk is straks”.

Joël: “De veertiende startplek is niet waar ik wil staan, maar de motor voelt goed aan en ik ga proberen om richting de top tien te rijden”.

Manuël kwam bij de start redelijk weg en kon eigenlijk direct aanpikken bij de coureur op de derde plek. Vijf ronden lang kon hij het tempo goed volgen totdat de drie voorste coureurs iets bij hem weg liepen en hij een gaatje moest laten. Iedere ronde werd zijn achterstand iets groter, maar omdat zijn voorsprong met de rijders daarachter aanzienlijk was, kwam zijn positie geen enkele keer in gevaar en eindigde hij de wedstrijd vrij eenzaam als vierde. Joël kan normaliter goed starten maar deze keer ging het niet naar wens en verloor hij maar liefst vijf kostbare plekken. Het duurde even voordat hij in zijn ritme kwam en er was duidelijk een probleem. Halverwege de wedstrijd kon hij zich herpakken en reed dezelfde tijden als de coureurs halverwege de top tien. Omdat zijn achterstand behoorlijk was opgelopen duurde het tot de laatste ronde voordat hij de aansluiting had gevonden met het groepje dat streed om de twaalfde positie. Helaas kwam hij net iets te kort om zich te kunnen mengen in deze strijd en eindigde de wedstrijd op een voor hem teleurstellende zestiende plaats.

 Manuël: “Mijn start was niet goed maar dit kon ik gelukkig in de eerste paar bochten alweer goed maken. Helaas moest ik later in de wedstrijd toch een gaatje laten vallen en omdat ik zag dat mijn voorsprong op de nummer vijf aanzienlijk was heb ik verder geen risico’s genomen”.

 Joël: “Mijn start was heel slecht en ik kreeg hem niet goed in z’n twee waardoor ik veel plekken verloor. Ook schoot hij een paar keer uit de vijf en dat helpt dan ook niet mee. Jammer van die zestiende plek en de wedstrijd duurde voor mij gewoon een ronde te kort”.

De start van de tweede wedstrijd was voor Manuël en Joël bijna een kopie van de eerste wedstrijd, met dat verschil dat Joël nu één positie verloor en Manuël direct een gaatje moest laten naar de coureurs voor hem. Manuël reed wederom in een soort van niemandsland en kwam ook nu als vierde over de finish. Joël had ervoor gekozen om zijn blok niet te laten wisselen na zijn versnellingsbak problemen tijdens de eerste wedstrijd en hij was dan ook duidelijk in gevecht met zijn motor. Uiteindelijk kwam hij als vijftiende over de finish en daar moest hij het helaas in zijn laatste wedstrijd mee doen.

 Manuël: “Het nieuwe blok van Ten Kate werkte perfect maar helaas was ik vandaag gewoon niet goed genoeg. Het seizoen zit erop en met de progressie die er is gemaakt kijk ik vol vertrouwen uit naar wat komen gaat”.

 Joël: “Ik wilde eigenlijk tijdens de wedstrijd al naar binnen komen omdat de vijfde versnelling voortdurend problemen gaf, maar dit was wel mijn laatste wedstrijd en zo wil ik 9 jaar racen niet afsluiten. Het gevoel is een beetje dubbel, ik heb in al die jaren mooie momenten gekend, veel geleerd en samen mogen werken met een fijne groep mensen, bedankt allemaal”

Team Oosterveen’s Racing en de beide coureurs Manuël en Joël Wienen bedanken alle sponsoren en relaties die het mogelijk hebben gemaakt om dit seizoen weer succesvol te kunnen racen. Speciale dank gaat uit naar Klaas Oosterveen en zijn mensen, de monteurs en Ten Kate Racing Products. Zij stonden iedere keer weer voor ons klaar en hebben er mede aan bijgedragen dat wij terug kunnen kijken op een geweldig seizoen. Verder wensen wij Joël heel veel succes met zijn verdere carrière en wie weet zien wij hem nog een keer weer terug.

De plannen voor komend seizoen wordt momenteel hard aan gewerkt en zodra hier duidelijkheid over is zullen wij dat via de gebruikelijke media kenbaar maken.

 

Handige links OW cup finale 14-10-2017 Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag