Pearle Gebben Racing, pre-season shakedown Spanje

291

In voorbereiding op seizoen 2017 heeft het Pearle Gebben Racing team een 4-daagse test afgewerkt in Spanje op de circuits van Aragón en Valencia. Het team, nu bestaand uit 5 coureurs, uitkomend in 2 verschillende klassen, kon na een drukke en lange voorbereiding eindelijk de eerste kilometers maken van het nieuwe seizoen.

Na een lange winter die, voor ons als team en achterliggende stichting, zeer hectisch is verlopen, heeft seizoen 2017 dan eindelijk zijn aanvang genomen, en hoe!







Onze Yamaha YZF-R6-en zijn volledig nieuw opgebouwd en kunnen qua specs nu mee met de kop van het veld in de OW Supercup 600.

Naast de motorische upgrades door Mobu Tuning, is de meest opvallende wijziging de overstap van Öhlins naar YSS vering.

Ook qua coureurs in deze klasse hebben wij 2 toppers kunnen contracteren.

Danny vd Sluis en Jorn Hamberg gaan voor ons team de strijd aan om in 2017 de titel binnen te halen.

 

Aanvullend op de Yamaha YZF-R6-en, starten wij als team nu ook in de nieuwe Yamaha YZF-R3-cup, dat gaan wij doen met 3 coureurs, Jaro Hoekstra, Finn de Bruin en Dennis Koopman. Met deze line-up van 3 sterke rijders, mikken wij uiteraard ook op het behalen van de titel in deze nieuwe klasse.

7 Maart vertrok onze nieuwe vrachtwagen richting betere temperaturen onder de Spaanse zon. Terwijl de vrachtwagen 1600 kilometer asfalt verslond, vlogen de overige teamleden naar de plaats van bestemming, Motorland Aragón, waar onze eerste 2-daagse test zou plaatsvinden. Zowel de vrachtwagen als de overige teamleden waren 1 dag vóór de test al op het circuit en konden wij die dag besteden aan de laatste puntjes op de i aan de racers en het opruimen en inrichten van de trailer.

Dag 1 begon uiteraard hectisch, 5 coureurs op 5, voor hun nieuwe, motoren, reden hun eerste sessie op Aragón, rijdend met basis-setups, nieuw circuit voor 4 van de 5, ander merk banden voor 4 van de 5… hectiek alom.

De monteurs hadden na de eerste run hun handen vol aan de eerste kleine wijzigingen, voetsteuntje omhoog, hendeltje omlaag, technische contrôles en checklists afwerken.

De vering-jongens konden voor de 600’s snel een eerste aanpassing doen in de setup voor de nieuwe rijders, die in de tweede run al voor een grote verbetering zorgde, ten gunste van hun rondetijd en hun Dunlop banden.

Met de R3’s waren er wat meer problemen op te lossen, maar in de loop van de dag waren ook die onder contrôle en konden de drie coureurs hun rondetijden aanscherpen terwijl ze met hun standaard motoren in de baan zaten, samen met motoren die uit gaan komen in de nieuwe WK Supersport 300 klasse, was mooi om te zien.

Dag 2 verliep eigenlijk zonder noemenswaardige problemen en kon er gestaag gewerkt worden aan het verbeteren van de set-ups en rondetijden.

Tegelijkertijd werd er een testprogramma afgewerkt waarin we een aantal experimentele zaken wilden testen en tevens wat nieuwe onderdelen wilden proberen op de 600’s.

Aan het einde van de test hadden alle coureurs een serie snelle rondetijden genoteerd, die niet veel voor elkaar onder deden, heel positief.

Na de 2-daagse test op Aragón vertrok het team naar de volgende locatie, het Circuito Ricardo Tormo, ofwel het circuit van Valencia.

Nadat de pitbox weer netjes ingeruimd was, motoren geserviced, kon de eerste testdag op Valencia beginnen. ’S Nachts had het geregend, dus in de ochtend was de baan nog wat nat, de eerste sessie werd gebruikt om het circuit te verkennen en de baan te laten drogen.

Na wat kleine wijzigingen aan de Aragón-setup, konden de coureurs in sessie 2 al behoorlijk snelle tijden rijden, die in de loop van de dag keer op keer aangescherpt werden zonder noemenswaardige problemen.

De tweede dag op Valencia was volledig droog maar met een iets hardere wind, waar vooral de R3’s last van hadden. Met hun standaard motorblokken opboksen tegen een Supersport-versie bleek nu toch wel moeilijk te worden, ondanks dat hebben alle drie de jongens een rondetijd kunnen zetten waar ze mee thuis kunnen komen en beginnen hierdoor vol vertrouwen aan hun nieuwe seizoen.

De 600’s hadden op Valencia geen enkel probleem, de motoren waren snel en probleemloos, de vering functioneerde super, liet zich gemakkelijk bedienen en de Dunlop banden bleven zeer netjes tekenen, dit ondanks de lange runs met pittige rondetijden die er gereden werden.

We zijn als team heel erg tevreden met het technisch verloop van de tests, de motoren bleken probleemloos en de monteurs waren snel op elkaar en op de techniek ingespeeld.

Verder zijn wij heel erg blij met de onderlinge omgang binnen het team, we kunnen nu eindelijk zeggen dat we als team een prestatie hebben geleverd, iedereen hielp elkaar, de coureurs overlegden met elkaar, namen samen de baan door, de schakelmomenten, de rijlijnen, noem maar op, echt top!

Ondanks dat iedereen uiterst serieus en intensief met het racen en de techniek bezig was, was het gewoon héél erg gezellig, dus met regel nr.1 in het team zit het wel goed!

Door de snelheid, de scherpe rondetijden, de constantheid en de betrouwbaarheid van de techniek gaan wij vol vertrouwen het 2017 seizoen in en gaan in beide klassen ons best doen om zoveel mogelijk puntjes te behalen voor het kampioenschap.

Wij willen als team de mensen in onze stichting SRTD bedanken voor het mogelijk maken van het nieuwe seizoen met álles er op en er aan, en zéker ook álle sponsoren die via de stichting hun bijdrage leveren!

Pearl Gebben Racing | foto© Harry Lasker

Hieronder volgt informatie over team Pearle Gebben Racing…… niet zómaar een team….

Over het team en doelstellingen 2017-2018-2019

Het team, vorig seizoen opererend onder de naam Pearle Transcom Racing, bestaat nu ruim 1 jaar.

Na gezamenlijke evaluatie van het afgelopen seizoen tussen teammanagement en de achterliggende stichting, SRTD, die zorg draagt voor de zakelijke belangen van het raceteam, is besloten de koers te veranderen richting de opzet van een onafhankelijk opleidingstraject voor jonge aanwas binnen de wegrace.

Vanuit het verleden is gebleken dat het niet mogelijk is om de belangrijke partijen binnen de wegrace in één gezamelijk project te laten functioneren, vanuit deze wetenschap is ons doel dus ook echt om onafhankelijk te zijn én te blijven.

De komst van de nieuwe Yamaha R3-cup en de nieuwe WK klasse, World Supersport 300 boodt de mogelijkheid om een realistisch traject op te zetten en gaf de doorslag richting het startsein.

Onderdeel van het nieuw gestelde doel van stichting en team, is om op termijn “academy” coureurs te gaan selecteren in diverse klassen binnen de wegrace.

Deze academy-coureurs zijn een selectie van in het oog springende coureurs, waarin wij te ontwikkelen talent zien.

Wat het zijn van academy-coureur in de toekomst in gaat houden, kunnen we nu nog niet precies toelichten, maar dat zal gaan over een ondersteuning op diverse vlakken zoals rijders-coaching en het beschikbaar stellen van materiaal, dit is uiteraard afhankelijk van de financiële mogelijkheden die we op dat moment hebben.

De doorloop zou dan kunnen gaan lopen van pocketbikes, NSF-cup, Yamaha YZFR125-cup naar Yamaha R3-cup.

SRDT heeft zich ten doel gesteld om in 2018 met een WK Supersport 300 team aan de start te verschijnen, met daarin enkel jonge, Nederlandse coureurs die in het voorgaande seizoen echt op meerdere vlakken uitgeblonken hebben in bijvoorbeeld de Yamaha YZF-R3-cup.

Team Pearle Gebben Racing onderscheidt zich hiermee van alle andere teams en stelt zich, onafhankelijk, in dienst van de toekomst van de Nederlandse wegracerij.

Wij willen dit traject graag in met ondersteuning van, zo mogelijk, Nederlandse merken qua te gebruiken materialen en komen ook graag in contact met aanvullende partners, om dit project uit te breiden naar een volwaardig opleidingstraject, een blijvend, onafhankelijk platvorm, voor ontwikkeling van jong talent binnen de wegrace.

Voor komend seizoen hebben wij er voor gekozen om uit te komen in de OW Supercup 600, dit op basis van de Yamaha R6-en die wij al hadden van afgelopen seizoen, maar hebben voor 2017 alles ingezet om echt mee te kunnen gaan doen om de nationale titel om zo voor het team en haar sponsoren de volle aandacht op te eisen…. maximum exposure.

Hiervoor hebben wij de motoren compleet herbouwd volgens top-specs en hebben wij twee jonge topcoureurs gecontracteerd die hun kunnen al hebben laten zien.

Danny van der Sluis, 20 jaar, was in 2015 Nederlands kampioen in deze klasse, en is er op gebrand om, na een minder seizoen met materiaalproblemen, de titel terug te halen naar Staphorst.

Jorn Hamberg, 22 jaar, bleek afgelopen seizoen de rising star in deze klasse en kon met, onder andere, drie podia, het seizoen afsluiten met een sterke vierde plaats in de eindstand.

Met het nu beschikbare materiaal, budget én deze twee topcoureurs gaan wij vol vertrouwen het seizoen in om de titel veilig te stellen.

Naast de twee coureurs in de OW Supercup 600 gaan wij dus ook van start met de eerste opzet binnen de nieuwe doelstellingen.

Wij gaan met drie jonge coureurs starten in de Yamaha R3-cup, te weten Jaro Hoekstra, Finn de Bruin en Dennis Koopman.

Jaro Hoekstra, 17 jaar, is na een seizoen op onze 600 overgestapt naar de Yamaha R3 klasse, om aan te kunnen sluiten in het ontwikkelingstraject, zijn opgedane ervaring op de 600 zal hem zéker helpen in het komende seizoen.

Finn de Bruin, 16 jaar, werd afgelopen seizoen Nederlands junioren kampioen in de KTM RC390-cup en wist ook de KTM world finals op zijn naam te schrijven, met deelnemers uit 11 landen. Hij mag zich hiermee wereldkampioen KTM RC390-cup noemen.

Dennis Koopman, 19 jaar, zoon van ex Grand Prix coureur Hans Koopman, komt over vanuit de Yamaha YZFR-125-cup waar hij zeer succesvol was en heeft laten zien dat het racen hem in zijn bloed zit!

Wij willen er in beide kampioenschappen voor het team en sponsoren de maximale exposure uit halen, de twee doelstellingen die daar voor ons uitvloeien zijn dat wij zorg gaan dragen voor een superstrakke uitstraling in werkruimte en hospitality, en ook gaan wij álle middelen inzetten om in de twee klassen de titel binnen te halen, en daarmee de volle media-aandacht pakken.

World SUPERSPORT 300
Aanvullend op bovenstaande gaan wij met coureur Finn de Bruin met een wildcard deelnemen aan 1 of meerdere World Supersport 300 wedstrijden, de wedstrijd tijdens het WK Superbike in Assen (28-30 april) is reeds bevestigd.

Finn zal deelnemen op zijn motor vanuit de R3-cup, komt qua materiaal dan iets te kort, maar belangrijkste doel hiervan is om, vooruitlopend op 2018, het WK kampioenschap van binnen uit te bestuderen, zodat wij volgend jaar goed beslagen ten circuit kunnen treden.

U kunt het team volgen op:
Internetsite: www.raceteamdrenthe.nl
Facebook: Pearle Gebben Racing

PARTNER-UP

Heeft U belangstelling om zakelijk in te stappen in het project dan kunt u contact opnemen via email: [email protected]

Wij kunnen u werkelijk unieke zakelijke arrangementen bieden tijdens alle top-events op het TT circuit van Assen zoals onze VIP-room en hospitality, waarmee u en uw eigen gasten te midden van de actie kunnen genieten van onze uitgebreide catering.

WK Superbike, Dutch TT, Gamma Racing Day, MXGP, Truck star festival, British Superbikes…. bij álle top-events kunnen wij u ontvangen in onze VIP-room, dírect aan het circuit in de beruchte Geert Timmer bocht, de laatste bocht vóór de finish….

U kunt tijdens de Dutch TT, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo en Marc Marquez haast aanraken tijdens de MotoGP wedstrijd, het van zó dichtbij meemaken van de spanning en het overweldigende geluid zal een grote indruk achterlaten op uw gasten, die dag zullen ze nooit van hun leven meer vergeten!

Max Verstappen zal tijdens de Gamma Racing Day zijn RedBull racing Formule 1 auto de sporen geven.

Onze wereldkampioen Jeffrey Herlings zal u tijdens de MXGP laten zien waarom hij wereldkampioen is en Michael vd Mark zal tijdens de WK Superbike-race tot het uiterste gedreven zijn om in eigen land de overwinning te pakken. Er wordt door ons gewerkt aan het realiseren van meet & greets met topcoureurs, hierover kunnen wij nu nog geen uitsluitsel geven.

Spanning alom! Wegrace motoren, cross motoren, auto’s, trucks… voor ieder wat wils…

Ook kunt u bij diverse events ons eigen team bezoeken en van dichtbij de geur van racen opsnuiven in onze werkruimte en hospitality of uw gasten trakteren op een drankje in het Holland House tijdens de Dutch TT Assen.

Uw eigen zakelijke contacten uitnodigen voor een geheel verzorgd dagje “toys voor boys”, zal u geen wind-eieren brengen in toekomstig te sluiten deals….. this is how it works!

pearle
Bestuur Stichting Race Team Drenthe & Pearl Gebben Racing | foto© Harry Lasker

SRTD:
De Stichting Race Team Drenthe is in het leven geroepen door een groep zeer enthousiaste mensen uit het bedrijfsleven, die zich vol overgave inzetten om de gestelde doelen te behalen.

Door hun zakelijke kijk richting de racerij, zijn zij er in geslaagd om de stichting op te zetten als een volwaardig bedrijf, waarmee een solide, betrouwbaar en blijvend platvorm is gecreëerd voor zakelijke partners en sponsoren.

Nu, net iets meer dan 1 jaar verder, zijn zij er in geslaagd om het budget rond te krijgen zodat het team met 5 coureurs aan de start kunnen staan en er een prachtige team-truck met grote hospitality gerealiseerd is.

Heeft u (zakelijke) belangstelling in de motorsport, dan verzekeren wij u dat dit hét team en dé mogelijkheid is voor u om in te stappen als partner in de wervelende wereld van de wegrace.