Na een goede test op Valencia in maart, konden we afgelopen vrijdag voor het eerst een training op het TT circuit van Assen afwerken. De set-up van afgelopen jaar was voor ons een uitstekende basis om mee van start te gaan en al snel gingen de rondetijden naar beneden. Door de harde wind moesten we echter op zoek naar meer stabiliteit bij het aanremmen. Middels een paar kleine wijzigingen in de set-up, leken we deze gevonden te hebben. Helaas kregen we een zwarte vlag vanwege een geluidsovertreding en was deze – en tevens laatste sessie – na 3 ronden voor ons al over.

Zaterdagochtend stond Q1 op het programma. De baan was nat en koud (4 graden asfalttemperatuur) dus er viel weinig te winnen in deze kwalificatie. Wij gebruikten deze sessie om het gevoel op de natte baan weer te krijgen en dit lukte aardig door zonder enig risico naar P10 te rijden. Echter, in Q2 moest het nog wel even gebeuren. De baan was droog, alleen de hogere (asfalt)temperatuur bleef achterwege.

Doordat we 11 ronden hebben kunnen rijden in Q2 op deze compound als waar we de race mee wilden gaan rijden, hebben we veel informatie kunnen verzamelen en tevens een goede racesimulatie met diverse rijlijnen die geprobeerd werden. De setup van de motorfiets was goed, bandenkeuze gemaakt en de 1:45.331 in lap 11 was goed voor een derde startrij in dit sterke veld, P8! Met de wetenschap dat we in sector 3 de tweede tijd gereden hadden, moest er voor de race nog wel wat gevonden worden in sector 1 en 2. Na bestudering van de data en het bepalen van het strijdplan, waren we als team klaar voor de race!

14.25 uur, Racetime! Vanaf P8 had ik een erg goede start en kon ik als vijfde de Haarbocht in duiken, net voor Schouten. Ik liet in Ossebroeken een klein gaatje aan de binnenzijde en hier kwam Schouten direct voorbij. Aanhaken en direct met de top 5 mee gaan! Regerend kampioen Maarten Bekker verliet ondertussen in de eerste ronde de race door technische problemen met zijn Ducati, waardoor ik op P5 bleef rijden tot en met ronde 4. Vice-kampioen Kloots zat al een aantal ronden kort achter mij en passeerde mij toen ik in ronde 5 de fout maakte door bij het uitkomen van Meeuwenmeer de curbstones mee te nemen. Deze bleken nog nat en voor ik er erg in had, was ik even passagier van mijn eigen Yamaha R1. Ik kon mijn Yamaha R1 via het natte gras weer de baan op sturen en mijn weg vervolgen. Helaas was het gat met Cliff Kloots direct zo’n 4 seconde na mijn uitstapje. Ik was in staat om dit gat binnen een tweetal ronden weer dicht te rijden en maakte er samen met Cliff een mooie show van, waarbij we elkaar meerdere keren zijn gepasseerd op het scherpst van de snede! De laatste 2 ronden hebben we elkaar 4 keer gepasseerd en uiteindelijk kwam ik op de finishlijn 0.007 seconden te kort op Cliff en finishte ik op P6 .

Ik denk dat wij zeer tevreden mogen zijn met dit resultaat, voornamelijk gezien de weersomstandigheden en de sterke competitie. Daarnaast ook zeker gezien de sterke racepace die we hebben laten zien en de veerkracht om een gat snel dicht te kunnen rijden. In de eerste 2 sectoren hebben we ons iets kunnen verbeteren zelfs in sector 3 reden we de vierde sectortijd van alle coureurs. Mede hierdoor kijken we met een positief gevoel terug op deze eerste race en gaan we vol vertrouwen de tweede race tegemoet!

Ik wil mijn team, Bomba (2D datasysteem) en RR-Motorsports/Dunlop danken voor hun support!