Rob Hartog heeft tijdens de derde race voor de FIM Europe Supersport cup laten zien ook naast Assen snelheid te hebben in het sterke internatinale deelnemersveld. In Italie was de coureur uit Abbekerk regelmatig terug te zien in de top-15 op de Ninja ZX-6R. Na een hectische wedstrijddag leek het er naar uit te zien dat Hartog de laatste punt zou pakken in de World Supersport, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met een 17e plaats en een 3e plaats in het Europees Kampioenschap.

Het weekend werd afgetrapt met twee vrije trainingen op vrijdag. De eerste vrije training verliep niet geheel naar wens. Dit was een rommelige sessie door diverse problemen welke optraden tijdens de 60 minuten durende sessie. Hierdoor kon niet vrijuit worden gereden en met een snelste tijd van 1’56.360 was een 30e plaats het resultaat in het WK en een 6e plaats in het EK. Gelukkig werd tijdens de tweede vrije training flinke progressie geboekt en de snelste tijd verbeterd naar 1’53.952, wat goed was voor een 22e plaats overall en 3e in het EK.

Op zaterdag stond er voor de kwalificatie nog een derde vrije training op het schema. Hartog toonde aan dat hij het “Autodromo Enzo e Dino Ferrari Imola” steeds beter onder de knie kreeg. De snelste rondetijd bedroeg 1’53.500 op 1.5 seconde van de kopman. Daarmee was hij als 11e geklasseerd in het WK en 2e in het EK, wat vertrouwen gaf in aanloop naar de kwalificatie.

De kwalificatiesessie bestaat uit Superpole 1 en Superpole 2. De snelste 10 coureurs uit de eerste twee vrije trainingen gaan direct door naar Superpole 2. De overige coureurs rijden Superpole 1, waar nog twee plaatsen kunnen worden verdient voor Superpole 2. Rob startte dus in Superpole 1. Kans om door te gaan naar Superpole 2 was hier zeker aanwezig, maar uiteindelijk lukte het op slechts 0.18 seconde niet om bij de snelste twee geclassificeerde rijders te komen. Een 5e plaats was het resultaat in Superpole 1, en gezien de 10 overige coureurs welke al in Superpole 2 zaten betekende dit een 15e totaalplaats in de kwalificatie en op de grid. Het verschil was 1.3 seconde met pole-setter PJ Jacobsen.

Toen op de ‘raceday’ op zondag de initiele start op het punt stond te beginnen voor een race over 19 ronden, werd het teken ‘Start Delayed’ gegeven aangezien er een motorblok was geploft in de warm-up lap. Een herstart was het gevolg. Tijdens deze herstart kwam Hartog redelijk weg en ving de wedstrijd aan binnen de punten. Echter al na een ronde werd de race stilgelegd door een valpartij waardoor de baancondities niet meer toelaatbaar waren. Opnieuw volgde een herstart, welke nog beter uitpakte dan de vorige. Op de Jenik Performance – Front Row Components Kawasaki werden maarliefst 5 plaatsen gewonnen en de race begonnen op een 10e plaats. Lang duurde het niet, voordat opnieuw de race werd stilgelegd. Drie ronden waren verreden. Het plan was vervolgens om een sprintrace te hervatten over 11 ronden. Echter vanwege de tijdsdruk werd deze race gepland na de WorldSBK race. Toen drie uur later dan de oorspronkelijk geplande tijd de definitieve race eindelijk kon worden gestart, won Rob een positie met de start. Gedurende de 11 resterende ronden werd gestreden om een plaats in de top-15, welke uiteindelijk uit handen werd gegeven in de laatste ronde van de wedstrijd.

Commentaar Rob: “Tijdens de wedstrijd kon ik niet helemaal lekker in mijn ritme komen, wat ervoor zorgde dat ik hard moest strijden voor een plaats bij de eerste 15 en WK punten. Toen het lukte om wat sneller rond te gaan, kreeg ik problemen met de motor. Een technisch mankement zorgde ervoor dat ik moeilijk terug kon schakelen. Bij het ingaan van de laatste ronde had ik de 15e positie in handen in het WK en de 2e in het EK. Helaas miste ik in de laatste ronde tweemaal een bocht volledig. Dit kostte mij twee plaatsen, waardoor een 17e plaats in het WK en een 3e plaats in het EK het eindresultaat was. Natuurlijk baal ik van deze laatste ronde. Maar we hebben genoeg positieve dingen om mee naar huis te nemen. Het gehele weekend hebben we laten zien de snelheid van dit veld aan te kunnen, ook elders in Europa. Dat geeft vertrouwen voor de volgende race!”

In de tussenstand voor de FIM Europe Supersport Cup staat Hartog tweede, vier punten achter Hannes Soomer. De volgende wedstrijd vindt plaats van 26 t/m 28 mei in Engeland, op het circuit Donington Park.

 

Handige links Motul Italian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Video’s