Voorjaarstraining goed verlopen voor Racingteam Edwin Ott motoren

274
edwin-ott
Luuk de Ruiter, Nick Vlaar en Cliff Kloots | foto© Racingteam Edwin Ott Motoren

Met het raceseizoen 2018 voor de deur is Racingteam Edwin Ott motoren met drie coureurs afgereisd naar Spanje om zich voor te bereiden op de OWCup.

Voorjaarstraining Spanje
De coureurs hebben de eerste drie dagen doorgebracht op het Circuito de Alcarrás waarna het team is doorgereisd naar Circuit de Catalunya-Barcelona voor nog twee trainingsdagen. Nick Vlaar, die na een succesvol eerste seizoen op de Yamaha YZF-R6 wederom uitkomt voor het racingteam wordt vergezeld door nieuwkomers in het team; Cliff Kloots op de YZF-R1 en Luuk de Ruiter op de YZF-R3. Voor Cliff is veel aan de elektronica van zijn motor gewijzigd en heeft de focus gelegd om daarvoor een goede setup te vinden. Voor Luuk was de YZF-R3 helemaal nieuw maar hij heeft duidelijk laten zien dat hij een snelle leerling is!

Circuito de Alcarrás
De eerste dag in Alcarrás verliep voor Cliff Kloots erg moeizaam. Na de operatie aan zijn pols heeft Cliff samen met de fysiotherapeut hard gewerkt om zijn pols sterk te krijgen voor het nieuwe seizoen maar desondanks ervaarde hij veel ongemakken.

De tweede dag ging gelukkig een stuk beter en gedurende de dag werden er veel wijzigingen aan de motor gedaan. Stapje voor stapje werd het gevoel met de motor beter en op de derde dag wist Cliff ‘s ochtends gelijk zijn rondetijden van het voorgaande jaar te evenaren. Nadat de motor nog beter afgesteld werd verbeterde Cliff zijn rondetijd van vorig jaar met ruim een seconde!

Voor Nick Vlaar was het gevoel op de motor al snel weer helemaal terug en na enkele sessies lukte het hem direct al om de rondetijden van het voorgaande jaar te evenaren. Vol vertrouwen in de motor en het door Edwin Ott geprepareerde motorblok lukte het Nick aan het eind van de drie dagen op Alcarras zijn persoonlijk record met maar liefst twee seconden aan te scherpen!

Luuk de Ruiter voelde zich vanaf het eerste moment thuis op de zijn nieuwe motor en het, voor hem, eveneens nieuwe circuit van Alcarrás. Per dag werden er zeven sessies van twintig minuten verreden en Luuk wist zich elke sessie weer te verbeteren. Luuk heeft zich van zijn sterkste kant laten zien door in een korte tijd te wennen aan een nieuwe motor en tegelijkertijd een onbekend circuit te leren!

Circuit de Catalunya-Barcelona
Cliff voelde zich al snel thuis op het nieuw geasfalteerde circuit van Barcelona, super strak asfalt zonder hobbels wat goed is voor bijna oneindig veel grip! Perfect om de motor goed af te stellen, maar ook zeker minder zwaar op de revaliderende pols. Cliff heeft op de eerste dag in Barcelona ongeveer zestig ronden gereden en werd er stapje voor stapje gewerkt aan de afstelling van de traction- en slide-control. De tweede dag was de baan ‘s ochtends nog nat en koud en er werd besloten om te wachten met rijden tot de baan droog genoeg was voor slick-banden. In de middag waren de omstandigheden goed genoeg om te kunnen testen en Cliff heeft wederom stapje voor stapje zijn afstelling weten te verbeteren.

Nick merkte dat het moeilijker was op het ‘s ochtends nog koude circuit en nam geen onnodige risico’s. Toen de temperatuur ‘s middags toenam kon hij meer van zijn motor vragen en dus veel harder rijden. Ondanks dat Nick niet eerder op Circuit de Catalunya was geweest kon hij snel aan het mooie vloeiende circuit wennen waarop hij hoge topsnelheden kon halen.

Ook Luuk zette zijn progressie voort. Ookal werden er “maar” zes sessies gereden in plaats van zeven waren de testdagen niet minder intensief.

De rijstijl van Luuk veranderde in positieve zin door, onder andere, de tips & tricks van zijn ervaren teamgenoten. Luuk zette deze nieuwe informatie vaak gelijk om in daden waardoor hij iedere sessie zichtbaar sneller werd.

Na vijf dagen in het zonnige Spanje kan het racingteam terugkijken op een erg geslaagde voorjaarstraining. Cliff heeft een goede basis afstelling weten te vinden met de nieuwe elektronica en Nick kijkt ook met goed gevoel terug op de voorjaarstraining. Voor Luuk waren de motor en de circuits nieuw maar des te waardevoller is de ervaring opgedaan voor het komende seizoen De sfeer onderling binnen het team is super en alles loopt op rolletjes. Kortom we zijn klaar voor de eerste race van het seizoen op 14 April in Assen!