Todd en Seeley winnen North West 200 races op donderdag, FHO Racing stapt op

1874
Davey Todd (74) aan de leiding in de Supersport race | © North West 200 - Pacemaker Belfast

Davey Todd (Supersport) en Alastair Seeley (Superstock) hebben donderdagavond de eerste North West 200 races van de week gewonnen. Ophef was er vanwege diskwalificatie voor Peter Hickman en Josh Brookes van het FHO Racing team vanwege het rijden met carbon wielen.

Het was donderdag een drukke dag in het noordwesten van Noord-Ierland. Er stonden ‘s middags vier kwalificatiesessies op het programma met ‘s avonds de eerste drie races. Vanwege regenval in de ochtend duurde het even voordat het asfalt overal op het 14,4 kilometer lange circuit droog was.







De Supertwin klasse was als eerste aan de beurt en de rondetijden die in deze tweede kwalificatiesessie werden verreden konden dan ook niet tippen aan die van de droge Q1 sessie op dinsdagmiddag. Dit betekende dat Richard Cooper op pole position stond voor de 59-jarige Jeremy McWilliams en Paul Jordan.

Uitslag tweede kwalificatie Supertwin: 

  1. Richard Cooper – Kawasaki | 5’06.797
  2. Peter Hickman – Yamaha | +2,881
  3. Lee Johnston – Aprilia | +3,040
  4. Christian Elkin – Kawasaki | +10,373
  5. Michael Rutter – Yamaha | +11,598

Klik hier voor de volledige uitslag

Uitslag Supertwin kwalificatie 1 + 2:

  1. Richard Cooper – Kawasaski | 4’49.037
  2. Jeremy McWilliams – Paton | +3,415
  3. Paul Jordan – Kawasaki | +7,764
  4. Adam McLean – Kawasaki | +8,578
  5. Michael Dunlop – Kawasaki | +10,173

Klik hier voor de volledige uitslag

De omstandigheden voor de tweede Superstock kwalificatie waren ook nog ideaal waardoor ook daar de rondetijden van dinsdag niet geëvenaard werden. Alastair Seeley greep hierdoor pole position met zijn BMW M 1000 RR voor Michael Dunlop en Peter Hickman.

Uitslag tweede kwalificatie Superstock: 

  1. Peter Hickman – BMW | 4’34.880
  2. Dean Harrison – Kawasaki | +3,731
  3. Alastair Seeley – BMW | +4,254
  4. Conor Cummins – Honda | +5,709
  5. James Hillier – Yamaha | +6,608

Klik hier voor de volledige uitslag

Uitslag Superstock kwalificatie 1 + 2

  1. Alastair Seeley – BMW | 4’21.769
  2. Michael Dunlop – Honda | +1,960
  3. Peter Hickman – BMW | +3,084
  4. Davey Todd – Honda | +4,640
  5. Lee Johnston – Honda | +4,733

Klik hier voor de volledige uitslag

Wat betreft snelle rondetijden gold hetzelfde voor de Supersport klasse. Hierin greep Alastair Seeley pole position met de Ducati Panigale V2 voor Richard Cooper en Dean Harrison. Aan het eind van deze sessie werd de rode vlag gezwaaid vanwege een incident in Church Corner. Het was Lee Johnston die hier onderuit was gegaan en per helikopter naar het lokaal gelegen ziekenhuis werd gebracht. De vijfvoudig North West 200 winnaar, Isle of Man TT winnaar en de huidig leider in het British Supersport kampioenschap heeft naar verluidt zijn dijbeen gebroken.

Uitslag tweede kwalificatie Supersport:

  1. Davey Todd – Honda | 4’40.311
  2. Richard Cooper – Yamaha | +0,952
  3. Adam McLean – Yamaha | +1,708
  4. Dean Harrison – Yamaha | +2,220
  5. Mike Browne – Yamaha | +3,693

Klik hier voor de volledige uitslag

Uitslag Supersport kwalificatie 1 + 2

  1. Alastair Seeley – Ducati | 4’36.589
  2. Richard Cooper – Yamaha | +0,394
  3. Dean Harrison – Yamaha | +1,530
  4. Michael Dunlop – Yamaha | +1,692
  5. Peter Hickman – Triumph | +2,882

Klik hier voor de volledige uitslag

Tot slot kwam de Superbike klasse in actie en op dit moment was het wel zo goed als volledig opgedroogd waardoor rondetijden verbeterd werden ten opzichte van de eerste sessie op dinsdag. Alastair Seeley scherpte zijn tijd aan naar een 4’20.634 en greep daarmee pole position voor Peter Hickman en Dean Harrison.

Uitslag tweede Superbike kwalificatie: 

  1. Alastair Seeley – BMW | 4’20.634
  2. Peter Hickman – BMW | +1,815
  3. Dean Harrison – Kawasaki | +2,516
  4. Michael Dunlop – Honda | +2,816
  5. Davey Todd – Honda | +3,683

Klik hier voor de volledige uitslag

Uitslag kwalificatie Superbike 1 + 2:

  1. Alastair Seeley – BMW | 4’20.634
  2. Peter Hickman – BMW | +1,815
  3. Michael Dunlop – Honda | +2,024
  4. Dean Harrison – Kawasaki | 2,516
  5. Davey Todd – Honda | +3,683

Klik hier voor de volledige uitslag

Na een korte onderbreking was het tijd voor de eerste races van de 2023 North West 200. De omstandigheden waren gunstig op de 14,4 kilometer lange Triangle met zonneschijn en volledig droog asfalt. Al gauw werd er een rode vlag gezwaaid vanwege een incident ter hoogte van de Mill Road Roundabout, gelukkig was het niet ernstig en kon de race later hervat worden over de volledige zes ronden.

Dit werd een waar spektakel met een kopgroep van zes coureurs die een geweldige strijd voerden, bestaande uit Davey Todd, Alastair Seeley, Richard Cooper, Michael Dunlop, Peter Hickman en Dean Harrison. Met slipstreamgevechten op de lange rechte stukken en uitremacties op de harde rempunten werd er veel ingehaald en viel de beslissing dan ook pas vlak voor de streep.

Davey Todd behaalde zijn eerste North West 200 overwinning nadat hij in 2022 vier keer tweede werd. Slechts 0,108 achter de Padgetts Honda coureur werd Alastair Seeley tweede op de Ducati, Richard Cooper maakte het podium compleet.

Uitslag Supersport race 1:

  1. Davey Todd – Honda
  2. Alastair Seeley – Ducati | +0,108
  3. Richard Cooper – Yamaha | +0,385
  4. Michael Dunlop – Yamaha | +0,672
  5. Dean Harrison – Yamaha | +0,914

Klik hier voor de volledige uitslag

Vervolgens werd de eerste Superstock race verreden van deze editie van de North West 200. Vlak voor de start was er veel ophef want het bleek dat Josh Brookes en Peter Hickman, rijdend voor het FHO Racing BMW Motorrad team, niet van start mochten gaan. Hun 2023 BMW M 1000 RR machines stonden op carbon wielen en dat was volgens de reglementen verboden. Echter stond ook in de reglementen dat de Superstock machines op de wielen moeten staan waarmee ze de fabriek verlaten en er geen andere wielen gemonteerd mogen worden, en in het geval van de BMW M 1000 RR zijn dat carbon wielen. De Stewards van de MCUI UC (Noord-Ierse motorbond) besloot om de twee FHO Racing coureurs dus uit de wedstrijd te halen, ondanks dat ze wel door de technische keuring waren gekomen met deze carbon wielen en zich daar ook mee hadden gekwalificeerd.

De race was minder spannend dan die van de Supersport klasse omdat Alastair Seeley, ook rijdend op een BMW M 1000 RR, met een grote voorsprong wist te winnen. Davey Todd werd tweede, Michael Dunlop maakte het podium compleet. De race werd een ronde voor het einde gestopt met een rode vlag vanwege een crash van Nathan Harrison, de van het Isle of Man afkomstige coureur werd met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Uitslag Superstock race 1: 

  1. Alastair Seeley – BMW
  2. Davey Todd – Honda | +10,322
  3. Michael Dunlop – Honda | +10,623
  4. Dean Harrison – Kawasaki | +30,667
  5. Michael Rutter – BMW | +54,698

Klik hier voor de volledige uitslag

Na afloop van de race kwam FHO Racing met een statement waarin stond dat ze zich volledig aan de reglementen hadden gehouden en ze het niet eens waren met deze besluitvorming. Vanwege gebrek aan vertrouwen in de organisatie heeft het team besloten om naar huis te gaan, een aderlating voor de North West 200. Klik HIER om het hele statement van FHO Racing te lezen.

Een aantal uren later reageerde ook de North West 200 organisatie met een statement. Daarin stond dat het louter een besluit van de Stewards van de MCUI UC was, waarbij de organisatie geen enkele inspraak heeft. De North West 200 organisatie betreurt het genomen besluit, klik HIER om het te lezen.

Deze controversie zorgde toch voor een vervelende nasmaak na twee geweldige races op donderdag. De eerste Supertwin race kon niet meer worden verreden en is verplaatst naar zaterdag, dan zullen er ook weer races zijn voor de Supersport, Superstock en Superbike (2x) klassen zijn.

Handige links North West 200

Tijdschema en volledige uitslagen
Livetiming
Livestream (video)

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.