Toekomst MotoGP: maximaal 24 coureurs, 22 races, minder wintertesten

389
motogp-race-austin
MotoGP race Austin 2019 | foto© Yamaha Racing

Dorna CEO Carmelo Ezpeleta wil uiterlijk volgend jaar al de koers uitgestippeld hebben voor het MotoGP wereldkampioenschap voor de jaren 2022 tot en met 2026. De belangrijkste peilers; meer Grand Prix weekenden, minder testmogelijkheden, maximaal 24 coureurs en verder met de huidige fabrikanten.

Momenteel bestaat het MotoGP startveld uit 22 coureurs, 11 teams, teams die allen voorafgaand aan het seizoen 2017 een vijfjarige overeenkomst hebben afgesloten met Dorna en welke na het seizoen 2021 dus aflopen. Binnen deze overeenkomsten zijn een aantal gezamenlijke afspraken vastgelegd zoals het maximale aantal Grand Prix weekenden per seizoen (20), de vergoeding voor de klantenteams (2,5 miljoen euro per seizoen per coureur) en het maximale leasebedrag welke een fabrikant in rekening mag brengen voor hun klantenteams (2,2 miljoen per coureur per seizoen).







Nu de einddatum van deze lopende contracten in zicht komt moet er nagedacht worden over de toekomst van het MotoGP wereldkampioenschap voor een volgende periode van vijf jaar (2022 t/m 2026). Dorna is inmiddels begonnen met de voorbereidingen hiervoor en Carmelo Ezpeleta heeft laten weten dat deze toekomstplannen al komend seizoen definitief zijn beslag moeten krijgen, dit om de continuïteit van de belangrijkste en het meest aansprekende wegrace wereldkampioenschap te kunnen blijven waarborgen.

Inmiddels zijn er al een aantal voorkeuren van de Spaanse rechtenhouder van het kampioenschap uitgelekt. Zo gaat de voorkeur van Dorna uit om na 2021 met de zes huidige fabrikanten door te gaan (Honda, Yamaha, Suzuki, Ducati, KTM en Aprilia) en net als op dit moment het geval is het startveld te laten blijven bestaan uit 22 coureurs.

De verwachting is dat alle vijf fabrikanten die op dit moment rechtstreeks een contract hebben met Dorna – Aprilia heeft zelf geen startplaatsen maar deze zijn via een bepaalde constructie gehuurd van Fausto Gresini waardoor men op papier wordt gezien als een klantenteam – ook na 2021 actief zullen blijven. Of Aprilia voor de komende periode vanaf 2022 weer door Dorna in genade wordt aangenomen valt nog te betwijfelen, dit vanwege het feit dat Aprilia destijds (2004) de MotoGP klasse verliet ondanks een nog lopend contract en men tot op heden de daarbij behorende boete nog niet aan Dorna heeft betaald.

Met name deze laatste ontwikkeling houdt een ideale situatie van 6 fabrikanten, 12 teams en 24 coureurs tegen. Dorna liet zich namelijk al eens ontvallen dat de men graag zou zien dat elke fabrikant een eigen tweemans MotoGP fabrieksteam aan de start zou brengen en daarnaast een MotoGP satellietteam zou voorzien van twee machines.

Op dit moment is daar nog geen sprake van aangezien alleen Yamaha, KTM en Honda aan deze voorwaarden voldoen. Naast deze drie fabrikanten brengt Ducati momenteel zes machines aan de start middels hun eigen fabrieksteam (2) en de satellietteam Pramac (2) en Avintia (2), houdt Suzuki het alleen bij hun eigen fabrieksteam en gebruikt Aprilia de twee “slots” van Fausto Gresini.

Nadat afgelopen seizoen de twee starts van het Angel Nieto Team werden overgenomen door het huidige Petronas Yamaha SRT heeft Dorna nu nog maar slechts één zwakke schakel in het geheel, het huidige Avintia Racing. De verwachtingen zijn dan ook dat hier na 2021 de enige verandering plaats zal vinden, Avintia wordt namelijk in de nieuwe toekomstplannen gezien als de geschikte overnamekandidaat voor een tweede Suzuki-team of als officieel Aprilia fabrieksteam mochten de Italianen de plooien met Dorna glad kunnen strijken en wederzijdse partijen vertrouwen hebben in een nieuwe vijfjarige overeenkomst met rechten en plichten. Mocht dit het geval zijn dan is de kans groot dat Fausto Gresini in zee zal gaan met Suzuki en de overstap zal maken van Aprilia naar Suzuki en daarmee voor zowel Dorna als ook Suzuki een lang gekoesterde wens in vervulling zal laten gaan.

Wat uit bovenstaande wel duidelijk wordt is dat Valentino Rossi vanaf 2022 – na zijn eigen (zo goed als zeker) pensioen als MotoGP coureur – niet met een eigen Yamaha satellietteam aan de start zal verschijnen in de koningsklasse. Na de komst van Petronas Yamaha SRT als tweede Yamaha team heeft Rossi al laten doorschemeren hier de noodzaak ook niet meer van in te zien, dus mogen en kunnen we er genoeglijk van uitgaan dat deze plannen inmiddels tot het verleden behoren.

Aantal Grand Prix weekenden
Naast de perikelen wat betreft de fabrikanten, teams en het aantal aan de start te brengen coureurs is ook het aantal te verrijden Grand Prix weekenden per seizoen voor de komende seizoenen een hot item. Het is zo goed als zeker dat in de nieuwe overeenkomsten met de teams (fabrikanten) het jaarlijks aantal te verrijden races verhoogd zal worden van 20 naar 22. Met name de opkomst van de circuits van buiten Europa – vaak een belangrijk afzetgebied voor de fabrikanten en financieel aantrekkelijk voor Dorna aangezien de benodigde budgetten daar vaak geen probleem zijn – in combinatie met een aantal nieuwe Europese circuits die op de deur staan te kloppen, zoals het onlangs nieuw ontworpen en momenteel in aanbouw zijnde circuit in Finland en een eventuele terugkeer van Francorchamps (hele kleine kans of misschien zelfs wel een illusie) op de kalender, liggen hieraan ten grondslag. Wat deze materie iets makkelijker maakt is dat de Tsjechische Grand Prix in Brno zo goed als zeker van de kalender zal verdwijnen en waarschijnlijk al dit seizoen voor het laatst deel uit zal maken van het kampioenschap.

Mocht het aantal Grand Prix weekenden daadwerkelijk verhoogd worden dan zal er minder getest worden in de wintermaanden. Als compensatie zal het aantal officiële en verplichte IRTA-wintertesten (momenteel twee in november en twee in februari) teruggebracht worden tot één of maximaal twee verplichte MotoGP wintertesten. Dit is niet uitsluitend vanwege het in de hand houden van de kosten maar tevens ter bescherming van de werkzame personen binnen de teams. Volgens de fabrikanten en teams wordt er momenteel al het maximale gevergd van de technici en teamleden die naast het vele reizen momenteel jaarlijks al veel meer uren maken dat een reguliere werknemer en fysiek echt aan hun taks zitten.

Technische voorschriften
De technische voorschriften zullen zoals het nu lijkt na 2021 niet veel veranderen, alleen de aërodynamische vrijheden (o.a. de afgelopen tijd al veel besproken winglets) zullen flink aan banden gelegd gaan worden en de regels hiervoor flink aangescherpt en verduidelijkt worden.

Met dank aan en medewerking van Speedweek.de

 

Handige links SHARK Helmets Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App