Tolbert is afgevoerd van de agenda motorraces het Open Nederlands Kampioenschap. Op het stratencircuit, waar vanaf het midden van de jaren 70 jaarlijks om nationale titels werd gestreden, staan medio 2005 nog slechts motorraces om des keizers baard op de rol. Volgens de voorlopige kalender, zoals die door de motorbond KNMV is prijsgegeven, vallen de races die op de 28e augustus in Tolbert worden gehouden onder de noemer ‘Internationale wegraces’.
Dat klinkt mooi, maar het is de dood in de pot voor de organisatie. De Stichting CC Races vreest dat coureurs het 2574 meter lange circuit massaal zullen mijden als het voor een spek-en-bonencup is. Gisteravond was het bestuur bijeen om zich te beraden over de toekomst. Coureur Jan Frank Bakker uit Midwolda hield daar een pleidooi om een groot evenement met vooroorlogse motoren uit Engeland op poten te zetten. Het bestuur neemt het plan serieus in overweging. “In Vlagtwedde trekken ze daar veel toeschouwers mee. Waarom zouden die dus niet bij ons komen”? dacht voorzitter Bertus Oosterling hardop.
Enqu»te
De uitkomst van een enqu»te onder de rijders heeft belangrijke rol gespeeld in de afweging om Tolbert zijn ONK-status te ontnemen. Gera Nieuwenhuis, hoofd Sportzaken van de KNMV: “Rijders waren ontevreden over het circuit en de faciliteiten, in het bijzonder het rennerskwartier.” Op het stuk weiland, dat op het middenterrein als rennerskwartier fungeert, zakken de zware trucks van de rijders als het weer tegenzit tot de assen weg in de modder.
Voorzitter Bertus Oosterling kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de KNMV zijn oren heeft laten hangen naar de grote teams van de zware klassen Supersport 600cc en Superstock. Hij houdt zich in als hij zegt: “Dit is geen krachtdadige actie van de KNMV. De grote teams van de Supersport 600cc en de Superstock willen niet meer op stratencircuits rijden. Ze kiezen voor het buitenland. Oschersleben en de N_rburgring zijn in beeld. Dat is een jammerlijke zaak. Zie je het al voor je? Feyenoord-Ajax in het stadion van Bayern M_nchen? Wat mij betreft is dit het paard achter de wagen spannen. Wat moet een Nederlandse sponsor er nou mee als zijn coureur ergens in het buitenland rijdt? Daar komt bij dat de rijders voor die wedstrijden in het buitenland veel reiskosten maken en gigantisch veel inschrijfgeld moeten betalen. Ik vrees dat er over een paar jaar nog een stuk of tien coureurs over zijn die het nog kunnen betalen.”
Extra zuur
Dat Tolbert de ONK-status kwijtraakt uitgerekend in een jaar waarin de organisatie ingrijpende aanpassingen wilde doen is voor Oosterling cum suis extra zuur. “Het circuit wordt aangepast. Er komt een geheel nieuwe bocht bij het viaduct met de A7 en we zijn met de gemeente en provincie in onderhandeling over een alternatief rennerskwartier langs de weg. Zonder dat wij er van wisten zijn we nu van de kalender afgevoerd. Kijk, ik weet ook wel dat het momenteel verschrikkelijk hard gaat met die motoren. Maar er is al een jaar of vijf, zes geen ernstig ongeval meer gebeurd.”
Bron: Dagblad van het Noorden 15/12/2005; Jaap van Brummelen
Copyright foto: Kees Siroo/www.ccracestolbert.nl