Alle twee reden ze in dezelfde categorie en dat gedurende ongeveer dezelfde periode; de Zwitser Jacques Cornu en de Spanjaard Carlos Cardus. In de jaren '80 en beginjaren ‘90 behoorden zij tot de wereldtop in de 250cc klasse, waarbij zij ook een belangrijke rol in de strijd om het kampioenschap speelden. Tot een wereldtitel zou het voor beide heren echter nooit komen.
In 1991 is Cardus met de Repsol Honda opnieuw goed voorin te vinden, maar toch wordt het een seizoen van ‘net niet'. Hij pakt dat jaar namelijk geen overwinningen, maar wel finisht hij in totaal maar liefst acht keer op een tweede plaats. Cardus pakt in 1991 andermaal tijdens elke race punten, waarbij hij het nooit slechter doet dan een zesde plek. Toch wordt de Spanjaard dat jaar ‘slechts' derde in de eindstand, want het zijn Luca Cadalora en Helmut Bradl die het dat seizoen nog (net iets) beter hebben gedaan, ook na het hanteren van twee schrapresultaten die in 1991 eenmalig weer uit de ‘oude doos' zijn gehaald.
Het seizoen 1992 verloopt vervolgens erg moeizaam voor Cardus, waarbij hij tevens (voor het eerst) teameigenaar van zijn eigen team is, wel andermaal met sponsoring van Repsol. Aan het begin van het seizoen weet hij nog een tweede plek te pakken in Australië, maar daarna blijven de aansprekende resultaten uit, ook omdat hij een aantal races mist vanwege blessures (veroorzaakt door crashes tijdens de trainingen in Duitsland en Brazilië). Cardus wordt met zijn Repsol Honda uiteindelijk slechts achtste in de eindrangschikking in 1992.
Ook in 1993 heeft Cardus als teameigenaar en enige coureur binnen zijn eigen team de beschikking over een Honda NSR250, zij het niet over een grote sponsor. In de eerste helft van het seizoen weet hij nog zesde te worden in Australië en finisht hij op een negende plek in Duitsland. Op het circuit van Catalunya rijdt Cardus dat jaar echter zijn laatste GP uit zijn loopbaan; de GP van Europa. Door het gebrek aan een grote sponsor is hij namelijk niet in staat om voor het resterende deel van het seizoen nog voldoende budget bij elkaar te krijgen. Op Catalunya rijdt hij met de tekst ‘Run for Freedom' (een actie van Amnesty International) op de kuip van zijn machine en tijdens deze laatste GP van de Spanjaard weet hij nog één keer zesde te worden; het laatste wapenfeit van Cardus in het wereldkampioenschap wegrace. Het is vervolgens zijn landgenoot Luis D'Antin die voor de nog resterende races de fabrieksmachine van Cardus tot zijn beschikking krijgt, nadat D'Antin aanvankelijk op een Honda RS250-productiemachine heeft deelgenomen aan de GP's in 1993.
Zowel Cornu als Cardus heeft dus enige tijd een belangrijke rol gespeeld in het wereldkampioenschap wegrace bij de kwartliters. Beide coureurs wisten meerdere GP's te winnen en een aantal keer hoog te eindigen in de eindrangschikking. De wereldtitel was echter zowel voor de Zwitser als de Spanjaard net iets te hoog gegrepen.
Erelijst van Jacques Cornu:
3 overwinningen
0 wereldtitels
1980:
250cc: geen overwinningen, 8e in de eindstand
350cc: geen overwinningen, 7e in de eindstand
1981:
350cc: geen overwinningen, 8e in de eindstand
1982:
250cc: geen overwinningen, 17e in de eindstand
350cc: geen overwinningen, 7e in de eindstand
1983:
250cc: geen overwinningen, 9e in de eindstand
1984:
250cc: geen overwinningen, 6e in de eindstand
1985:
250cc: geen overwinningen, 10e in de eindstand
1986:
250cc: geen overwinningen, 7e in de eindstand
1987:
250cc: geen overwinningen, 9e in de eindstand
1988:
250cc: twee overwinningen, 3e in de eindstand
1989:
250cc: één overwinning, 3e in de eindstand
1990:
250cc: geen overwinningen, 9e in de eindstand
Erelijst van Carlos Cardus:
5 overwinningen
0 wereldtitels
1983:
250cc: geen overwinningen, 28e in de eindstand
1984:
250cc: geen overwinningen, 25e in de eindstand
1985:
250cc: geen overwinningen, 12e in de eindstand
1986:
250cc: geen overwinningen, 12e in de eindstand
1987:
250cc: geen overwinningen, 5e in de eindstand
1988:
250cc: geen overwinningen, 9e in de eindstand
1989:
250cc: één overwinning, 4e in de eindstand
1990:
250cc: vier overwinningen, 2e in de eindstand
1991:
250cc: geen overwinningen, 3e in de eindstand
1992:
250cc: geen overwinningen, 8e in de eindstand
1993:
250cc: geen overwinningen, 18e in de eindstand
Bron foto's: http://www.cornu-moto.ch/ en http://www.raffaeleciriello.com/