Over het algemeen werd er in het perscentrum van de TT geklaagd dat er weinig nieuws was. Vaak betekent dat echter niet dat er niets gebeurt. Vele directieleden van de beslissende bedrijven waren aanwezig op het circuit van Assen. Aan het einde van het seizoen zal het ons dan ook niet verbazen als er wordt gezegd dat de eerste gesprekken plaatsvonden tijdens de TT. Dat was ook het geval tijdens de overgang van Valentino Rossi van Honda naar Yamaha.
Wat is er dan nu aannemelijk?
Vooropgesteld moet worden dat al het onderstaande speculatief genoemd moet worden, maar een aantal tekenen zijn zichtbaar en werden ook opgetekend in het nummer van Moto73 van deze week.
Opnieuw speelt Honda een belangrijke rol in de transfermarkt want het mag duidelijk zijn dat ondanks dat het seizoen pas halverwege is Honda opnieuw geen vuist heeft kunnen maken tegen de concurrentie. Ondanks het feit dat de Amerikaan Nickey Hayden een beetje stil lijkt te komen staan in zijn ontwikkeling heeft hij nog een doorlopend contract voor het komende seizoen. Troy Bayliss heeft zelf ook al aangegeven niet gelukkig te zijn op de Honda en deze uitspraak, maar ook de resultaten maken een contractverlenging aan het einde van dit seizoen zeer onwaarschijnlijk. Alex Barros lijkt mede als gevolg van het voor Honda belangrijke Brazili iets zekerder van zijn zaak. De twee coureurs die Honda naar alle waarschijnlijkheid zal willen promoveren naar de MotoGP zijn Chris Vermeulen en Dani Pedrosa.
Het is daarbij opvallend dat Honda een contractverlenging is aangegaan met Repsol als hoofdsponsor voor het fabrieksteam voor de komende twee jaar. Ondanks dat er geen uitspraken kwamen was er het afgelopen weekeinde ook al voor het voorval van Max Biaggi en Marco Melandri veel verkeer tussen het Gressini Team (Movistar Honda /Castrol) en het fabrieksteam van Honda (Repsol). Waar Pedrosa door HRC zal worden geplaatst staat nog in de sterren, het is duidelijk dat Movistar de jonge Spanjaard heeft opgeleid en hem niet zomaar zal willen laten gaan.
Ook voor Max Biaggi lijkt de toekomst allesbehalve zeker. Zijn contract loopt dit najaar af en de prestaties zijn nou niet bijzonder te noemen en de actie die de Italiaan uitvoerde in Assen leverde bij de Honda top zeer onvriendelijke blikken op.
Na het sterke debuutjaar van Ducati lijkt een andere Italiaan een beetje uitgekeken, sommige insiders verwachten dat Loris Capirossi wel eens weer terug zou kunnen keren bij Honda. Een suggestie die ook door Moto 73 wordt opgeroepen is dat de Italiaan onderdak zou kunnen vinden bij Luccio Ceccinello, echter zijn hoofdsponsor Carrera heeft aangegeven voorlopig nog niets te zien in een avontuur in de MotoGP klasse
Ook het contract van Valentino Rossi met Yamaha loopt eind dit jaar af. De formule 1 geruchten werden ontkend door de Italiaan en hij gaf verder te kennen gemotiveerd te worden door de jonge Marco Melandri. Een mogelijke verlenging van zijn contract met Yamaha lijkt denkbaar maar ook een overstap naar Ducati lijkt ondanks de financile situatie bij de Italiaanse fabrikant nog denkbaar door de belangen van hoofdsponsor Marlboro, want ondanks het feit van de afnemende mogelijkheden voor sigaretten reclame blijft de optie denkbaar dat de huidige sponsor telecom Itali, die toevallig met haar product Alice ADSL dezelfde kleuren voert als Marlboro, samen een commercieel trucje zullen proberen te vinden.
Overigens gaat ook het gerucht dat Ducati zou zijn aangeboden aan Ferrari, maar dit bod is volgens Moto73 afgewezen. Een andere kink in de kabel voor een mogelijke overstap naar Ducati zou voor Valentino Rossi wel eens de regelgeving kunnen zijn omdat het volgend jaar het laatste jaar is waarin met 990 cc motoren wordt gereden, waardoor een tweejaren plan (1 jaar gewenning daarna oogsten) niet echt uitvoerbaar lijkt.
Kawasaki gaat naar alle waarschijnlijkheid afscheid nemen van Alex Hofmann, een logische opvolger zou de goed presterende Olivier Jacque kunnen zijn. Ook bij Suzuki lijkt het einde in zicht voor de duurbetaalde Kenny Roberts Jr.
Ook binnen de andere klassen valt wel wat te melden Arie Molenaar heeft nu al van promotor Dorna te horen gekregen dat hij volgend jaar met twee rijders aan de start mag komen, mogelijk Schouten en Litjens. Ook lijkt Dorna, als de voortekenen niet bedriegen, genegen te zijn een eigen team van Hugo van den Berg te accepteren .
Bron Moto73 bewerkt door Harry Haddering ([email protected])