TT SuperclassiX: Nieuwe raceklasse voor niet zo nieuwe motoren

tt-superclassix
TT SuperclassiX | foto© Art Motor

Een nieuwe categorie maakt zijn racedebuut in Assen – maar nieuwe motoren mogen niet meedoen. Wanneer de TT SuperclassiX binnenkort (16 t/m 18 juli) in Assen hun ronden rijden tijdens het Internationaal Dutch Championship (IDC) zal er namelijk geen van de deelnemende motoren na 2007 gebouwd zijn.

Maar je zult zien: Zelfs vijftien jaar en langer geleden waren ze in staat om fatsoenlijke motorfietsen te bouwen, en het feit dat deze niet als een smartphone op twee wielen te boek staan is niet alleen nostalgisch, maar geeft ook oudere en dus goedkopere motorfietsen een kans om te winnen, motorfietsen die anders tegen het huidige topmateriaal geen kans zouden maken.

Het TT SuperclassiX  kampioenschap, dat tot nu toe in Oschersleben, Schleiz en op de Lausitzring is verreden, ontleent zijn naam aan het wereldkampioenschap Formule TT, de voorloper van het WK Superbike, volgens wiens reglement de races tot ver in de jaren negentig op het eiland Man werden verreden. Net als binnen laatstgenoemde is er een TT F1 (zoals Superbike) en een TT F2 (zoals Supersport), maar in het TT SuperclassiX kampioenschap gaat de kroon naar de TT Open voor viercilinder motoren van meer dan 750 cc, en oudere motoren hebben hun domicilie in de TT aircooled voor alle motoren met lucht- en lucht/oliegekoelde motoren.

In de TT Open is de strijd om de eerste plaats het hevigst: Suzuki GSX-R tot en met K7, Honda Fireblade tot en met SC 57 en Yamaha R1 tot en met RN 19 zetten de toon, Kawasaki’s ZX 9-R en ZX 10-R of Ducati 1098 hebben normaal gesproken alleen outsider-kansen. De Suzuki GSX-R 750 is de favoriet in de TT F1, maar hij krijgt stevige concurrentie in de vorm van gifgroene ZX7 superbikes en vurig rode Ducati-racemotoren tot en met de 999.

In het nieuwe seizoen wordt de Triumph Daytona 675 voor het eerst ook toegelaten in de TT F1 – hij heeft te veel cilinderinhoud voor de TT F2. In de TT F2 zullen de Honda CBR 600, Yamaha R6 en Kawasaki ZX 6-R zich onder elkaar bevinden, terwijl de Suzuki GSX-R alleen als outsider een kans maakt. Daarentegen zijn de luchtgekoelde GSX-R’s (van vóór 1992) favoriet in de TT luchtgekoeld, waar ze Classic Superbikes, Ducati SS-modellen en de lichtvoetige Guzzi treffen. Het is begrijpelijk dat met zoveel klassementen de prijsuitreikingen wat langer duren, want er zijn trofeeën in elke divisie.

De startopstelling wordt bepaald in drie tijdtrainingen die op vrijdag beginnen, en op zaterdag en zondag worden twee races verreden – op zondag na een warm-up. Een IDC-licentie is een vereiste voor deelname, maar deze kan vooraf als evenement licentie worden aangeschaft.

Reglement, informatie en inschrijving via: www.artmotor.nl

Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter