Valentino Rossi vierde onlangs zijn veertigste verjaardag en hij begint komend weekend in Qatar aan zijn twintigste seizoen in de koningsklasse. Zeven keer werd hij sindsdien wereldkampioen, de laatste keer in 2009, en sindsdien wist ‘The Doctor’ nog drie keer de runner-up titel te veroveren. Een enorme staat van dienst die de Italiaan tot het gezicht van de MotoGP hebben gemaakt.

Op 40-jarige leeftijd beginnen aan de 20e seizoen in de koningsklasse, het is weinig coureurs gegeven. Op sportief vlak dan nog volop mee doen is één, maar in 20 jaar is er daarnaast ook veel veranderd binnen de sport. De voorbereiding, bijkomende verplichtingen rondom de Grand Prix weekenden als ook als coureur op het circuit zijn bijvoorbeeld momenteel compleet anders dan ten tijde dat Valentino Rossi in het seizoen 2000 op een Honda debuteerde in de koningsklasse.

Zo was er in 2000 en 2001 nog de 500cc klasse alvorens in 2002 de MotoGP klasse werd geïntroduceerd, zo verdwenen de verschillende bandenmerken en werden er eenheidsbanden ingevoerd en deed b.v. de eenheids ecu haar intrede. Allemaal zaken die de sport de afgelopen jaren hebben doen veranderen, veranderingen die als doel hadden en nog steeds hebben om de verschillen tussen de deelnemende coureurs kleiner, en dus de races spannender te maken.

Deze veranderingen hebben er echter ook voor gezorgd dat er een totaal andere aanpak wordt gevraagd van de coureur. Zo is momenteel het managen van de banden gedurende de race één van de belangrijkste items. Ook wordt er door de coureurs de afgelopen jaren steeds meer aandacht besteed aan hun fysieke gesteldheid en is de sportmedische begeleiding naar een steeds hoger niveau gestegen.

Kortom, Valentino Rossi heeft deze veranderingen allemaal meegemaakt, zich aan al deze facetten aan moeten passen en het steeds vaker opnemen tegen de jonge garde die zich hierbij nauwelijks iets voor kunnen stellen en vanaf het begin van hun carrière niet anders gewend zijn.

Eén verandering staat er echter nog steeds hoog op het verlanglijstje van de bekendste inwoner van Tavullia, iets dat sinds 2009 niet meer gelukt is, en dat is het behalen van die zo fel begeerde tiende wereldtitel.

Valentino Rossi: “Dat klopt, het is helaas al een hele tijd geleden, maar 2009 was een geweldig seizoen. Ik vocht het hele jaar door met mijn teamgenoot en werd destijds wereldkampioen. Ik heb er hele goede herinneringen aan….. Aan de ene kant is er veel veranderd binnen de sport, aan de andere kant niets. De MotoGP is veranderd, omdat het niveau veel hoger is dan tien jaar geleden. Wat echter nagenoeg niet veranderd is, dat is het team waarmee ik mag werken, zo zijn mijn monteurs Matteo (Flamigni), Alex (Briggs) en Brent (Stephens) er nog steeds bij. De enige veranderingen zijn de komst van Silvano Galbusera in plaats van Jeremy Burgess en dit seizoen de komst van Idalio (Gavira), die de rol van coach over gaat nemen van Luca (Cadalora). Ook komend seizoen gaan we er samen weer voor, laat het seizoen maar beginnen.”

Zondag 10 maart begint ‘the Doctor’ op het Losail International Circuit in Qatar dus aan zijn 20e seizoen in de koningsklasse. Gezien de resultaten tijdens de reeds verreden wintertesten belooft het wederom een spannend seizoen te gaan worden. Wie zich in november tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen de nieuwe 2019 MotoGP wereldkampioen en eventuele opvolger van Marc Marquez mag noemen is vooralsnog de grote vraag. Er zijn wederom een aantal bekende favorieten, en daar hoort na 20 jaar ook nog steeds de naam…………..van de inmiddels 40-jarige Valentino Rossi bij.

 

Handige links VisitQatar Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App