Valentino Rossi sloot een positieve vrijdag tijdens zijn thuis Grand Prix op het Misano World Circuit Marco Simoncelli af met de vierde rondetijd. De Italiaan vertelde dat de nieuwe onderdelen van Yamaha hem goed bevielen en dat er eindelijk weer vooruitgang geboekt is vanuit Yamaha wat blijkt uit het feit met vier Yamaha’s in de top vijf. 

De eerste dag van de Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini, die vlakbij de woonplaats van Valentino Rossi verreden wordt, was een goede voor de veertigjarige Italiaan. Tijdens de test twee weken geleden hier op het Misano World Circuit Marco Simoncelli bracht Yamaha een aantal nieuwe onderdelen en deze bevielen zeer goed, met name aan Rossi’s kant van de Monster Energy Yamaha pitbox. Na afloop van de trainingen vertelde de negenvoudig wereldkampioen dat dit de eerste echte bruikbare onderdelen zijn die Yamaha heeft gebracht sinds de test op het Automotodrom Brno in augustus 2016.

Valentino Rossi: “Het was een goede start van het weekend, een goede vrijdag. Het lijkt erop dat alle vier Yamaha’s hier competitief zijn; dat is enigszins een verrassing aangezien wij heel verschillende set-ups hebben, maar het geeft ook een goed gevoel. Het betekent dat de Yamaha hier goed werkt. We hebben goede grip en verliezen niet veel bij het uitkomen van de bochten. Met het rijden van een snelle rondetijd zijn we sterk maar ook de constante snelheid voor de race is goed, dit geeft rust. Toch hebben we nog veel werk te verrichten en heb ik wat betreft de balans van de machine nog geen fantastisch gevoel. Ik ben nog op zoek naar meer tractie bij het uitkomen van de bochten maar ondanks dat sta ik vierde. Ik wil verder naar voren en ga proberen om de achterstand richting Viñales en Quartararó te verkleinen.”

Het was een drukke dag voor Rossi aangezien hij een flink aantal nieuwe onderdelen tot zijn beschikking had. De belangrijkste daarvan was de nieuwe carbon swingarm die al tijdens de test geprobeerd werd en positief bevonden werd. Ducati rijdt hier al zo’n tien jaar mee terwijl Honda het introduceerde aan het einde van 2017 en KTM het dit seizoen implementeerde. Het doel is voor meer stabiliteit en grip maar met name de omgang met de banden is vriendelijker met een carbon swingarm, wat een voordeel moet bieden aan het einde van de race.

De nieuwe carbon swingarm op de Yamaha YZR-M1 | foto© Randy van Maasdijk

Verder probeerde de Italiaan ook de kappen op het voorwiel wat voor een betere luchtstroom moet zorgen. Het meest visuele was de nieuwe uitlaat, zeer vergelijkbaar met die van Suzuki, waarbij er volgens Rossi zelf een aantal extra pk’s zijn gevonden en er bij een hoog toerental iets meer bruikbaar vermogen beschikbaar is. Tot slot werd er ook een nieuwe duimrem gemonteerd op de YZF-R1.

Het nieuwe uitlaatsysteem op de Yamaha YZR-M1 | foto© Randy van Maasdijk

De nieuwe carbon kappen op het voorwiel van de Yamaha YZR-M1 | foto© Randy van Maasdijk

Valentino Rossi: “Zoveel nieuw materiaal hebben we sinds 2016 niet meer gehad. En het nieuwe materiaal wat we daarna hebben ontvangen werkte nooit zo goed. Eigenlijk hebben we in deze fase drie jaar lang niets bruikbaars getest. Niets was duidelijk beter dan het oudere materiaal. Voor het technische aspect was het dan ook een moeilijke periode waardoor we achter de andere fabrikanten zijn geraakt. Deze nieuwe spullen bevallen goed en dit brengt ons weer verder naar voren. Het is het bewijs dat er weer wat gebeurt bij Yamaha en dat ze hard aan het werk zijn. Sinds de zomerstop is er wat veranderd. Er zijn veel nieuwe technici uit Japan en Europa bij gekomen en we zien dat deze veranderingen werken. We zien ook dat Fabio en Franco snel zijn met het ‘normale’ materiaal. We hebben een goed gevoel op dit circuit maar dat komt ook dankzij de nieuwe onderdelen.”

 

Handige links Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App