Valentino Rossi: ‘Heel veel problemen met grip aan de achterkant’

502
Valentino Rossi - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | foto© motogp.com

Valentino Rossi kende een moeilijke eerste dag op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De hoge temperaturen op het Zuid-Spaanse circuit zorgden ervoor dat de Italiaan veel problemen had met het gripniveau van de Michelin achterband.

MotoGP is terug van weggeweest en natuurlijk is dan ook Valentino Rossi weer van de partij. De Italiaan begint aan zijn 25e seizoen in het Grand Prix paddock en zijn 21e seizoen in de koningsklasse. Inmiddels is Rossi 41 jaar maar gezien de geruchten over zijn overstap naar het Petronas Yamaha SRT team, de deal die naar eigen zeggen voor 99% rond is, heeft hij nog geen zin om te stoppen.

De eerste dag van het 2020 seizoen voor de MotoGP klasse begon echter niet heel goed voor de negenvoudig wereldkampioen. De hoge temperatuur zorgde ervoor dat Rossi geen goed gevoel kon creëren met zijn Yamaha YZR-M1 en dat met name de grip aan de achterkant van de machine voor grote problemen zorgde.

De eerste vrije training wist de Monster Energy Yamaha MotoGP coureur, op een wat koelere baan, nog met een dertiende rondetijd af te sluiten met een verschil van 0,7 seconde richting de snelste coureur. Echter in de zeer warme tweede vrije training, op het gedeelte van de dag waarop ook de race op zondag van start zal gaan, had Rossi het een stuk lastiger en kwam hij niet verder dan de twintigste tijd met iets meer dan een seconde verschil richting zijn toekomstige Petronas Yamaha SRT teamgenoot Franco Morbidelli.

Valentino Rossi: “Het was een moeilijke dag. In de ochtend ging het al niet fantastisch maar in de middag werd het slechter. Ik heb veel problemen met de grip aan de achterkant omdat we helaas constant problemen hebben met een te hete achterband. Met name in deze hitte worden die problemen erger. In de morgen, als het wat koeler is, is het een stuk beter. In de middag verliezen we veel en ben ik daardoor niet zo snel. We moeten hard aan het werk en we moeten de balans van de fiets verbeteren om zo competitiever te kunnen zijn. Ik heb nu nog geen exact idee hoe we dit gaan verbeteren maar we moeten iets vinden want morgenvroeg wordt het heel belangrijk om een plaats in de top tien te bemachtigen om daarmee meteen door te kunnen gaan naar Q2.”

Al met al een lastige dag voor Rossi die veel problemen kent met de bandentemperatuur. Alleen in de tweede vrije training voor de MotoGP klasse, toen het erg warm was, leek dit voor de andere Yamaha coureurs niet zo’n groot probleem (Franco Morbidelli P1, Fabio Quartararó P2 en Maverick Viñales P7) maar op de gecombineerde tijdlijsten ziet het er op dit moment nog niet zo heel best uit voor de Yamaha’s: Viñales P2, Morbidelli P12, Rossi P13 en Quartararó P15.

Hoe dan ook, morgen is er weer een dag en zal de derde vrije training, die om 09:55 uur van start gaat, van groot belang zijn aangezien dan wordt beslist wie er rechtstreeks door kan naar Q2. Ook zal de vierde vrije training zeer belangrijk zijn ter voorbereiding op de race met aansluitend de twee kwalificaties. Op Racesport.nl worden van minuut tot minuut updates geplaatst via onze nieuwe liveblog zodat u als lezer niets hoeft te missen.

 

Handige links Gran Premio Red Bull de España 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen – (test woensdag)
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App