Valentino Rossi heeft in een interview met motogp.com een tipje van de sluier opgelicht aangaande zijn toekomstplannen en de voorwaarden waaronder hij zijn na 2020 aflopende MotoGP contract eventueel nog een keer zal verlengen.

Valentino Rossi liet zich onlangs in Sepang al ontvallen dat de kans groot is dat hij het na het seizoen 2020 voor gezien zal houden als actief MotoGP coureur door in het bijzijn van de media te roepen:

“Gedurende het komende seizoen zal ik overwegen of ik na 2020 door zal gaan. Maar ik denk dat ik na volgend seizoen stop. Ik rij voor de laatste race naar Valencia en zeg vervolgens ‘CIAO’.”

Zo makkelijk zal het ongetwijfeld allemaal niet gaan en velen vroegen zich in Sepang dan ook af of deze uitspraken van de ‘the Doctor’ serieus bedoeld waren of dat het een ‘slip of the tongue’ was van de negenvoudig wereldkampioen.

Tijdens een video interview met motogp.com heeft de inmiddels 40-jarig Italiaan nu iets meer duidelijkheid gegeven over zijn toekomstplannen, het stoppen na het volgende seizoen of het verlengen van zijn aan het einde van het seizoen 2020 aflopende contract.

Valentino Rossi: “Het hangt allemaal af van de resultaten, als ik sneller ben dan dit jaar en kan strijden voor een podiumplek, dan zal ik proberen door te gaan. Zo niet, dan zal ik zien wat er dan gebeurt. Alles hangt af van mijn snelheid. Het is een zwaar seizoen tot nu toe en we hadden zeker meer verwacht…. Ik was niet sterk genoeg en ik was niet snel genoeg. Ik voel me niet op mijn gemak op deze motor. Kortom, we zitten in een moeilijke fase en mijn behaalde resultaten spreken voor zich. Het eerste probleem waar ik vaak met mijn technici over spreek is de elektronica, want toen we overstapten op de standaard ECU van Magneti Marelli, hadden onze Japanse technici er in het begin problemen mee, het was alsof ze een nieuwe taal moesten leren spreken. Het tweede is het motorblok, je kunt het vermogen verhogen en de ontwikkeling van de motor stimuleren, maar dat kost tijd en veel geld. We zijn voortdurend in gesprek met de ingenieurs en zij lijken te begrijpen dat het extra moeite en geld kost – evenals het aantrekken van de juiste ingenieurs, om het verschil en de kloof naar de top te dichten. Als we doorgaan zoals we tot nu toe hebben gedaan, zullen we nooit slagen. We hebben iets groters nodig en we moeten meer doen.”

Rossi is zich er daarnaast ook terdege van bewust dat zijn eigen problemen groter zijn dan die van zijn jongere merkgenoten Maverick Viñales en Fabio Quartararo.

Valentino Rossi: “Ik heb duidelijk iets anders nodig dan deze twee heren, want ik verlies topsnelheid in vergelijking met hen. Zij beiden rijden beter dan ik en zijn duidelijk beter in vorm. Ze kunnen dit jaar beter overweg met de motor en het is ook een feit dat zowel Maverick als ook Fabio beiden echt heel, heel sterke rijders zijn. Ik denk dat sommige mensen voorafgaand aan het seizoen wel verwachtten dat Quartararo snel zou zijn, maar volgens mij had niemand verwacht dat hij zo sterk zou zijn. Hij begon van nul aan het seizoen en dat toont aan dat ervaring vaak een voordeel is, maar dus niet altijd. Hij was in staat om de motor vanaf het begin meteen goed naar zijn hand te zetten, was nauwkeurig en sterk bij het remmen. Ik denk dat dat ook iets te maken heeft met zijn buitengewone talent. Het is belangrijk voor Yamaha dat Quartararo ook in de toekomst op een M1 blijft zitten.”

Eind 2020 lopen, naast het contract van Rossi, ook de contracten van zijn Yamaha merkgenoten Viñales, Quartararo en Franco Morbidelli en een groot aantal andere top MotoGP coureurs af. Naast de spanning op de baan zal er in 2020 dus ook naast de baan de nodige spanning te beleven zijn…………….

 

Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App