Valentino Rossi kwalificeerde zich zaterdag op Circuit de Barcelona – Catalunya als vijfde voor de zondag te verrijden MotoGP race van de Gran Premi Monster Energy de Catalunya. Vanwege een gridpenalty van teamgenoot Maverick Viñales mag ‘the Doctor’ zelfs vanaf de vierde plaats op de grid aan de race beginnen. Na afloop was de Italiaan dan ook in een opperbeste stemming.

Twee weken geleden in Mugello troffen we tijdens zijn debrief na afloop van kwalificatie een bijna wanhopige Valentino Rossi aan. Hoe anders was dit zaterdagmiddag in Catalunya, de inmiddels 40-jarige Italiaan glom van oor tot oor en was in een opperbeste stemming.

Hoe kan het ook anders, twee weken geleden in Mugello moest Rossi nog genoegen nemen met de achttiende startplaats, zat hij in zak en as en zag hij het allemaal somber in aangezien de Yamaha’s veel tekort kwamen op met name Honda en Ducati. Ondanks dat de Yamaha’s tijdens de eerste twee dagen in Catalunya op het gebied van met name de  topsnelheid nog veel prijs moesten geven op de andere merken stonden na Q2 alle vier Yamaha’s binnen de top vijf gekwalificeerd.

Na afloop van de kwalificatie tijdens de gebruikelijke media-debrief viel er dan ook een hele andere Rossi te beluisteren.

Valentino Rossi: “Na vrijdag was het ook vandaag was een goede dag, we konden vandaag verder bouwen aan een goed tempo. Het lijkt erop dat Yamaha hier competitief is omdat we vier fietsen in de top vijf plaatsen hebben. Dat is heel goed nieuws voor ons. In de derde vrije training ging het al goed en wisten we ons binnen de top tien te handhaven. Vanmiddag, op het moment dat de temperatuur een stuk hoger was, hadden we het wel iets lastiger maar wij waren gelukkig niet de enigen die daarmee te kampen hadden. Iedereen was druk met het proberen van verschillende bandencombinaties, zowel voor- als ook achter. De juiste bandenkeus zal morgen in de race bepalend, helemaal omdat in principe alle drie de compounds mogelijk zijn in de race. Ook wij zullen daar nog heel goed over na moeten denken. Ik ben met name opgelucht omdat we in Mugello een flinke nederlaag hebben geleden. Naast Mugello waren we ook in Jerez en Le Mans al blijven steken in Q1. Maar vanmorgen voelde ik me goed en we kwamen met een heel goed plan. Het is echt heel erg belangrijk om direct in Q2 te komen. Omdat je in Q1 altijd veel snelle rijders hebt, is het niet eenvoudig om één van de eerste twee plaatsen te bemachtigen. Iedereen wacht in die sessie op een sleepje, niemand wil het voortouw nemen. In Q2 is het anders, iedereen doet normaalgesproken zijn eigen ding. Helaas reed ik in Q2 in de eerste run een ronde meer dan gepland met de eerste band omdat ik achter Dovi zat. Ik had daar door iets teveel gevergd van de voorband. In de tweede run verloor ik de grip vanaf de tweede sector, dat kostte me een paar tienden, dus ik wist me met name hierdoor niet meer verbeteren”.

Opvallend was dat Rossi tijdens het maken van een proefstart wel heel erg veel belangstelling toonde voor Marc Marquez en zijn Repsol Honda. Ook tijdens de sessie was het tweetal al een paar keer erg dicht bij elkaar in de buurt te vinden.

Valentino Rossi: “Márquez is niet alleen snel, hij is ook heel slim omdat hij zijn tegenstanders voortdurend zorgvuldig bestudeert. Hij weet precies wie hij moet volgen of wie hij moet volgen. Uiteindelijk moet je beslissen: Of je doet het gas dicht en je hebt geen snelle ronde. Of je blijft op het gas en rijdt voor hem – en je rijdt een snelle ronde. Hij laat je geen keus. Ik was erg gefocust omdat ik met op de eerste twee rijen wilde zien te kwalificeren. Daarom heb ik besloten om op het gas te blijven en hem maar te laten volgen. Dat was de juiste beslissing. Omdat ik een goede ronde reed met 1:39,7. Misschien volgt Márquez me wel de hele tijd omdat hij nog niet zoveel ervaring heeft en hij mijn lijnen graag wil bestuderen. Nee zonder gekheid, Marquez is altijd snel. Na een langzame ronde kan hij meteen terug naar de limiet…. Maar hij is nieuwsgierig. Daarom wil hij altijd kijken waar zijn rivalen hun winst weten te halen. Hij is altijd bezig met het ontdekken van zijn zwakke en sterke punten. Toen we een proefstart maakten was ik gewoon nieuwsgierig en heb ik eens goed naar hem gekeken, goeie deal toch? Ik was nieuwsgierig en wilde zien hoe zijn Honda werkt en hoe de launch control werkt, waar zijn al die knoppen op zijn dashboard voor? Ik wilde het gewoon een keer weten, meer niet J.”

De MotoGP race op Circuit de Barcelona – Catalunya, de zevende race van het seizoen – gaat zondagmiddag om 14:00 uur van start.

 

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App