Valentino Rossi kwam zondag tijdens de MotoGP race van de Gran Premio Movistar de Aragón als achtste over de finish. De Italiaan, die vanaf de zeventiende plaats op de grid aan de race moest beginnen, wist hiermee de schade nog enigszins te beperken. Het weerhield hem er echter niet van om na afloop van een zeer moeizaam verlopen weekend de noodklok te luiden aan het adres van Yamaha: “Onze situatie is verontrustend, we zijn de afgelopen twee seizoenen geen stap verder gekomen.”

Valentino Rossi en Yamaha kijken terug op een zeer moeizaam en moeilijk verlopen veertiende Grand Prix van het seizoen in Aragon. Uitgerekend op het circuit waar men onlangs nog een succesvolle test had afgewerkt kreeg men gedurende de trainingen en kwalificaties een flinke dreun om te horen van met name Ducati en Honda. Zo wist geen van de Yamaha coureurs zich zaterdag rechtstreeks te plaatsen voor QP2, wist vervolgens alleen Maverick Viñales via QP1 door te dringen naar QP2 om vervolgens daar zich slechts als elfde te kwalificeren.

Voor Rossi waren de druiven zaterdagmiddag nog zuurder, de negenvoudig wereldkampioen moest genoegen nemen met een meer dan teleurstellende achttiende kwalificatietijd – zijn slechtst kwalificatie op een droge baan sinds Assen 2006. Vanwege een penalty van Franco Morbidelli mocht Rossi vanaf de zeventiende plaats op de grid aan de race beginnen.

Alvorens het zover was stond zondagochtend eerst nog de warm-up op het programma. Hierin leek de negenvoudig wereldkampioen een flinke stap gemaakt te hebben. Na zaterdagavond de koppen bij elkaar gestoken te hebben in de Yamaha pitbox, de data vergeleken te hebben met die van Viñales werd er besloten een flinke wijziging aan te brengen in de set-up. Met een vijfde rondetijd tijdens de warm-up leek deze verandering in ieder geval goed uit te pakken.

Schijn bedriegt volgens de inmiddels 39-jarige Italiaan zondagmiddag na afloop van de race, een race waarin hij vanaf de zeventiende plaats op de grid uiteindelijk als achtste de finish passeerde:

“Grip achter blijft het zwakke punt van de Yamaha M1, we roepen dit nu al meer dan een jaar maar vooralsnog heeft Yamaha nog steeds geen oplossing. De andere motoren zijn minder belastend voor de achterband, als zij het gas opendoen dan werkt hun elektronica simpelweg beter. Op het moment dat zij al versnellen dan glijden wij nog alle kanten op. Als de banden nog nieuw zijn dan valt het nog wel iets mee, maar zodra de banden minder worden hebben we een probleem, problemen in de race dus. We roepen dit al vanaf september vorig jaar, maar vooralsnog is het nog steeds hetzelfde liedje. Na de zomerstop hadden we verwacht een stapje te kunnen maken, maar ook dit is niet het geval. Vanochtend in de warm-up gingen we een beetje beter, maar dit is ons potentieel op dit moment en hier moeten we het mee doen. Ondanks dat Lorenzo, Crutchlow en Bautista allen zijn gevallen, hadden we moeite om in de top 10 te komen, iets dat behoorlijk verontrustend is. Ik was vandaag weliswaar een beetje sneller dan vorig jaar, maar we mogen niet vergeten dat ik toen nog verre van fit was. Al met al is onze situatie zorgwekkend, anderen hebben een flinke stap gemaakt, zelfs Aprilia was ons vandaag te snel af. Er zijn nog vijf Grand Prix weekenden te gaan dit seizoen, en er komen nog een paar moeilijke circuits aan voor de Yamaha, circuits waar we in het verleden ook niet altijd sterk voor de dag kwamen. Ik weet niet wat ik kan verwachten in Valencia (eerste officiële MotoGP test na afloop van de laatste Grand Prix waar de voorbereidingen beginnen voor 2019). Historisch gezien bracht Yamaha vaak de nieuwe fiets voor het jaar erop al mee naar de test in Brno, maar de laatste twee jaar komt er niets, ik weet niet waarom, je zou het de Japanners kunnen vragen.”

 

Handige links Gran Premio Movistar de Aragón:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App