Naast de transfermolen in de MotoGP klasse begint nu ook het spel in de WorldSBK klasse op gang te komen. Aan het einde van dit seizoen lopen de contracten van o.a. Jonathan Rea, Tom Sykes, Marco Melandri, Chaz Davies, Eugene Laverty, Lorenzo Savadori, Alex Lowes, maar ook van Michael van der Mark af. Wat zijn de geruchten, verhalen en laatste nieuwtjes op dit gebied?

Net als in de MotoGP klasse lopen aan het einde van het huidige seizoen ook nagenoeg alle contracten af van de coureurs in de World Superbike klasse van het FIM Superbike World Championship. Zijn in de koningsklasse de meest belangrijke plaatsen al ingevuld, in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap is op dit moment alles nog open………maar afgelopen weekend in Donington Park doken de eerste geruchten op, waren er verschillende managers aanwezig en werden er zo onzichtbaar mogelijk in diverse trailers de eerste oriënterende gesprekken gevoerd.

Maar zoals zo vaak moet er eerst één schaap over de dam zijn alvorens de rest zal volgen. Alle ogen hierbij zijn natuurlijk gericht op Jonathan Rea. De drievoudig wereldkampioen stak de afgelopen tijd niet onder stoelen of banken dat hij een overstap naar de MotoGP klasse alleen ziet zitten als hij een plaats aangeboden krijgt bij een fabrieksteam en mee hobbelen in de achterhoede niet aan hem besteed is.

Ondanks dat Kawasaki graag verder wil met Rea is het nog geen done deal. De nummer drie van afgelopen zondag liet in Donington – tot verrassing van velen – weten dat hij meerdere aanbiedingen op zak heeft voor komend seizoen, waaronder ook aanbiedingen uit de MotoGP klasse en zelfs van een officieel fabrieksteam.

Veel wilden Rea en zijn manager Chuck Aksland er afgelopen weekend echter niet over kwijt;

“Op dit moment ben ik met Kawasaki in gesprek om mijn huidige World Superbike contract te verlengen,” aldus Rea. “De komende weken wil ik de knoop definitief doorhakken en tijdens de eerstvolgende WorldSBK ronde in Brno wil ik eruit zijn. Wat betreft de MotoGP, ja het klopt dat er aanbiedingen zijn welke we ook serieus bekijken. Meer kan en wil ik er op dit moment niet over kwijt.”

Voor de aanwezige media, en ook voor de fans, blijft het vooralsnog gissen dus wat betreft deze aanbiedingen uit de MotoGP klasse. Wel zong het verhaal rond dat Ducati serieus geïnteresseerd is in de diensten van Rea, maar dit zou met name zijn voor de ontwikkeling van de nieuwe vier cylinder Superbike machine. In hoeverre er enige waarde gehecht kan worden aan deze geruchten, zeg het maar.

Wat betreft Ducati, de Italianen zitten eigenlijk een beetje met een vergelijkbaar probleem als in de MotoGP klasse. Een duurbetaalde rijder en een minder goed betaalde rijder. Het enige verschil met de MotoGP klasse is echter dat de twee WorldSBK coureurs wat betreft prestaties niet zo veel voor elkaar onderdoen. Het salaris van Melandri is op dit moment aanzienlijk minder dan de gage die Davies in 2017 en 2018 ontvangt. Ducati zal dit zeker voor komend seizoen recht willen trekken, het probleem is echter dat men net als in de MotoGP klasse niet meer en bij voorkeur zelfs minder budget wil (moet) besteden aan de salarissen van de coureurs. Met deze wetenschap zal Davies dus salaris in moeten leveren wil men Melandri meer kunnen betalen. Of Davies hiertoe bereid is, dat is nog maar de vraag. Wat wel een feit is dat zijn optreden tijdens de laatste races niet echt in zijn voordeel pleiten, iets dat overigens ook voor Melandri geldt al had hij afgelopen weekend in Donington wel een reden, de Italiaan had namelijk een griepje onder de leden en was verre van fit. Hij lijkt echter wel dat Melandri vrij binnenkort bij gaat tekenen, Davies daarentegen volgt de verrichtingen bij Kawasaki.

Ook voor het Milwaukee Aprilia duo Eugene Laverty en Lorenzo Savadori breken er toch wel enigszins spannende tijden aan. Teambaas Shaun Muir is er namelijk nog niet uit of de samenwerking met Aprilia na dit seizoen nog wel door zal gaan. De Britse teambaas is duidelijk niet tevreden met de steun van Aprilia en heeft een drietal keuzes voor 2019. Toch verder met Aprilia, een terugkeer naar BMW of een vertrek uit het kampioenschap. Hoe deze keus uit zal vallen is nog niet bekend, een terugkeer naar BMW is mogelijk maar vanaf komend seizoen zal ook Markus Reiterberger samen met het door Werner Damen gerunde team zo goed als zeker de overstap maken van de STK 1000 naar de Superbike klasse. Veel support vanuit BMW Motorrad zal er hierdoor niet meer over blijven. Een langer verblijf bij Aprilia lijkt ook hoogst onzeker, Muir wil winnen terwijl Aprilia’s eerste prioriteit ligt in de MotoGP. Welke keuzes Laverty en Savadori gaan maken is ook nog niet duidelijk, bekend is wel dat Savadori verbonden is aan Aprilia.

Wie zichzelf afgelopen weekend een goede dienst bewezen heeft is Nederlander Michael van der Mark. De Pata Yamaha Official WorldSBK coureur reed zich met twee overwinningen flink in de kijker. Of Van der Mark echter ook in 2019 voor Yamaha uit zal blijven komen is nog niet duidelijk. Van der Mark’s manager Laurens Klein Koerkamp voert momenteel gesprekken met zowel Yamaha, Kawasaki maar ook met Honda. Dit wil natuurlijk nog niets zeggen want zoals een goed manager betaamd is het op dit moment de tijd van aftasten, oriënteren en opties creëren.

Zo zal Alex Lowes ook graag bij zijn huidige team willen blijven, heeft Sykes al laten weten niet onwelwillend tegenover een overstap naar Yamaha te staan, zal ook Yamaha WorldSBK testcoureur Nicoló Canepa zijn rol als testcoureur graag willen zien veranderen in een vaste plaats binnen het Pata Yamaha Official WorldSBK Team maar zal Van der Mark gezien het steeds competitiever worden van de Yamaha een langer verblijf ook niet uit willen sluiten.

Mocht Yamaha echter in zee gaan met Sykes en mocht Rea ingaan op zijn aanbod uit de MotoGP klasse – iets dat als zeer onwaarschijnlijk wordt geacht – dan ontstaat ook hier voor Van der Mark een kans. Mocht dit zo zijn dan zal Van der Mark weer herenigd worden met zijn voormalig teamgenoot in zijn tijd bij Ten Kate. Aan de andere kant is het zeker ook nog niet uitgesloten dat Van der Mark in 2019 weer herenigd zal worden met zijn voormalige team. Bij het Red Bull Honda World Superbike Team is men voor komend seizoen namelijk op zoek naar een sterke teamgenoot voor Leon Camier. Momenteel zijn de voortekenen goed dat Red Bull ook na dit seizoen als titelsponsor aan boord zal blijven en zien ook Van der Mark en zijn manager dat de Honda steeds competitiever wordt en dat deze over niet al te lange tijd gewoon weer mee zal strijden voor podiumplaatsen en overwinningen. Daarnaast is het geen geheim dat Van der Mark en de sinds dit seizoen nieuwe Red Bull Honda World Superbike teammanager Kervin Bos de beste maatjes zijn. Natuurlijk is er nog niets beslist, kan het nog alle kanten op maar op het moment dat we er bij Ten Kate naar vragen laten de glimmende ogen van zowel Gerrit – en Ronald ten Kate maar ook van Bos niets te wensen over. Naast dit feit is Klein Koerkamp er al kind aan huis vanwege zijn rol als manager van Camier, spreekt men dezelfde taal, en zelfs hetzelfde Overijsselse dialect, en zien we ook de hoofdrolspeler zelf weleens de kop om de deur steken in de prachtige Red Bull Honda hospitality. Of dit is om effe te kunnen ouwehoeren en te dollen met zijn maatje Bos,of een bakje oer Hollandse koffie, ja dat zal de komende weken moeten blijken.

Over niet al te lange tijd zullen we het weten. Het allerbelangrijkste is dat de Nederlander zijn sportieve ambities voort kan zetten, bij welk team of merk dan ook, want één ding is zeker……..die twee overwinningen van afgelopen weekend in Donington smaken naar meer, vraag dat maar eens aan de hoofdrolspeler zelf.